inleiding na keizersnede

Ikheb op dit forum nu al een paar keer gelezen dat als je een keizersnede hebt gehad, dat je dan niet ingeleid mag worden bij een volgende zwangerschap.

Vreemd ben toch echt ingeleid bij mijn tweede kindje en ben daarna gewoon bevallen. Ook afgelopen april ben ik ingeleid bij een zwangerschap van 18 weken (ook met heftige weeën).

In de verschillende ziekenhuizen hebben ze me zelfs nooit verteld, dat ik niet ingeleid zou mogen worden. Is dat nou echt zo verschillend bij de verschillende ziekenhuizen in nederland.

Miep

Hoi Miep

ook ik ben bij de tweede bevalling ingeleid. (de eerste was ook kz) Weet ook niet waarom sommige ziekenhuizen (als ik de verhalen hoor) niet inleiden. Misschien zijn ze bang dat de weeën te heftig en te snel opbouwen en dat dat slecht is voor het litteken. (de derde bevalling was trouwens helemaal op eigen kracht!)

Groetjes Brenda

Ik had ook al het idee dat het verschilt per ziekenhuis.
Zo weet ik dat er ook vrouwen zijn die thuis bevallen zijn na een keizersnede. De reden van de keizersnede is hierbij een belangrijk uitgangspunt.

Ik hoop dat mijn volgende bevalling niet ingeleid hoeft te worden. Zou voor de verandering ook eens leuk zijn, maar het allerbelangrijkste is dat het kindje er gezond uit komt.

Miep

Als je een keizersnee hebt gehad heb je daarna een litteken in de baarmoeder. Dit litteken is en blijft een zwakke plek. Het gevaar bestaat dat het gaat scheuren tijdens een volgende bevalling. Dat gevaar blijft bestaan bij elke bevalling na de keizersnee. Dat is de reden dat je altijd  in het ziekenhuis moet bevallen na een voorgaande keizersnee, ongeacht de reden voor de keizersnee. Opgewekte weeen zoals met een inleiding zijn vaak heviger, waardoor het risico op scheuren van het litteken vergroot.
De kans op zo'n complicatie is niet zo heel groot, dus al je vaak vrouwen met een litteken in de baarmoeder inleidt, zal het vaak goed gaan. Maar door het toenemende   % keizersnedes zie je een toenemend aantal complicaties  in volgende zwangerschappen.
Het is af te raden om in te leiden, maar als het wel gebeurt gaat het vaak goed, domweg omdat de kans daarop het grootste is.
Ik denk niet dat je in Nederland een verloskundige vindt  die een thuisbevalling doet na een keizersnede. Want als er dan iets gebeurt gaat er zoveel tijd verloren met vervoer dat dat slecht kan aflopen voor moeder en kind.  

Hoi meiden,

met de 2e ben ik ook ingeleid na langdurig gebroken vliezen en heb bij de 1e ook een ks gehad. Nu heb ik met de 2e dus ook een ks gehad omdat de bevalling niet doorzette en de hartslag van caithlyn drastisch daalde, als dat niet was gebeurd dan was ik waarschijnlijk toch met een ks bevallen, op de ok zeiden ze me dat mijn lidteken het niet had gehouden. Hoe ze dat hebben kunnen zien weet ik niet maar ze zeiden me dat het toch kritiek was. Dus gelukkig gaf die kleine aan dat het niet ging anders was het misschien erger afgelopen.

Groetjes carreen en caithlyn (14/9)

Hoi!

Begin me nu wel een beetje zorgen te maken na het laatste stukje. Ik heb bij de eerste een secundaire sectio gehad en ben nu 39 weken zwanger van nummer 2.
Ondanks al mijn twijfels en bezwaren, wil de gyn. weer voor een "natuurlijke"bevalling gaan. Alleen zal er niet ingeleid worden. Mijn vorige sectio is pas 1 1/2 jaar geleden geweest en mijn litteken ziet er nog erg vers uit.
Ik begrijp dat de kans op complicaties klein is, maar wel duidelijk aanwezig.
Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan.
In ieder geval allemaal succes !

Bloem,

heb je vertrouwen in je gynaecoloog? Gewoon lekker blijven vertrouwen. Tussen mijn eerste en tweede kind zit 16 maanden. De tweede bevalling was dus ook vlot na de keizersnede. Ik ben   gewoon ingeleid bij de tweede. Je hele zwangerschap is één groot risico en een keizersnede brengt ook risico's met zich mee. Bij mij was het in ieder geval kantje bord.

Praat eens over je onzekrheid met je gynaecoloog, misschien kan hij/zij je gerust stellen.

Enne als ik mag kiezen ga ik toch weer voor een natuurlijke bevalling.

Succes

Miep

Beste Miep, je schrijft ik ben gewoon ingeleid. Inleiden is niet gewoon. Het is 1 van de meest misbruikte interventies in de verloskunde en een van de oorzaken voor  de enorme stijging van het aantal kunstverlossigen en keizersnedes. Vrouwen die niet worden ingeleid hebben een veel grotere kans op een normaal verlopende baring dan vrouwen die wel worden ingeleid.
Bijstimuleren, dus een infuus met weeenopwekkers, als de bevalling al begonnen is, is iets anders. Dat gebeurt als de ontsluting niet vlot genoeg verloopt. Dat is vooral bij eerste kinderen nog wel eens nodig.

Terug
Bovenaan