• Geef jouw mening zodat we Ouders van Nu kunnen blijven verbeteren! Het onderzoek is anoniem en het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 7 tot 10 minuten. Onder de deelnemers verloten we 5 Bol.com cadeaubonnen t.w.v. 25 euro. Vul hier de vragenlijst in. Alvast bedankt voor de moeite om deel te nemen!

Invloed antibiotica (amoxicilline) op gedrag

Lieve ouders en verzorgers,

Wij zijn opzoek naar ervaring in gedrag bij jullie peuter bij het nemen van antibiotica.
Onze dochter (2,5) heeft antibiotica gekregen voor een lymfe ontsteking. Dit gaat inmiddels heel goed maar haar gedrag lijkt 2 dagen na het nemen van de antibiotica ernstig te veranderen. Tuurlijk heeft het ziekzijn en haar leeftijd ook een aandeel maar zoals wij onze dochter kennen is dit heel plotseling ineens buiten proportioneel. Lees hele heftige driftbuien en overal tegenin gaan, slaan / schoppen en heel lelijk doen. Nu ben ik benieuwd of iemand dit herkent?
(Zij krijgt nauwelijks suiker en las op het flesje dat er aspartaan en glucose in zit) OEF.

Hoor het graag! Liefs
 
Nog nooit gehoord dat amoxicilline gedragsveranderingen teweeg kan brengen. Staat hier iets over in de bijsluiter of op de site van het Lareb? Aspartaam is geen suiker maar een zoetstof. Glucose wel een vorm van suiker. Je hebt het over antibiotica. Welk antibioticum naast amoxicilline heeft ze nog meer gehad dan?
 
Kan zijn dat kindjes zich niet lekker voelen door de antibiotica. Het zorgt dat de slechte bacteriën doodgaan, maar hierdoor ook de goede en de darmflora en zo. Hierdoor kan ze last krijgen van de buik, ontlasting en misschien ook wat hinder met de stofwisseling (al weet ik daar te weinig van). Je zou probiotica kunnen proberen te geven, zoals yakult, activia, of andere soort biogarde yoghurt.
 
Kan zijn dat kindjes zich niet lekker voelen door de antibiotica. Het zorgt dat de slechte bacteriën doodgaan, maar hierdoor ook de goede en de darmflora en zo. Hierdoor kan ze last krijgen van de buik, ontlasting en misschien ook wat hinder met de stofwisseling (al weet ik daar te weinig van). Je zou probiotica kunnen proberen te geven, zoals yakult, activia, of andere soort biogarde yoghurt.
Let op dat de de probiotica niet te dicht op de antibiotica geeft, dan werkt het elkaar tegen.
 
Op internet kan ik wel gedragsverandering door infectie vinden (pandas), maar door antibiotica zie ik nergens.
 
Let op dat de de probiotica niet te dicht op de antibiotica geeft, dan werkt het elkaar tegen.
?? Volgens mij kan dat niet. Probiotica zijn een aantal goede bacteriestammen. Die komen in de darmen en hebben geen effect op de infecties elders. Ik zou zeggen: juist samen geven, zodat de darmen goed kunnen blijven werken (beter evenwicht van alle goede bacterien. (In darmen zitten bacteriën in voor de verwerking van het voedsel) zie oa https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/probiotica
 
?? Volgens mij kan dat niet. Probiotica zijn een aantal goede bacteriestammen. Die komen in de darmen en hebben geen effect op de infecties elders. Ik zou zeggen: juist samen geven, zodat de darmen goed kunnen blijven werken (beter evenwicht van alle goede bacterien. (In darmen zitten bacteriën in voor de verwerking van het voedsel) zie oa https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/probiotica
Nee, lees de bijsluiter.
 
Terug
Bovenaan