Ingewikkeld met schoonouders

Die denkwijze komt me bekend voor bij m'n schoonmoeder, heeft mij ook meermaals aangegeven dat ze best mag huilen, dat ik het even wat rustiger aan moet doen en niet te snel naar haar toe gaan... terwijl ik dan meteen denk 'ik ken m'n dochter, ze huilt omdat ze nu ergens anders is dan haar eigen kamer dus ik ga haar even gerust stellen'. Ik zeg dan ja en amen, maar doe m'n eigen ding.
Ik zal hun sowieso in hun waarde laten en gerust stellen daar waar nodig.
Ik zal inderdaad m'n man het woord laten doen, hij kent z'n ouders toch beter ?
Thanks voor de tip over vragen hoe zij het dan voor zich zien, alleen ben ik bang dat ze dan de bal terug kaatsen met een 'dat is aan jullie, jullie zijn de ouders' en het initiatief weer bij ons laten.
Ding is.... Zij hebben precies dezelfde situatie meegemaakt met de ouders van haar man. Die toonde geen interesse en initiatief richting m'n man en z'n zus. Nu doen zij dat waar ze zo over zaten te klagen, beetje roulerende rekening gevalletje.
Maar we gaan het gesprek binnenkort aan, met deze tips in het achterhoofd.

Goed hoe je alle tips leest, kijk vooral wat bij jou en je schoonfamilie past! Nog een laatste aanvulling, wees voorbereid op je antwoord als zij de bal inderdaad terug leggen. Het is dan namelijk ook precies een kans om te zeggen wat jullie zouden willen. Bijvoorbeeld: we zouden graag dat jullie onze dochter elke week even zien, kort of lang, maar om samen een band op te bouwen. Ook vinden we het belangrijk voor haar als jullie haar troosten als er wat is en mogen jullie haar gewoon lekker verwennen als opa en oma met alle knuffels en liefde. Als jullie oppassen leuk zouden vinden, vinden we dat heel handig, maar dat geeft ook sommige verantwoordelijkheden. Dan vragen we jullie om te volgen wat wij zelf ook doen en vinden we een vaste dag fijn, zodat we weten waar we aan toe zijn. Weet ik veel, iets in die trant.. succes!!
En wees maar stevig in je mening over hoe jullie met je dochter omgaan, ze moeten het ook zien om op andere gedachten te komen.

Terug
Bovenaan