Melk producten zijn zeker belangrijk. Maar je kindje is net 1 jaar dus blijf gewoon die opvolgmelk nog even geven als ze dat wel wilt. Daar hoef je echt niet in 1 klap mee te stoppen 'omdat ze 1 jaar is.
Mijn jongste dochter wordt deze week 1 jaar en krijgt ook nog 3x150cc. Daarnaast drinkt ze al wel wat gewone melk en eet ze ook yoghurt. Ik laat haar zelf aangeven wanneer ze wilt stoppen met de flessen,nu vraagt ze er écht nog om. Bij mn oudste dochter ook zo gedaan en zij was met 16 maanden volledig van de flessen af. En Dat vond ik ook prima. Ik vind het onzin om direct met 1 jaar te stoppen terwijl mn kindje er nog om vraagt.
Geef gewone melk ook even de tijd, veel kindjes hebben tijd nodig om aan de smaak te wennen en dat gaat niet in 1 dag. Bied het gewoon 2x per dag aan in een tuitbeker bij het ontbijt/lunch, dan went ze er waarschijnlijk snel aan. Zo doe ik het hier ook. Nu drinkt ze nog maar 4 slokken, maar dat wordt vanzelf meer.
Optimel ofzo geven vind ik persoonlijk helemaal niet de juiste manier. Logisch dat een kind dat lekker vindt en prima voor een keertje, maar dat is zeker geen melkvervanger. Veel te veel kleurstoffen en suikers als je het mij vraagt. Ik geef mn kinderen gerust een snoepje of koekje of hagelslag op hun brood, maar optimel vind ik echt een no-go. Net als danoontjes e.d. Maar goed, dat is ieders eigen keus 😉