Is dit nou wel een goed ritme?

<p>Hoi iedereen,</p><p>ons zoontje is nu 8,5 maand oud en er verandert zoveel in korte tijd dat ik me afvraag of zijn ritme nog wel klopt. Waarom? Omdat hij ‘s avonds echt veel moeite heeft om in slaap te komen maar altijd rond 4 uur echt moe is en even wilt slapen. Dat betekent dat ie soms pas om half 6 wakker is of gewekt wordt en dan proberen we stug die 19:00 of 18:30 aan te houden.</p><p>Nu is het al 21:00 en ligt hij nog niet te slapen. Eerst is het hysterisch krijsen en schreeuwen en dan blijf ik er uiteindelijk maar bij zodat hij niet te onrustig wordt. De eerste keren proberen we hem om de 5 min te sussen maar na 45 min vind ik het welletjes.</p><p>overdag gaat dit allemaal heel makkelijk. In bed leggen en speen geven en binnen 5 tot 10 minuten ligt hij uit zichzelf lekker te tukken.</p><p>Ik weet niet zo goed wat ik het beste kan doen :( Mijn vriend vind het niet ok dat ik erbij blijf en ik vind het niet ok als we hem zo overstuur laten worden.</p><p>Iemand tips of ervaringen?</p><p>(dit is ook zo als hij geen dutje deed om 4 uur. Heel vaak haal ik hem op van de opvang en heeft ie veel minder geslapen. Soms valt hij dan ook wel in slaap in de kinderwagen...)</p>

Dus hij slaapt van 16 tot 17.30 en dan willen jullie hem om 18.30 weer naar bed brengen? Dan vind ik wel heel snel. Ik zou hem om 17 uur weer wakker maken en dan savonds om 20 uur pas weer naar bed brengen. Ik ken je zoontje niet dus ik weet niet of het haalbaar is maar het is een idee 

Het is niet altijd zo, maar soms komt dat zo uit. En nee het is 19:00/19:30 (meestal laatste) omdat dit zijn vaste bedtijd is. 20:00 ook vaker geprobeerd maar dan nog is het hetzelfde verhaal.
Het is heel lastig omdat hij het met twee slaapjes overdag vaak niet red als hij thuis is en op de opvang na een dag vaak onderweg in slaap valt en dan thuis weer wakker wordt. Maar dat hij nu nog wakker is en ligt is ook uitzonderlijk lang :(

Hoi,
Dat is wel idd erg snel achter elkaar! Dan zou ik m eerder wakker maken. De laatste slaapje is op die leeftijd meestal een powernap. Ik liet mijn zoontje toen max een uur slapen, soms een half uur. 

Als hij smiddags nog om 16.00 een slaapje doet, zou ik hem na een half uur ongeveer weer wakker maken. Waarschijnlijk is hij nog niet moe genoeg savonds als hij naar bed moet. Doordat hij daarna zoveel gaat huilen, kan het weer zijn dat hij door oververmoeidheid niet meer kan slapen. Het is idd lastig hoor.
Ik ga altijd naar m'n dochtertje toe als ze overstuur huilt. Dan troost ik haar, evt slokje water of schone luier, liedje zingen en dan leg haar terug in bed. Ze is al wat ouder als jou zoontje, maar ik wacht altijd ongeveer 10-15 minuten voordat ik weer terug ga. Dan weer troosten, liedje zingen en terug naar bed. Meestal slaapt ze na 2-3 x terug te zijn geweest. 
Het kan ook zijn dat hij savonds de dag aan het verwerken is, waardoor hij slecht in slaap komt. Of is hij nu volop in ontwikkeling met bijv zich overal aan willen optrekken. Daar kunnen ze ook lastiger van in slaap komen. 
Troost hem vooral en laat hem niet te lang overstuur zijn. In bed moet hij het fijn hebben en hij heeft jullie gewoon nog heel hard nodig. Hij kan nog niet praten dus dan is de enige optie huilen. 

Hier ook het laatste slaapje rond 15:30-16:00 om genoeg slaap schuld op te bouwen. Om dan 20:30 je kind naar bed te doen vind ik persoonlijk niet kunnen bijn8.5 maand. 12 uur slaap is belangrijk als je weer vroeg op moet! 

je kan ook in de verlatingsangst periode zitten! Die is hier van start en levert ook elke avond tranen op en overdag geen problemen. Kijk naar je kindje dan komt het vast goed!

Terug
Bovenaan