Is het nu een miskraam of toch niet?

Hoi evidaan,

Na een miskraam kan het hormoone wel tot 8 weken in je lijf blijven. Na mijn eerste miskraam in maart (met 6 weken zwanger) heeft het 4 weken geduurt voor het hormoon weg was.
Bij mij tweede miskraam (met 11 weken) duurde het maar 2,5 week. Je kan er dus geen pijl op trekken. Ik weet wel dat je met 6/7 weken al een echo met kloppend hartje kan hebben (heb ik voor de tweede miskraam ook gehad) Dus ik zou gewoon via je vk een afspraak met de gyneacoloog regelen. Die kan je dan in ieder geval vertellen wat er aan de hand is.

Liefs Jen

Hoi Jen (knutseljuf),
Misschien een vervelende vraag maar was er bij jouw een verschil tussen jou miskramen?
Dit is namelijk ook mijn 2e miskraam, maar bij de 1e (ook met 6 weken) kreeg ik ontzettende buikkrampen en verloor ik een prop van zo'n 2 cm, maar nu begon het met wat bloedverlies, wat nu eigenlijk meer op een menstruatie lijkt, maar ik ben nog steeds geen prop verloren. Wel had ik donderdag en vrijdag lichte buikpijn net als bij mijn menstruatie.

Ik vind eigenlijk ook wel dat je met een miskraam slecht begeleid word.
Ze zeggen je maar nog 2 weken af te wachten, het zou toch prettig zijn als je je verhaal echt kwijt kunt en er met iemand over kunt praten. En vooral dat je van die onzekerheid af bent en weet waar je aan toe bent, dan kun je het ook afsluiten.

Groetjes, Anne

Hoi Anne,

Bij mij zat er wel degelijk verschil tussen de miskramen. De eerste kreeg ik al vrij snel bloedverlies met 4,5 week en toen met 6 weken de vrucht verloren. Uiteindelijk een curritage gehad omdat ik niet stopte met bloeden.
Bij de tweede miskraam heb ik met 7,5 nog een goede echo gehad en kwamen ze er met 11 weken achter dat de baby met een week of 9 gestopt was met leven. Ik heb toen geen buikpijn of bloedverlies gehad. Met een curritage is de zwangerschap toen afgebroken. Volgens de gyneacoloog heb ik gewoon pech gehad en zal een volgende zwangerschap waarschijnlijk wel goed aflopen.

Ik word bij een volgende zwangerschap gelukkig wel beter begeleid. dan krijg ik met 7,9, 11 en 13 weken een echo en mag ik de eerste 3 maanden bij de gyn lopen.
Het is inderdaad zo dat hier in nederland nogal nochalant word gedaan over miskramen. Hopelijk gaat dat nog wel veranderen. Ik had wel een fijne verloskundige die me wel goed heeft begeleid. Die had ik ook al toen ik zwanger was van mn zoontje (nu 10 maanden), maar je zit met zoveel vragen die niemand voor je beantwoord. Dat is het vervelendste.

Als je het fijn vind kan je met een ploegje meekletsen over je ervaringen. We zitten bij zwanger worden na een miskraam op pagina 7 helemaal onderaan. er zijn een aantal meiden die al meerdere miskramen hebben gekregen, het is een vrij actieve groep meiden.

Liefs Jen

Zelf heb ik voor mijn eerste goede zwangerschap een mk gehad met 6 weken. Ik kreeg weinig begeleiding, maar voldoende info van een verloskundige. En dat vond ik eigenlijk meer dan genoeg. Ik had er al een slecht gevoel over en de echte mk was meer een bevestiging. Ik wist dat het heel veel vrouwen gebeurt en niets hoeft te betekenen voor de toekomst. Het was op dat moment een enorme teleurtstelling, maar meer ook niet. DUs meer begeleiding, echo;s en medicalisering was voor mij (is echt mijn mening, he) totaal niet nodig. Het werd daarmee ook niet groter gemaakt dan het was.

Maar sterkte gewenst.

Ja ík heb ook een stukje begeleiding gemist. Ik was heftig gaan bloeden met krampen en moest toen nadat het bloeden gestopt was een inwendige echo maken. Er was nog iets op te zien, dus ik moest 2,5 week wachten om daarna voor een volgende echo te komen. Nou dat is heel erg moeilijk en je wilt wel overal naar toe gaan om een echo te krijgen om te weten waar je aan toe bent, maar ze sturen je niet zomaar naar een gynecoloog. op zich logisch, maar ik vind dat vk-praktijken met beter echo-apparatuur uitgerust moeten worden, zodat ze ook kunnen zien of het werkelijk een embryo is wat ze zien of dat het een restant is of oud bloed.

anne, je hebt geen prop verloren zei je? Het kan zijn dat dus nog zwanger bent.... dit kan dus een levend embryo zijn of niet. Het kan ook zijn dat je kindje zo klein was dat je het gewoon niet hebt gezien.... lastig hè? Je wilt zo graag zekerheid..... en nu moet je maar gewoon afwachten totdat je voor je echo mag komen.... heel veel sterkte meid....

Hoi Swiepie en Bloempje,

Bedankt voor jullie reactie!

Mijn 1e miskraam heb ik heel anders beleefd dan nu. Ik was nog nooit zwanger geweest en aan de ene kant was ik natuurlijk erg verdrietig, maar aan de andere kant was het wel een bevestiging dat ik zwanger kon worden. En omdat ik toen een prop verloor wist ik wel meteen dat het fout was.
Nu heb ik die zekerheid niet en dat is erg frustrerend. Ik wil alleen maar weten waar ik aan toe ben, dan kan ik het achter me laten en verder gaan. Zeker omdat ik nu geen zekerheid heb of dat het een miskraam was of dat er misschien toch nog een kindje in me groeit.

Groetjes, Anne

Komende vrijdag om half 3 een echo.
Ben blij als we meer weten!
En dat we van de spanning af zijn, dan weten we waar we aan toe zijn!

Ik laat jullie weten hoe de echo was.

Groetjes, Anne

Terug
Bovenaan