<p>Hallo allemaal,</p><p>De afgelopen tijd voel ik veel irritaties tegenover mijn partner. Ik krijg vaak de indruk dat hij niet snel initiatief neemt en veel wil houden zoals het was voor de baby er was. Dus in het weekend nog een uur op bed blijven liggen als onze zoon al wakker is, daarna beneden koffie, TV kijken, op de bank zitten. Dit vind ik ook fijn. Maar zo komt het op mij over alsof hij wacht tot ik onze zoon ga aankleden enzovoorts, aangezien hij dan al lang wakker is. Vanochtend gaf ik aan even te willen douchen en vroeg hij meteen of ik onze zoon mee wilde nemen. Ik heb de afgelopen 2 weken hem wel eens om 4 uur snachts gedoucht omdat hij erg verkouden was maar dit is echt belastend om alleen te doen. Als ik de baby bij hem in de wipstoel zet als partner gaat douchen vraagt hij meteen of ik de baby mee naar beneden kan nemen zodat hij rustig kan douchen. Ook geef ik vaak aan dat onze zoon honger heeft maar als ik dan niet zelf het initiatief neem om een flesje te maken (ben de borstvoeding aan het afbouwen) heeft hij na een halfuur honger nog niet gegeten, en moet hij dan eigenlijk alweer naar bed. Het resultaat is een baby die overstuur wordt van de honger, te moe is om te drinken en alleen in je armen in slaap valt door de vermoeidheid. </p><p>Ik denk dan: als we allebei tegelijk uit bed gaan, kunnen we omstebeurt douchen en ontbijten, dan bespreken wie het flesje geeft en wie hem op bed legt. Iedereen heeft dan rustig op kunnen starten. Nu komt het er vaak op neer dat ik er maar uit ga, tenzij ik heel erg aandring en dan moet ik het nog 2 keer vragen. Ik vind het niet leuk voor onze zoon als hij al een half uur wakker is en dan nog steeds maar moet wachten tot een van ons zin heeft om op te staan. Wakker is wakker en dan wil hij lekker spelen. Ik ervaar het ook als mentaal zwaar dat veel dingen niet gebeuren tenzij ik eraan denk/het benoem/ inititatief neem. Vervolgens krijgen we een woordenwisseling omdat dit mij irriteert en ik het al vaak aan heb gegeven. Het begrip 'mental load' begrijpt mijn partner ook niet. Hij is een hele goede vader en geniet ook van het vaderschap. Doet ook wel veel. Maar dingen als melk uit de vriezer halen voor de opvang, tasje inpakken, sochtends aankleden, dat doe ik vrijwel altijd. En vraagt hij ook aan mij. De dingen die mentaal veel energie vragen doe ik. Vervolgens zegt hij wel niet te geloven dat hey klaarzetten veel tijd kost, (uit werk eten, zoon op bed leggen, kolfspullen van de dag afwassen, flesjes afwassen, melk uit de vriezer halen, groentehap uit de vriezer. Dan ben ik incl slaapritueel van 19 tot 22 zoet.) maar wil hij het dan zelf ook niet doen want hij brengt hem al naar de opvang en het is veel werk. Snappen jullie het nog? Verwacht ik teveel van mijn partner? Werkt een vrouwenbrein gewoon anders? Is het veel gevraagd als ik het fijn zou vinden als mijn partner zelf denkt: om 6 uur heeft hij gedronken, oh, het is 9 uur, tijd voor nog een fles. En dan zelf melk opwarmt of aan mij vraagt of ik dat wil geven. Ipv zelf voor de televisie blijven zitten. Kan hij wel beweren dat hij er niet vanuit gaat dat ik het dan doe maar zijn gedrag laat iets heel anders zien. Wat me nog het meest operetta is dat hij niet snapt dat dit mij mentaal veel druk oplegt. Een gevoel van, als ik het niet doe, doet niemand het.</p>