Is 3 jaar leeftijdsverschil nog wel leuk voor kinderen?

<p>Soms voel ik me wel eens schuldig, dat bij ons ongeveer 3 jaar leeftijdsverschil gaat zitten. Ideaal is altijd 2 jaar hoor ik van veel mensen, omdat ze dan zoveel aan elkaar hebben...</p><p>Maar is 3 jaar verschil nog wel leuk? En ook als het geslacht verschillend is? (Meisje het oudst)</p>
 
Tussen mij en mijn broertje zit 4 jaar. We hebben ontzettend veel aan elkaar! Ik ben 22 en hij is nu 18, we kunnen elkaar raad geven maar ook uit gaan samen. 
 
Waarom zou je je daar schuldig over voelen?! Naast het feit dat het echt voor de band niet uit maakt - ik heb vrienden met anderhalf jaar verschil tussen broer/zus die het goed kunnen vinden, maar ook met dat verschil die het niet kunnen vinden. En ook weer vrienden met 5 jaar verschil die echt beste vrienden zijn.
Ik heb zelf twee broertjes, met de ene scheel ik 15 maanden en met de ander bijna 4 jaar. En die jongste is nou net degene met wie ik het het beste kan vinden (heb met beiden een prima band, maar de jongste is mijn maatje).
Het hangt gewoon heel erg af van wie je spreekt. De ene vindt 2 jaar ideaal, omdat "ze dan veel aan elkaar hebben" maar ook omdat ze dan snel uit de luiers zijn. De ander wil graag liever even wachten tot de oudste wat ouder is en het beter begrijpt. Er is met beiden niks mis en voor het (de) kind(eren) maakt het qua band echt niets uit.
 
Bedankt voor jullie geruststellende woorden. Omdat iedereen het over 2 jaar leeftijdsverschil heeft, klinkt het alsof dit het beste is voor kinderen. Omdat ze dan samen kunnen spelen en dat het niet meer lukt als er meer leeftijdsverschil tussen zit 3-4 jaar bijv...
 
Ik scheel 2 3 en 5 jaar met mijn broers. Het is maar net wat je gewend bent. Nu we allemaal ouder zijn merk je weinig van het leeftijdsverschil. Denk dat het grootste verschil in de pubertijd was. Maar we hebben vooral altijd veel plezier met elkaar gehad! Ik geloof dat ik het probleem niet zo zie. 
Denk dat het meer zit in de karakters of het goed samen gaat dan in de leeftijd. 
 
[quote quote=10348738]Klinkt heel leuk ? Toen jullie jonger waren, was er toen ook een band tussen jullie qua spelen?[/quote]
Ja zeker wel, maar denk wel ergens een beetje dat de speelband tussen broers en zussen (soms!) enigszins wordt overschat. Ja, het hebben van een broer of zus is leuk en natuurlijk speel je met elkaar, maar denk dat in veel gevallen geldt dat je spelen met je eigen vriendinnetjes en vriendjes toch "leuker" vindt, en er is ook vaak wel ruzie. Op vakantie is het wel gezellig natuurlijk om altijd iemand te hebben - dat herinner ik me wel - en de ruzies die je hebt zijn ook snel weer over.
Mijn ervaring is dat juist als je ouder wordt de band heel sterk wordt en verandert dat in een hele stabiele fijne factor (als je geluk hebt). 
 
Mijn broer en ik schelen zelf 2 jaar. En me zusje en ik schelen zelfs 7 jaar en  heb een enorm goede band met haar. Altijd al gehad. Ik denk dat we door de opvoeding ook wel zo goede band met elkaar hebben gehad. Leeftijd speelde er geen grote rol in bij ons dan. We zitten graag nu met zr drieen op de bank filmpje te kijken of doen wat leuks samen.
 
 
 
Terug
Bovenaan