Is dit normaal?

<p>Hoi!</p><p>Waar ik een paar weken geleden nog vroeg of mijn meisje van 3.5 maand al 10 uur door mag slapen, is dit opeens een totaal ander verhaal geworden helaas.</p><p>Ik ben benieuwd of andere moeders dit herkennen en of het wel 'normaal' is. Ze is nu bijna 4 maanden oud en natuurlijk krijg je dan dat leuke sprongetje (vermoedelijk al gehad als ik naar haar vaardigheden kijk), slaapregressie en als je pech heb ook nog tanden. Al vind ik het de afgelopen dagen wel behoorlijk extreem worden. </p><p>Ze sliep dus eerst hele nachten door en dat ging eigenlijk prima, tot  anderhalve week geleden dan. Ze kwam opeens weer een keer per nacht voor een voeding, helemaal prima voor die leeftijd natuurlijk! Maar sinds eergisteren is het drama. Als ik haar op bed leg (ze wilt alleen aan de borst in slaap vallen) wordt ze eigenlijk altijd binnen die slaapcyclus, ongeveer na 30 a 45 minuten, brullend wakker. Niet huilend maar echt  schreeuwend. 's nachts slaakt ze regelmatig uit het niets een harde gil in haar slaap en afgelopen nachten kwam ze meerdere malen voor een nachtvoeding, haast ontroostbaar en werd bij het inslapen steeds weer huilend wakker. Denk dat ze afgelopen nacht 5 a 6 keer brullend wakker is geworden. Ook overdag is ze humeurig en tegen de avond begint het schreeuwen (niet huilen maar echt schreeuwen en heel hard hoog gillen, auch).</p><p>De afgelopen week kauwt ze op alles wat los en vast zit en het kwijlen neemt ook steeds meer toe. De hele dag zit ze met haar handjes in de mond, maar geen teken van tandjes of gevoelig tandvlees. We hebben een zetpil en chamodent geprobeerd nadat ze compleet overstuur was, maar dit leek helaas niet te helpen.</p><p>Waar ik het eerst nog toeschreef aan een sprongetje/slaapregressie, vind ik het nu wel erg extreem worden, en vooral erg zielig voor mijn kleine meisje. </p><p>Herkennen anderen dit gedrag met 4 maanden? Kunnen het al tanden zijn, ook al is er niks zichtbaar /voelbaar? En tot slot: heeft iemand nog tips om het haar wat comfortabeler te maken?</p><p>Pff zo een heel verhaal weer! </p>

Hey Camilla,
Dit zou best eens de 4 maanden sprong kunnen zijn in combinatie met de slaapregressie. Mijn tweede zoontje had ook echt last van die 4 maanden sprong; huilerig, hangerig en hongerig. Je zou het boek 'oei ik groei' eens kunnen raadplegen.  Bij mijn eerste zoontje herkende ik dat helemaal niet maar bij mijn tweede was het alsof het over hem ging. Het was slopend maar je komt daar weer doorheen. Er gebeurd fysiek en mentaal zo veel met je baby. 
Maak het jezelf niet te moeilijk en accepteer dat ze jou nu gewoon nodig heeft. Als dat betekent dat ze wil drinken, laat haar lekker drinken. Ze zal het nodig hebben. Mijn zoontje heeft tot eergisteren bij ons op de kamer geslapen. Hierdoor kon ik hem ook snel troosten en voeden (borstvoeding).
De ontwikkeling van slaap veranderd steeds. Een baby die eerder door sliep, kan een periode later verschillende keren wakker worden. Om een of andere redenen lukt het ze dan niet om weer opnieuw in slaap te vallen. Ze hebben de ouder dan nodig  om gerust te stellen zodat ze het gevoel krijgen dat het in orde is.
Je schrijft dat ze schreeuwt/ krijst? Je kan haar oren bij de huisarts na laten kijken. Dan kan je uitsluiten dat ze oorpijn heeft.

Ik vergat te vragen of je haar altijd slapend in haar bed legt? Een baby die wakker in bed wordt gelegd leert om zelfstandig in slaap te vallen. Als de slaapcyclus rond is en ze wordt wanneer heeft ze mama (borst, wiegen) ook niet nodig om weer in slaap te vallen.

Het klinkt als een heftige combinatie van de spring en tandjes tegelijk.. Tandjes met 4 maanden kan zeker, hier begonnen ze met 3 maanden al te komen en je hoeft niet perse iets te zien denk ik hoor, maar kwijlen, alles in de mond stoppen en bijten, handje in de mond zijn daar zeker tekenen van natuurlijk. Het zal even allemaal tegelijk komen waardoor het extra pittig is, maar wrs heeft ze er gewoon erg veel last van. Hier hadden wij altijd een combinatie van Paracetamol en een verdovende tandvlees zalf. Lekker veel knuffelen en succes! Zal met een week minder zijn hopelijk 

Dit gaat nog heel vaak zo ;) Lijken ze heerlijk door te slapen en dan komen ze ineens weer 3x per nacht. Onze dochter is net 1 en heeft weken tussenin geslapen. De laatste tijd gaat het gelukkig beter

Kwijlen, kauwen en handjes in de mond stoppen zijn ook normale ontwikkelingen op deze leeftijd, dus hoeven niet per se op het doorkomen van tandjes te wijzen. Als haar humeur niet verbetert met pijnstilling, vrees ik dat het inderdaad de slaapregressie is. Was hier ook behoorlijk pittig, hoewel mijn dochter daarvoor ook niet doorsliep, dus ik was de gebroken nachten gewend. 
Het enige wat je kunt doen is troosten en inderdaad oefenen met zelfstandig in slaap vallen. Oh en er op letten dat ze overdag genoeg slaap krijgt en niet te lang wakker is tussen haar slaapjes in! Als ze overdag te lang wakker is, stapelt die oververmoeidheid op en dat zorgt ook weer voor waken en onrust in de nacht... 
Het wordt beter, houd vol mama! Je doet het hartstikke goed. 

[quote quote=10412600]Hey Camilla, Dit zou best eens de 4 maanden sprong kunnen zijn in combinatie met de slaapregressie. Mijn tweede zoontje had ook echt last van die 4 maanden sprong; huilerig, hangerig en hongerig. Je zou het boek ‘oei ik groei’ eens kunnen raadplegen. Bij mijn eerste zoontje herkende ik dat helemaal niet maar bij mijn tweede was het alsof het over hem ging. Het was slopend maar je komt daar weer doorheen. Er gebeurd fysiek en mentaal zo veel met je baby. Maak het jezelf niet te moeilijk en accepteer dat ze jou nu gewoon nodig heeft. Als dat betekent dat ze wil drinken, laat haar lekker drinken. Ze zal het nodig hebben. Mijn zoontje heeft tot eergisteren bij ons op de kamer geslapen. Hierdoor kon ik hem ook snel troosten en voeden (borstvoeding). De ontwikkeling van slaap veranderd steeds. Een baby die eerder door sliep, kan een periode later verschillende keren wakker worden. Om een of andere redenen lukt het ze dan niet om weer opnieuw in slaap te vallen. Ze hebben de ouder dan nodig om gerust te stellen zodat ze het gevoel krijgen dat het in orde is. Je schrijft dat ze schreeuwt/ krijst? Je kan haar oren bij de huisarts na laten kijken. Dan kan je uitsluiten dat ze oorpijn heeft.

[/quote]
Bedankt voor je reactie! Oei ik groei is hier idd al vaste kost, alleen het schreeuwen leek me zo extreem. Goede tip van de oren na te laten kijken, dankje! Ik zal maandag meteen de HA even bellen :) 

[quote quote=10412601]Ik vergat te vragen of je haar altijd slapend in haar bed legt? Een baby die wakker in bed wordt gelegd leert om zelfstandig in slaap te vallen. Als de slaapcyclus rond is en ze wordt wanneer heeft ze mama (borst, wiegen) ook niet nodig om weer in slaap te vallen.[/quote]
Normaal proberen we haar wakker weg te leggen maar het is nu of slapend wegleggen of laten huilen. Nou heeft ze het al behoorlijk zwaar volgens mij dus dat laatste is geen optie. Eerst pakte ze wel goed door naar de volgende cyclus, hopelijk komt dat snel weer terug. Lastig is ook dat ze niks van een speen moet hebben. Ach ja, als dit weer voorbij is beginnen we gewoon weer opnieuw met slaaptraining?

Terug
Bovenaan