inleiding na keizersnede

Hoi Miep,

Helaas heb ik weinig vertrouwen in het hele medische gebeuren. Ik heb mijn angsten en twijfels, die volgens mij heel reeel zijn, al tig keren op tafel gelegd bij de gynaecoloog. Ik ben niet bang voor pijn of weeen. Ik wil alleen niet nog een keer de frustratie, teleurstelling en bovenal het risico voor mijn kindje meemaken. Volgens mij hangt het ook erg af wat de reden van een vorige sectio was. Bij mij een te groot hoofdje voor mijn bekken en dit kindje lijkt nog groter te zijn. Ik begon spontaan, had binnen 3 uur volledige ontsluiting, goede persweeen en het hoofdje van mijn dochter lag ook goed. Dus wat kan er nu beter gaan dan vorige keer? Ik had me alleen niet echt gerealiseerd dat er bij een tweede "natuurlijke"bevalling ook risico's voor mij waren, zoals het scheuren van het litteken. Dus daar schrok ik wel een beetje van.
Ik kan niks anders dan het maar te laten gebeuren. Ik vind alleen dat je zo weinig te zeggen hebt over je eigen lijf en het kindje dat in je groeit. Maar goed, ik ben geen expert en zal toch meer vertrouwen moeten krijgen in het medische en in de afspraken die met de gyn. gemaakt zijn.
We zullen wel zien.....

Bloem, ik kan me voorstellen dat je bang bent. Maar aan de andere kant, een bekken is niet statisch. Ik heb al vaak meegemaakt dat iemand een keizersnee kreeg om dezelfde reden als jij en dan de tweede gewoon baarde. En dat dan de tweede soms wel een pond zwaarder was. Dus als je gyn er vertrouwen in heeft, ga ervoor zou ik zeggen. Vraag wel na hoeveel tijd hij gaat ingrijpen als je bijv geen persween krijgt terwijl je wel 10 cm hebt. Laat je niet verleiden tot persen zonder persweeen want dat is vragen om ellende, maar dat weet hij ook wel. En misschien gaat het allemaal vlot deze keer. daar heb je in elk geval de grootste kans op. Sterket en laat ons de afloop weten.

Verloskundige,

ik vind dat je mijn opmerking uit zijn verband rukt en valt over één woordje.

Ik wilde bloem geruststellen dat het geen probleem hoeft te zijn een gewone bevalling na een keizersnede en dat het zelfs geen probleem hoeft te zijn met een inleiding.

Ik hoef van jou dan ook geen uitleg over misbruik van inleiding.

Miep

quote: bloem1104 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-10-2005 13:17:27'));

Hoi Miep,

Helaas heb ik weinig vertrouwen in het hele medische gebeuren. Ik heb mijn angsten en twijfels, die volgens mij heel reeel zijn, al tig keren op tafel gelegd bij de gynaecoloog. Ik ben niet bang voor pijn of weeen. Ik wil alleen niet nog een keer de frustratie, teleurstelling en bovenal het risico voor mijn kindje meemaken. Volgens mij hangt het ook erg af wat de reden van een vorige sectio was. Bij mij een te groot hoofdje voor mijn bekken en dit kindje lijkt nog groter te zijn. Ik begon spontaan, had binnen 3 uur volledige ontsluiting, goede persweeen en het hoofdje van mijn dochter lag ook goed. Dus wat kan er nu beter gaan dan vorige keer? Ik had me alleen niet echt gerealiseerd dat er bij een tweede "natuurlijke"bevalling ook risico's voor mij waren, zoals het scheuren van het litteken. Dus daar schrok ik wel een beetje van.
Ik kan niks anders dan het maar te laten gebeuren. Ik vind alleen dat je zo weinig te zeggen hebt over je eigen lijf en het kindje dat in je groeit. Maar goed, ik ben geen expert en zal toch meer vertrouwen moeten krijgen in het medische en in de afspraken die met de gyn. gemaakt zijn.
We zullen wel zien.....

Bloem,

als je kindje inderdaad groter is dan je eerste kindje dan is de kans groot dat het weer niet lukt als dat de reden was van de keizersnede. Ik heb vooraf destijds een echo laten maken om zo een inschatting te maken. Mijn tweede was een stuk kleiner dan de eerste. Ik heb ook geen idee of ze vooraf een inschatting kunnen maken over jouw litteken in de baarmoeder. Vraag daar eens naar. Weet je wat het lastige is, dat je vaak zoveel negatieve verhalen hoort, terwijl de goede verhalen achterwege blijven. Internet informeert je, maar het maakt je ook een stuk angstiger doordat je meer weet over wat er fout zou kunnen gaan.
Ik hoop dat je toch nog een goed gesprek met je gynaecoloog aan kan gaan en echt heel duidelijk je angsten kan uitleggen, zodat je toch met rust je bevalling in kan en durf te gaan.

Hele veel sterkte meid.

Miep

Hoi Miep,

Bedankt voor je reactie. Ik had je wel goed begrepen, hoor. Ik weet dat je me een hart onder de riem wilde steken. Al was ik ook blij met de uitleg van de verloskundige, want ik word niet echt goed voorgelicht naar mijn idee.
Jij hebt in ieder geval recht van spreken. Want ik begreep dat je een keizersnee en een natuurlijke bevalling hebt gehad. Dus goed de vergelijking kunt maken. Ik weet dat het moeilijk van te voren te voorspellen is hoe het gaat verlopen,  we zullen  wel zien. Er zijn trouwens wel heel concrete afspraken gemaakt met mijn gyn., dus daar kunnen ze niet omheen. Ik heb mijn partner ook goed geinstrueerd en hij is ook erg gemotiveerd om er een goede bevalling voor mij en het kindje van te maken, dus daar heb ik ook alle vertrouwen in.
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen.
In ieder geval bedankt voor de steun en ik laat het jullie weten.

Miep, neem me niet kwalijk dat het overkwam alsof ik je woorden uit hun verband rukte. Dat was niet de bedoeling. Maar ik loop dagelijks tegen mensen aan die inleiden gewoon vinden. En ik wilde Bloem alleen maar laten weten dat een normale bevalling zeker tot de mogelijkheden behoort, maar dat de kans daarop aanzienlijk groter is als ze niet wordt ingeleid.

Hallo allemaal,

Na het lezen van deze verhalen wil ik toch ook mijn verhaal kwijt. Ik ben nu zwanger van mijn derde kindje ( 24+2 weken) en ben twee maal bevallen via een ks. De eerste keer was een stuit en een erg groot kindje 3530gr bij 36 weken.Bij de tweede verliep alles goed, wel weer een groot kindje maar wel een hoofdligging. Daarbij ben ik zelf verloskundige dus weet wat er allemaal kan gebeuren. Ook ik ben toch ingeleid ivm langdurig gebroken vliezen zonder weeen. Ze nemen dan wel extra voorzorgsmaatregelen zoals een drukmeter in je baarmoeder om zo goed mogelijk de druk van de weeen te kunnen zien. Toch is het weer een ks geworden omdat ik vooral veel pijn had onderin mijn buik tussen de weeen door en de ontsluiting ook niet erg vorderde.
Op de ok hebben ze nog een gokje losgelaten over het gewicht ze zeiden 8 pond, maar was 4420gr. toen wasik wel blij dat ik ditniet als eerste bevalling had hoeven doen. Deze keer krijg ik zeker een keizersnede en dat geeft toch ook wel een ontspannen gevoel, al weet ik nu nog steeds niet hoe een bevalling aanvoelt na er zoveel te hebben mogen begeleiden. Ik heb wel weer meer inlevings vermogen voor vrouwen met een keizersnede.
Het belangrijkste is toch dat je kindje en jijzelf er het verder gezond vanaf brengen.
Hopenlijk hebben jullie iets aan mijn verhaaltje en allemaal erg veel succes met jullie bevaling.

groetjes Siet.

Hallo dames,

Nou, het wordt er voor mij niet rustiger op. Ik ben nu ruim 40 weken zwanger en wacht maar af. Tijdens de laatste controle vertelde de gyn. in opleiding doodleuk dat er toch een grote kans is dat er ingeleid gaat worden als er met 42 weken nog niks is. Daar gaan mijn afspraken. Ben het er ook niet mee eens, maar de hormonen zorgen ervoor dat ik het me allemaal maar laat zeggen.
Ook vroeg ik me af, dat is hier ook al eerder genoemd, of bijstimuleren van de weeen, dus als de bevalling spontaan op gang is gekomen,  kwaad kan? Tijdens mijn vorige bevalling heb ik een infuus gehad om de persweeen sterker te maken. Achteraf gezien onzinnig, want die waren erg krachtig, maar als een kind niet past, past het niet. Dat is later ook wel toegegeven.
Ik vraag me af of een litteken hier tegen kan?

Terug
Bovenaan