is de papfles noodzakelijk?? en bang voor stikken in zijn Liga

hoi hoi,

Afgelopen week zijn wij begonnen met het bijvoeden van onze kleine man. (hij is nu ruim 5,5 maand) hij vind alles lekker en heeft eigenlijk nog nooit laten merken dat hij bepaalde groenten of fruit prakjes   minder lekker vind, echter..... het is echt huilen geblazen als ik heb als laatste fles een papfles wil geven....
Hij neemt een slokje dan vertrekt zijn gezicht en is het huilen!! maar omdat hij wel honger heeft wil hij wel maar hij krijgt het gewoon niet weg..

nu vroeg ik me af.... kan ik de pap niet gewoon achterwegen laten?? zijn voedingsschema ziet er nu zo uit

07.00 - 210cc Nutramigen (koemelkeiwit vrije melk  ivm allergie)
09.30 - fruithapje
11.30 - 210cc Nutramigen
15.30 - 210cc Nutramigen
17.30 - warme hap
19.00 - 210cc Nutramigen

Vanmiddag voor het eerst een halve Liga 1e stap in zijn handje gegeven maar het meeste van de liga zat op zijn neus, in zijn oren en haartjes! ben bovendien als de dood dat ie in een stukje stikt!!! hij propte de halve Liga in zijn mond!

Het CB zal niet blij zijn als ze horen dat ik niet tot 6 maanden heb gewacht met bijvoeden. Het ging echt niet meer op flesvoeding alleen! (nutramigen vult veel minder dan 'gewone' voeding)  iedere 2,5 uur was het huilen, en nu is hij super tevreden!

Ik hoor jullie 'pap & Liga reacties' graag!!

En als je de pap en de Nutramigen met de staafmixer helemaal "fijn" maakt?
Onze man (inmiddels 19 maanden) had hetzelfde met de liga, komt goed hoor
(De liga is trouwens tot en met de 2e stap koemelkvrij & kippeneivrij daarna niet meer..)

Suc6

Kirsten

hoi snoopy,
wat ik niet begrijp is het volgende: jij zegt dat het cb niet blij zal zijn dat jij nu al bent begonnen met bijvoeden, en niet hebt gewacht tot 6 maanden!

volgens mij ( en dat zeiden ze toen ook op het cb bij mijn eerste zoon nu 3 jaar) dat je met 4 maanden al een beetje mag gaan bijvoeren.

je hoeft niet gelijk paf boem gelijk met 4 maanden te starten maar je kindje is 5 maanden, ik heb al gelezen dat er onder de 4 maanden al een beetje bijgevoerd wordt, daar sta ik niet achter, maar na of vanaf  de 4 maanden moet het geen probleem geven.

en jij weet toch het beste als moeder waar je kindje aan toe is?

dit is geen kritiek, maar echte verbazing

liefs linda

Hoi Snoopy,

het CB zal daar zeker niet moeilijk over doen, hoor. Als je kindje aan meer voeding toe is, moet je dat gewoon geven. Wij wilden ook wachten tot 6 maanden, maar met 5,5 maand was Lars echt aan meer toe. Hij smult van alles wat we hem voorzetten (hij is nu 6,5 mnd,)

Gewoon beginnen met de fruithapjes (in de winkel hebben ze die zeer fijn gepureerd).
Wij geven de papfles als eerste 's ochtends en mengen de bambix (voor babies vanaf 6 mnd.,) gewoon door de melkfles heen.
Je kunt ook beginnen met rijstebloem door de melkfles heen te doen, deze hebben ze ook in een neutrale smaak. Dit meng ik nog steeds 's avonds door de fles heen, om de melk wat dikker te maken.

De liga voor deze jonge babies is zo gemaakt, dat deze snel in de mond uiteen valt. Een baby zal zich sneller verslikken in de melk (die is heel dun), dan in vaster voedsel. Je kunt de liga ook in kleine stukjes breken en stukje voor stukje in de mond van je baby doen (minder smeerboel), of de liga door het fruithapje heen verkruimelen.

Veel eetplezier toegewenst!

Groetjes, Marijon

Ik snap je wel met " het cb zal niet blij zijn", kinderen met koemelkallergie raden ze aan om pas (heeeeel voorzichtig) te beginnen met bijvoeden tot ze 6 maanden zijn, en dan langzaam eerst bijv. wortel, wortel met aardappel en dan bijvoorbeeld pas totaal met vlees...

Ik heb nooit een pap in een fles gegeven. Ik heb het altijd met een lepeltje gegeven en dan rond 11:30 uur. Dan had ik alle tijd. Dus gewoon Nutrix gemaakt, eerst nog niet zo dik en later steeds dikker en van een lepeltje. Misschien is dat een idee.
Over een tijdje kun je ook gewoon een boterham geven ipv pap.

Zou me over het CB helemaal geen zorgen maken.
tegen mij was gezegd dat ik rond 5.5 maand voorzichtig mocht beginnen met wat hapjes fruit. of groente
Bij de 6 maanden controle vroegen ze of ze al 2 keer per week vlees kreeg en elke dag een stuk brood.
Dus tot 6 maanden mag eigelijk bijna niks en dan bij zes maand mag bijan alles. Ph laat ze kletsen.

Verder kun je de liga ook verkruimelen met wat fruit.
Of een kwart liga geven.
en gewoon erbij blijven.A ls er dan een groot stuk afbreekt kun je het eruit vissen.

Hoi Snoopy,

Ik heb mijn dochter van 10 maanden ook nooit een papfles gegeven. Volgens mij is de papfles 's avonds ook meer bedoeld om de melk wat voedzamer te maken zodat ze makkelijker de nacht doorslapen. Aangezien de nachten bij ons geen probleem waren ben ik ook nooit begonnen met pap. Als je toch een papfles wilt geven 's avonds kun je wellicht een driestanden speen gebruiken? Die zijn groter en dan krijgen ze het makkelijker weg. Ik ben op een gegeven moment begonnen om 's morgens pap te geven als ontbijt, maar dan gewoon met een lepeltje.

Over de liga zou ik me geen zorgen maken. Ze zijn echt gemaakt voor die kleintjes en met een beetje speeksel erbij valt het al snel uit elkaar. Je krijgt straks hetzelfde met brood. Doodeng de eerste keren, maar als ze er eenmaal aan gewend zijn gaat het al snel beter!

Veel succes!

Terug
Bovenaan