Inleiden met 37 weken door groeiachterstand

[quote quote=10290324]Wat toevallig peach! Kom je uit Utrecht of omgeving? Of was het wegens plats gebrek? Onze kleine man is overigens nog steeds veel te dun en zit op de -3 lijn van de curve qua gewicht. Qua lengte is hij aan het inhalen al is hij nog wel aan de kleine kant[/quote]
Kom uit Utrecht ;)

Hoi!
Heftig om te horen dit! Ik heb niet (echt) ervaring hiermee, maar wel deels. Met 32 weken werd bij een routine controle vastgesteld dat mijn baby ook een groeiachterstand had. Hij zat de hele zwangerschap qua grootte op de +1 lijn, maar week daarvanaf naar de -1 lijn. Zijn groei was dus gestagneerd (groeirestrictie noemen ze dat). 
Met 34 weken moesten we opnieuw een echo, de groeirestrictie bleef en hierom moesten we naar het ziekenhuis om daar verder te komen voor controles. Mijn zoontje lag ook in stuit, dus had het hele ziekenhuisovernamegedoe wel zien aankomen, maar niet om deze reden. Omdat de afbuiging niet ernstig genoeg was (ik vond het best heftig, van +1 naar -1, maar mij werd uitgelegd dat hij omdat hij nog niet onder de -1 lijn zat het nog binnen de marge viel), hebben ze mij meerdere keren per week gecontroleerd, maar de baby wel laten zitten tot 39+4 weken. Dit omdat hij met keizersnede geboren zou moeten worden ivm stuit en ze dan bij voorkeur echt dat een kindje meer dan 39 weken blijft zitten, omdat de kans op opstartproblemen daarmee aanzienlijk kleiner wordt.
Mijn zoontje was inderdaad een kleintje (2932 gram), maar veel minder klein dan ze ingeschat hadden (ze schatten hem met 39 weken op 2400 gram). Dat gaven ze ook toe. De placenta hebben ze nog bekeken en die werd ook helemaal normaal bevonden. 
Wat ik hiermee dus wil zeggen: vanaf 32 weken werd mij verzekerd dat hij héél klein zou zijn en waarschijnlijk de placenta niet meer goed zou werken. Heb me heel veel zorgen gemaakt hierdoor die weken en was blij toen eindelijk de dag van de keizersnede daar was. Toen hij er echter eenmaal was bleek pas dat ze het niet helemaal goed hebben kunnen zien op de echo's en het weliswaar geen grote baby, maar ook geen inieminie baby was zoals mij wel was aangepraat. Ze kunnen met deze termijn ook niet meer zo goed het daadwerkelijke gewicht inschatten!
Wil niet zeggen dat dit zeker bij jou zo is en snap je zorgen ook héél goed, maar wilde dit toch even met je delen omdat ik me voor een deel wel herken in je verhaal.
Mijn zoontje is nu 6 maanden en groeit super. Nog steeds niet 'de grootste van de klas' ;) maar prima binnen de lijntjes.

Terug
Bovenaan