Is 3 jaar leeftijdsverschil nog wel leuk voor kinderen?

Mijn broer en ik schelen zelf 2 jaar. En me zusje en ik schelen zelfs 7 jaar en  heb een enorm goede band met haar. Altijd al gehad. Ik denk dat we door de opvoeding ook wel zo goede band met elkaar hebben gehad. Leeftijd speelde er geen grote rol in bij ons dan. We zitten graag nu met zr drieen op de bank filmpje te kijken of doen wat leuks samen.
 
 
 
 
Mensen moeten eens ophouden met ‘ideaalplaatjes’ te noemen. Naar mijn mening bestaat er namelijk geen ideaalplaatje en is er wb gezinssamenstelling geen norm. Ik vind dat zo’n bullshit en flauwekul!
Mijn broer en ik schelen 3 jaar, wij hebben daar echt geen hinder van ondervonden hoor. En mijn zoontje van nu 2 jaar, heeft een stiefbroer en stiefzus van 12 en 14 jaar ouder. Hij zal er geen jonger broertje of zusje bijkrijgen. Ook hij zal hier geen last van ondervinden. Het is naar mijn mening maar net wat je gewend bent! Mijn broer en ik wisten niet beter en mijn zoontje zal ook niet beter weten. 
Mensen moeten stoppen met zeggen wat het beste is en wat het meest ideale is, want dat is er simpelweg niet. Alles is goed, het is maar net wat je gewend bent.
 
Mijn kinderen schelen 3 jaar en 3 maanden. De oudste is een jongetje (nu 5) en de jongste een meisje (2). Ze zijn beste vriendjes (op dit moment). Mijn zoontje leest voor op zijn manier, helpt haar bij puzzels, legt haar uit welke planten er in de tuin groeien. Ook geeft hij haar complimenten als ze een nieuw woord zegt (mama, ze zegt... Wat ben je toch een knapperd zusje"). Als mijn zoontje aan het logeren is, dan mist ze haar broer enorm. Ook als ik haar ophaal van het kdv en haar broer is toevallig al thuis, dan zit ze huilend op de fiets om haar broer te roepen. Ze denkt dan echt dat we hem vergeten. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ze af en toe ook flink kunnen botsen.
Hier dus 2 handen op 1 buik. 
 
Artikel op deze website: https://www.oudersvannu.nl/zwanger-worden/kinderwens/is-ideale-leeftijdsverschil-kinderen/    
 
Zeker! Ik en mijn broertje schelen 3 jaar en een paar maanden, ik vind/vond dit echt perfect. Zowel het leeftijdsverschil als verschil in jongen/meisje.
We konden nog net wel meespelen met de spelletjes die de ander wilde doen, omdat we dat gezellig vonden, maar hadden dus nooit ruzie omdat we persé met hetzelfde wilden spelen. Er was weinig onderlinge competitie omdat je met zo'n leeftijdsverschil echt wel op een ander niveau zit. En ik vond het als meisje heel leuk om ook jongensspeelgoed/spelletjes mee te krijgen (of mijn broertje net zo blij was met mijn pony's en barbies betwijfel ik?)
Mijn beste vriendinnetje had een zusje met 'maar' 2 jaar verschil en daar ben ik echt nooit jaloers op geweest, tegendeel zelfs. 
Natuurlijk hebben we periodes gehad dat we iets minder dik met elkaar waren, wanneer de een net een andere fase ingaat en de ander nog niet zover is (pubertijd, studeren etc) maar over het algemeen had ik het niet beter kunnen wensen:) 
 
Ik scheel 9 en 12 jaar met mijn broer en zus en heb me nooit rot gevoeld over sat grote verschil. Mijn zoontje zal enigskind blijven, dat is van ons een bewuste keuze en daar komt ook geen schuldgevoel bij kijken, zeker niet omdat het anders zou ‘horen’. 


Maar wat ik bovenal wil zeggen is dat het geen zin heeft om een schuldgevoel te hebben over een situatie die is zoals hij is. Je kan er nou eenmaal niks aan veranderen toch? Dan heb je alleen jezelf ermee dat je je rot zit te voelen. Let it go en geniet van je prachtige familie ❤️
 
Terug
Bovenaan