is melk nog steeds belangrijk na 1 jaar ?

<p>Mijn dochter is net 1 jaar geworden, maar zij drinkt haar melk steeds slechter. gewone melk lust ze helemaal niet, peutermelk ook niet, alleen opvolgmelk wil ze nog drinken maar ook niet veel. ze krijgt per dag 3x150cc, maar nooit op, in totaal per dag rond 200cc. pap lust ze soms wel maar soms ook niet, brood hier ook lastig. alleen haar avond eten en fruit eet ze nog redelijk goed. </p><p>is melk eigenlijk nog steeds belangrijk ? of kan ik helemaal stoppen met melk geven ??</p>
 
Hier hetzelfe probleem gehad. Wij zijn hem toen drinkyoghurt gaan geven (bijv optimel of eigen huismerk) met een smaakje (aardbei oid) en hij drinkt dit inmiddels nu al een jaar heel goed en roept vaak nog om meer haha. Dus dat werkt bij ons goed
 
Je kan niet zomaar stoppen met het geven van melk. Het 'officiële' advies is na 1 jaar 300 ml melkproducten per dag. Alle zuivelproducten tellen hierin mee, dus ook kaas en yoghurt enzo.
Wel kun je uitzoeken hoe je melk kunt compenseren. Mensen met een koemelkallergie of veganisten drinken immers ook geen melk. Dan is het wel belangrijk dat je andere voedingsproducten neemt die de voedingswaarde van melk compenseren.
 
Melk producten zijn nog wel belangrijk voor je kindje.
Lust ze wel yoghurt? dat geldt ook als melkproducten.
Als ze geen gewone melk drinkt dan is water wel nog belangrijker om te drinken.
Beetje warm maken werkt ook niet?
 
Melk producten zijn zeker belangrijk. Maar je kindje is net 1 jaar dus blijf gewoon die opvolgmelk nog even geven als ze dat wel wilt. Daar hoef je echt niet in 1 klap mee te stoppen 'omdat ze 1 jaar is.
Mijn jongste dochter wordt deze week 1 jaar en krijgt ook nog 3x150cc. Daarnaast drinkt ze al wel wat gewone melk en eet ze ook yoghurt. Ik laat haar zelf aangeven wanneer ze wilt stoppen met de flessen,nu vraagt ze er écht nog om. Bij mn oudste dochter ook zo gedaan en zij was met 16 maanden volledig van de flessen af. En Dat vond ik ook prima. Ik vind het onzin om direct met 1 jaar te stoppen terwijl mn kindje er nog om vraagt.
Geef gewone melk ook even de tijd, veel kindjes hebben tijd nodig om aan de smaak te wennen en dat gaat niet in 1 dag. Bied het gewoon 2x per dag aan in een tuitbeker bij het ontbijt/lunch, dan went ze er waarschijnlijk snel aan. Zo doe ik het hier ook. Nu drinkt ze nog maar 4 slokken, maar dat wordt vanzelf meer.
Optimel ofzo geven vind ik persoonlijk helemaal niet de juiste manier. Logisch dat een kind dat lekker vindt en prima voor een keertje, maar dat is zeker geen melkvervanger. Veel te veel kleurstoffen en suikers als je het mij vraagt. Ik geef mn kinderen gerust een snoepje of koekje of hagelslag op hun brood, maar optimel vind ik echt een no-go. Net als danoontjes e.d. Maar goed, dat is ieders eigen keus ;)
 
Melk is zeker nog belangrijk! Je hebt pap met vanillesmaak van Olvarit is 12+ die lust mn zoontje al maanden! Doe je 200ml melk bij dus dan heeft ze het grootste gedeelte al gehad.. en evt smeerkaas, stukje kaas of yoghurt door haar fruit? Soort van smoothie maken met melk? Melk in soep verwerken, brocolli of tomatensoep maak ik wel eens en dat bevat ook wat melk. 
 
Denk ook eens aan plantaardige melk, zoals kokosdrink. Zitten geen onnodige suikers in maar bevat wel calcium etc. 
 
Plantaardige drankjes zijn geen volwaardige vervangers voor zuivel. Soms is er calcium toegevoegd maar niet altijd. Je mist verder ook nog wat andere dingen en ook qua eiwitten is het niet volwaardig. Hier lees je er meer over. 
 
Terug
Bovenaan