is dit nu teveel?

Ik krijg veel opmerkingen over Lorenzo's gewicht.
Ik weet hij is geen lichtgewicht.
Volgens het cb zou hij zelfs overgewicht hebben.
Dit is zo ongeveer zijn dagmenu;

08.00 1 tot anderhalve boterham en een beker karnemelk
tussen door 1 beker sterk verdunde karvan cevitam(ong.1 op 14)
12.00 1 tot anderhalve boterham en karnemelk
tussen door anderhalf stuk fruit en een beker karvan cevitam(af en toe nog een beker
ligt aan de temp.)
17.00 warme maaltijd hij eet dan ong.1 aardappel veel groente is hij
dol op, en een klein beetje vlees daar maakt hij meestal niet veel van
kauwt het droog en spuugt het dan uit als toetje vla yoghurt of een kinderkwarkje
net wat we in huis hebben.
verder krijgt hij niets meer soms nog een beetje drinken

als we op visite zijn dan krijgt Lorenzo wel een snoepje of iets anders
dit is toch niet teveel.
volgens het voedings schema van het cb mag hij alleen  water en magere yoghurt
en anderhalf fruit tussendoor en per keer maar 1 boterham.

ik word hier soms een beetje onzeker van
ik kreeg vandaag al te horen dat Lorenzo waarschijnlijk een dikke vent ging worden.

groetjes
Bianca mv Lorenzo

Hoeveel weegt hij en hoe lang is hij dan?

Het eetschema lijkt op zich prima, vind ik. Zou 2x een halve boterham nu zoveel gewichtstoename geven??? Het is toch beter als koek en andere zoete dingen?
Onze dochter krijgt bijna hetzelfde. Alleen geef ik haar regelmatig diksap, en pure magere yoghurt (niets erin) en 1 boterham. En tussendoor alleen fruit (heel af en toe ontbijtkoek, soepstengel, cracotcracker  of lange vinger)

Ik weet ook niet...hoor ook vaak zulke verhalen die jij ervaart van CB.
Tegen ons zeggen ze steeds dat onze dochter zoveel mag eten als ze wil, omdat ze lang aan de ondergrens zat wat betreft gewicht en lengte. Maar dat vond ik onzin. Ik merk dat mijn dochter maar door eet en eet, als ik het niet beperk. En van veel eten, groeit ze niet naar mijn idee, maar rekt ze haar buik op en eet alleen maar meer: gevolg een dik kind. Dus ik hou me altijd aan de richtlijnen en geef haar geen 2 boterhammen ofzo. En ze doet het prima. Als ik nu echt het idee heb dat ze reuze honger heeft en haar 1e boterham zo snel op heeft, geef ik er nog een halve. Op't kdv eet ze er wel 2, maar daar is ze ook zo druk bezig, dat heeft ze dan ook echt nodig, denk ik dan en maak daar geen probleem van.

Lorenzo was met 18mnd 13.320 en 81 cm.
Ik heb hem zelf van de week gemeten op 83 cm (21 mnd)
gewicht is nu ong. hetzelfde het is een beetje moeilijk wegen thuis.

groetjes
Groetjes
Bianca mv Lorenzo

Hey!

thomas woog met de 18maands controle 13,5 kg. de lengte weet ik even niet, eerder klein als lang, WHAHHAH! Mij vertelde ze inderdaad dat hij volgend de curve te zwaar was..MAAR... zei ze er achteraan: het was een 9-ponder bij de geboorte, dus kunnen we niet verwachten dat ie nu opeens binnen de curve gaat zitten! Ze vroeg ook ook wel wat ie at en dronk en dat was allemaal goed. Het ligt er heel erg aan welk CB je hebt hoor! Bij mij deed ze er echt niet moeilijk over namelijk! Overigens weegt Thomas nu al maaaaaaaanden hetzelfde hoor, komt geen grammetje bij! En het eet patroon? Gewoon lekker zo laten, als het goed is voor jullie en jouw gevoel!

Kus, Marieke

Hoi,

Siebe woog met 18 maanden 12.700 gram maar was toen al wel 87 cm lang. Geen goede vergelijking dus.

De reden waarom je hem 1,5 snee brood geeft, is dat omdat hij het zelf heel duidelijk aan geeft, of omdat je hem net zo lang laat eten als hij blijft eten?? Stom geformuleerd wellicht, maar misschien dat hij met 1 snee brood ook goed door kan en hem dan b.v. tussendoor een keer een evergreen of zoiets geven. Ik probeer zo maar wat. Ik zie verder ook weinig afwijkends aan zijn eetpatroon hoor....

Wat het CB betreft; het is al heel vaak aangegeven. Zij werken volgens richtlijnen en als het teveel afwijkt van de richtlijnen wordt daar al meteen wat van gezegd! Maar zoals we ook allemaal weten is een kind geen computer en is elk kind dus anders. Ik zou me er dus niet al te druk over maken. Weet je, als hij straks lekker veel gaat bewegen is hij dat extra gewicht zo weer kwijt. Siebe heeft nu een periode dat hij heel slecht eet. Zijn warme hap is echt soms een drama, dus als jouw zoon dan wat reserve heeft tegen de tijd dat hij dat ook krijgt (tenminste, bijna alle kindjes maken zo'n periode door), dan is het toch geen probleem!

Maak je niet druk hoor, het valt volgens mij nog wel allemaal mee.

Groetjes Fonske.

Hoi,

Ik vind het nog wel meevallen wat Lorenzo eet.
Mijn vriendin heeft een zoontje dat met 2 jaar 18 (!)  kilo woog. Zij werd doorverwezen naar een diëtiste voor advies. Ze heeft daar tips gekregen, maar net als bij jouw at haar zoontje niet overmatig en kreeg hij weinig snoep. Wel is bv het broodbeleg aangepast.  Hij is inmiddels bijna 5, en weegt nog steeds 18-19 kilo. En nu is het prima.

Je zou ook gewoon eens een keer advies kunnen vragen aan een diëtist.
Groetjes, Cathy

hoi,

Ik vind het helemaal niet te veel wat hij krijgt. Een kind van deze leeftijd heeft veel energie nodig en ik zou zeker niet minderen. Ik heb even op de site van het voedingscentrum gekeken en hieronder vind je een overzicht van de hoeveelheden. (nu ik het zelf zo bekijk krijgt Thijs misschien nog wel te weinig)

Groetjes,
Jama
mv Thijs

Hoeveelheden per dag?
Voor de groepen voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf zijn aanbevolen
hoeveelheden opgesteld per leeftijdsgroep en per geslacht.  Ofwel: wat heb je nodig op een dag?

De
aanbevolen hoeveelheden geven  aan hoeveel iemand  gemiddeld per dag
nodig heeft om voldoende  eiwitten, vitamines en mineralen binnen te
krijgen.

Per leeftijdsgroep gelden de kleinste hoeveelheden voor de vrouwen
en de grootste voor de mannen. Bij alle genoemde hoeveelheden gaat het om het gewicht van producten zoals ze worden gegeten.  

Basisvoeding: Gemiddeld aanbevolen hoeveelheden per dag

Kinderen en jongeren

1-3 jaar

4-8 jaar

9-13 jaar

14-18 jaar

Groente

50-100g
1-2 opschep- lepels

100-150 g
2-3 opschep-lepels

150-200 g