Ineens speen?

Mijn zoontje wilde in het begin ook geen speen, maar met vier maanden ineens wel. Heb het lekker zo gelaten. Wilde zelf pertinent niet mijn borst aanbieden als hij alleen geborgenheid zocht of zuigbehoefte had, omdat ik hem juist daar niet aan wilde laten wennen en een speen dan prima vind. Borst was als hij honger had, maar ik wilde geen wandelende speen zijn.
Zoontje is nu ruim een jaar en slaapt 's nachts nog steeds met een speen. Overdag hoeft hij hem nooit, alleen 's nachts. En hij slaapt heel goed tegenwoordig. Zoiets kan ook ineens veranderen bij een kindje hè. Die zuigbehoefte en geborgenheid zoeken is heel normaal.
 
Mijn dochtertje had in het begin ook geen speen, die pakte ze niet. Toen ze een maand of 3/4 was ineens wel. Blijkbaar meer zuigbehoefte. Ik zou m er zeker niet uithalen als hij lekker ligt te slapen.
Die zuigbehoefte is er en het geeft inderdaad ook geborgenheid! Op een gegeven moment vindt hij de speen zelf als hij even wakker wordt en hoef je er je bed ook niet meer voor uit (meestal dan..).
 
Onze dochter had de eerste 15 weken een speentje, totdat ze haar duim ontdekte.. nu is de duim weer over en sabbelt ze op haar vingers (10 maanden). Het zal een fase zijn, ik zou gewoon het speentje geven als het geborgenheid geeft. Waarom niet? Misschien is hij het over een maand weer zat. :) 
 
Terug
Bovenaan