Ineens niet meer doorslapen

Hallo,
Ons zoontje sliep heerlijk het klokje rond van 20:30 tot 07:00
Nu sinds een paar nachten wordt hij snachts wakker.ik denk dat hij honger heeft want hij drinkt dan zijn fles goed leeg.
Overdag krijgt hij 4 flessen van 180 ml met 6 schepjes voeding.
Moet ik dit veranderen? Hoor graag als iemand tips heeft want ben bang dat andere zijn dag en nacht ritme gaat omdraaien als hij weer volle flessen in de nacht gaat krijgen

Hoe oud is je zoontje? Kan het zijn dat hij in een slaapregressie zit? Ik zou niet ineens weer in de nacht gaan voeden als je daar vanaf was. Zo creëer je mogelijk een nieuwe slaap associatie. Geef hem voldoende tijd om weer zelf in slaap te vallen.

Mijn zoontje is bijna 4 maanden, moet ik de nachten dan met het speentje hem de nacht doorhelpen en de voeding rekken tot de ochtend?

Dat is een beruchte leeftijd voor slecht slapen ja. Gewoon weer lekker een nachtflesje geven en samen verder slapen. Doorslapen komt en gaat in fases helaas. Je kan het beste meebewegen. Zo'n kind dat iets nodig heeft, zegt het allemaal niks. Die strakke routines en voedingsadviezen. Gewoon lekker geven wat nodig is bespaart je een hoop frustraties. En fases gaan ook weer. 

Ja met 4 maanden heb je inderdaad grote kans dat je met een slaap regressie te maken hebt. Lastig he verschillende adviezen. Wat Lewis zegt kan ook voor jullie werken. Onze dochter sliep op het begin zo slecht, alleen maar hazenslaapjes, vooral op de dag. En dan ‘s avonds een zwaar oververmoeide overprikkelde baby. Wij hebben juist heel veel baat gehad bij slaaproutines en haar een beetje in een ritme duwen/sturen. Maar doe vooral wat je gevoel zegt. Als je het fijn vind die nachtfles toch weer aan te bieden omdat je het idee hebt dat hij honger heeft kan dat natuurlijk goed, maar in principe als hij op de dag voldoende voeding krijgt zou het in theorie niet nodig zijn. Succes!

Hoi mama,
Dat klinkt heel erg als de welbekende slaapregressie die rond de 4 maanden komt. Hier duurde het 5-6 weken.. (hoeft niet zo lang te duren, verschilt per kindje). Ik zou persoonlijk zelf die voeding gewoon geven. Ik gaf zef in de periode een wat kleiner flesje (120 ipv 180) dat slaapt vaak ook wat rustiger dan een heel vol maagje weer. Soms ineens zelfs 2x in de nacht.
Rond 4 maanden is een nachtvoeding sowieso nog heel normaal bij een nacht van al 10 uur ?.
Veel kindjes hebben het zelf tot 6 maanden nog nodig.

Ik zie echt niet in hoe je met 4 maanden al een slaapassociatie kan aanwennen als het aankomt op een nachtvoeding.. Dat kan écht zo weer over zijn (heb ik inmiddels geleerd?). En juist in zo’n periode leren ze nieuwe dingen (zoals omrollen bijv) en hebben ze ineens meer nodig omdat ze meer verbruiken qua energie ?Hier was het na 6 weken het 6-7x per nacht wakker worden ineens weer over en ging ze ineens klokje rond slapen. Afgelopen week had ze ineens toch weer twee nachten dat ze een voeding wilde (ze is vandaag 7 maanden), het komt en het gaat ?
Veel succes!!☺️

Ik herken dit zo erg, maar dan is mijn dochter nu bijna 5,5 maand. Het speelt zich nu wel al 3 a 4 weken af ofzo.. maar heeft jullie kindje dan ook hele onrustige armen? Dat ze zichzelf continu wakker slaat?

Dankjulliewel voor de reacties, ik denk dat ik maar gewoon probeer mee te gaan met mijn zoontje en me erop aan te passen.

Ik heb niet het idee dat hij tijdens zijn slaap heel onrustig is met zijn armpjes, wat hij wel doet is tussen de voedingen door continu op zijn vuistjes sabbelen, dit doet hij ook snachts daarom denk ik dat hij echt honger heeft en geen ik hem die nachtvoeding.

Ik vind het erg lastig de oorzaak te achterhalen

Terug
Bovenaan