Is het tijd voor twee slaapjes in plaats van drie?

<p>hallo,</p><p>Mijn baby heeft sinds een paar weken wat rommelige slaapjes overdag en is ineens voor 6-en wakker terwijl ze altijd tot na 7-en sliep. Ik heb heelnerg het gevoel dat het tijd is om de transfer naar twee dagslaapjes te maken. Ze is nu bijna 6 maanden oud  </p><p>Het eerste slaapje gaat nog wel goed, duurt meestal 1,5 uur. Maar de tweede en derde gaan heel moeizaam. In de eerste plaats lijkt ze niet op bed te willen. En als ze slaapt is dat vaak maar 45 min of korter. </p><p>Ik denk eraan om haar eerste slaapje (nu om 10.00 iets te rekken zodat die wat later gaat vallen. En dan het tweede en derde slaapje samen te voegen zo rond 15.00. Zo is het mijns inzien goed verdeeld over de dag en kan ze mooi om 19.00 naar bedje toe. (Dit is de laatste weken ook steeds laat geworden omdat ze niet moe was). </p><p>Wat is jullie visie hierop?</p><p> </p><p>groetjes D</p>

Hi!
Vind je het ook zo lastig om in te schatten wat het beste is met de slaapjes? Ik wel in ieder geval. Mijn zoon is nu ook bijna 6 maanden oud en ik zit op 2 slaapjes. Einde van de dag is hij wel wat jengelig maar als ik hem dan nog op bed leg is hij zeker niet moe rond 19.30 als hij naar bed moet.
Twee slaapjes gaat hij wel goed. Soms zijn er wel dagen dat hij toch nog 3 slaapjes doet als hij s’middags maar 45 min slaapt. Dan leg ik hem na de fles van 16 uur nog even weg. 
Succes en blijf je gevoel volgen. Dan komt het vast goed (zo denk ik er tenminste over ?)

Doen! Mijn dochter ging ook over op 2 slaapjes rond 6 maanden. Dat luktte nog niet elke dag, maar lukte wel steeds vaker. Tweede slaapje deed ze dan rond 14.30, en dan duimde ik heel hard dat ze zo'n 1.5 uur sliep. Rond 16.00 wakker en dan om 19.00 naar bed voor de nacht.
Soms viel ze om 14.00 of eerder al in slaap in de box ofzo en dan kwam ik natuurlijk in de knoei, was ze rond 17.30-18.00 supermoe..
Dus ga er niet vanuit dat je het schema zomaar kan omgooien. Als ze 2x lekker lang slaapt red ze het prima op 2 slaapjes, maarja dat heb je niet in de hand... 
Je zal zien dat als je er nu mee begint, het over een paar weekjes goed gaat. Geef het een maandje de tijd, dan zit het ritme er wel in! 
Overigens worden veel kindjes na 45 minuten wakker, dan hebben ze hun hele slaapcyclus doorlopen. Ze moeten leren weer opnieuw in slaap te vallen en nog eens 45 minuten te slapen. Haal haar er dus niet gelijk uit na 45 minuten, even 10 minuten afwachten of ze terug in slaap valt.. succes! 

Ja mega lastig! Ik kan van dat soort dingen super onzeker worden merk ik. Liever laat ik haar zelf haar ritme bepalen wat betreft eten drinken en slapen. Maar nu moest ik voor mijn gevoel wat gaan bijsturen want een goede nacht lijkt mij eigenlijk het aller belangrijkste! 
Ik ga vanaf morgen dit ritme proberen. Hopelijk is het een goeie zet ?

[quote quote=10173083]Doen! Mijn dochter ging ook over op 2 slaapjes rond 6 maanden. Dat luktte nog niet elke dag, maar lukte wel steeds vaker. Tweede slaapje deed ze dan rond 14.30, en dan duimde ik heel hard dat ze zo’n 1.5 uur sliep. Rond 16.00 wakker en dan om 19.00 naar bed voor de nacht. Soms viel ze om 14.00 of eerder al in slaap in de box ofzo en dan kwam ik natuurlijk in de knoei, was ze rond 17.30-18.00 supermoe.. Dus ga er niet vanuit dat je het schema zomaar kan omgooien. Als ze 2x lekker lang slaapt red ze het prima op 2 slaapjes, maarja dat heb je niet in de hand… Je zal zien dat als je er nu mee begint, het over een paar weekjes goed gaat. Geef het een maandje de tijd, dan zit het ritme er wel in! Overigens worden veel kindjes na 45 minuten wakker, dan hebben ze hun hele slaapcyclus doorlopen. Ze moeten leren weer opnieuw in slaap te vallen en nog eens 45 minuten te slapen. Haal haar er dus niet gelijk uit na 45 minuten, even 10 minuten afwachten of ze terug in slaap valt.. succes![/quote]
Klopt inderdaad van die slaapcyclus. Maar Chloé kan juist die cycli heel goed aan elkaar koppelen normaal gesproken . Nu zat ze gewoon rechtop in bed de camera (van babyfoon) in te turen ?
ga het zeker even goed de tijd geven. En af en toe een dutje tussendoor per ongeluk zal zeker niet te voorkomen zijn. Maar we gaan ons best doen. Zolang ze vrolijk blijft tussen de slaapjes door zal het hopelijk geen kwaad kunnen om bij te sturen. 

xx

Kwestie van proberen denk ik? Misschien de ene dag 2 slaapjes en als het niet lukt 3? Mijn dochter heeft wel lang drie slaapjes gedaan tot een maand of 9, maar is voor ieder kind anders.

Mijn zoontje van 9 maanden slaapt nog steeds 3x overdag en heeft hij ook echt nodig. Hij komt nh ook vaak s ochtends wat vroeger, maar overdag zijn slaapjes rekken heeft gewoon geen zin. Ik ben van mening als hij moe is is hij moe en gaat hij ook gewoon lekker even slapen. Maar ieder kindje is anders en bij elk kindje kun je ook wat anders doen

Mijn zoontje van 7 maanden heeft echt nog wel 3 slaapjes nodig. Ik merk wel dat zijn 3e slaapje steeds korter wordt, maar overslaan gaat echt nog niet. Ik leg hem dus ook nog lekker 3x per dag op bed.
Ik zou gewoon luisteren naar jouw gevoel. Als je merkt dat jouw kindje het niet meer nodig heeft, dan skip je een slaapje. Je merkt vanzelf of het werkt of niet!

Terug
Bovenaan