Is poedermelk noodzakelijk?

Hoi allemaal,

Weer even een domme vraag ;-)
Iedereen met een baby in China importeert (zoals jullie misschien wel in het nieuw hebben gelezen) poedermelk nadat er een schandaal met gifstoffen was die een hoop babies het leven heeft gekost.

Nou vraag ik me af of het in Nederland ook standaard is om na borstvoeding over te gaan op poedermelk en hoe lang dat ongeveer duurt. Ik zou het liefst zo lang mogelijk borstvoeding geven en dan in een keer over gaan op babyhapjes maar is dat gezond? Anders zijn vrienden en familie vanaf nu af aan alleen nog met een blik poedermelk uit Nederland welkom ;-)

Xx

Ik zou sowieso zorgen dat je poedermelk in huis hebt. Stel dat de borstvoeding niet lukt, dan heb je in ieder geval iets in huis. Je weet ook niet of je genoeg melk hebt zeg maar, om het te kunnen volhouden totdat je kindje oud genoeg is om helemaal geen melk meer te drinken. Ook al krijgt je kind fruithapjes, dan nog krijgen ze melk. Je bent dus al snel een maand of zeven, acht verder. Persoonlijk zou ik er dus voor kiezen om echt wel wat blikken poeder in huis te hebben.

Fijne paasdagen!

Als de borstvoeding goed lukt, hoef je niet per se over te stappen op kunstvoeding. In borstvoeding zit alles wat je kleine nodig heeft, alleen vitamine K zul je wel bij moeten geven de eerste drie maanden.
Het is misschien inderdaad wel handig wat in huis te hebben, voor het geval dat.

Volgens het consultatiebureau mag koemelk pas vanaf 1 jaar, dus als je helemaal geen kunstvoeding wil geven, moet je er rekening mee houden dat je sowieso een jaar zoet bent met borstvoeding geven / kolven. Ook als de kleine vaste voeding gaat proberen, heeft hij/zij nog wel melk nodig, dus van borstvoeding ineens over naar hapjes zal niet gaan.
Ik wilde ook zo lang mogelijk borstvoeding geven, maar doordat ik opnieuw zwanger ben geraakt, moest ik daar toch mee stoppen.

Maar een kind groeit niet beter op het een of het ander. Beide is gezond, dus gewoon doen wat jou het beste lijkt.

Ik zou voor de zekerheid wel poedermelk in huis halen, zeker als je het niet snel kan halen, mocht het nodig zijn. Voor als het niet direct helemaal op gang is, of als het toch niet gaat lukken.

Je moet inderdaad wel minimaal een jaar borstvoeding willen geven als je geen poedermelk wilt gaan gebruiken.

Je moet vit K (de eerste maanden) en vit D tot 4 jaar bij geven, bij borstvoeding. Voor de rest is het echt veel gezonder dan flesvoeding. Die natuurlijk ook supergoed is (de nederlandse dan, maar daar denk ik alleen aan op dit moment, door dat je het zelf over importeren hebt ;)). Met name voor de weerstand scheelt het echt heel veel en tegen allergieen.

Je kan overigens ook doorvoeden als je weer zwanger bent, hoewel het voor sommigen te zwaar is. (Ben zelf bij de eerste ook gestopt met 8 maanden, omdat ik weer zwanger was en supermisselijk! Helaas werd dat een misskraam. Bij de tweede wel doorgevoed tot 14 maanden, toen ik 3 maanden zwanger was van de derde. En die heb ik ook een maand of 14 gevoed. Ben ik met deze ook weer van plan ;))

Monica82,NikkyR,junior2 super bedankt voor de goede adviezen. Als een baby al vast voedsel eet en daarnaast ook poedermelk drinkt, wat is dan ongeveer het verbruik? (Hoe lang doe je met een blik) xxx

Poeh, dat is lang geleden bij mij... Heb dus alleen de oudste, die nu 6 jaar is niet een jaar borstvoeding gegeven en dus wel poedermelk gegeven. Dus ik vrees dat ik je er geen antwoord op kan geven. Misschien moet je even googlen om te zoeken hoeveel poeder een in zo'n pak zit, hoeveel flessen je eruit haalt en hoeveel flessen er op een dag nodig zijn. Maar ja, dat wisselt ook weer per leeftijd...

tot een jaar hebben baby's speciale melk nodig (al beweren ze tegenwoordig langer, maar ja nutrilon wil ook verdienen) naast hun eventuele hapjes... vanaf 1 jaar mogen ze gewone koemelk. Ik zou wel oppassen met een te grote voorraad aan te leggen, je weet niet of je kindje misschien een allergie heeft. Borstvoeding is het handigste, maar je moet het wel (genoeg) hebben. Ik heb mijn 2-ling een jaar gevoed en 1 van de 2-ling nog 6 mnd extra ivm koemelkallergie. Mijn jongste is nu ruim 14 maanden en die krijgt sinds kort koemelk en bortsvoeding allebei. Ik heb haar tot 1 jaar volledig zelf gevoed en daarna ben ik haar pap gaan geven met koemelk. Mijn oudste heeft wel ook poedermelk gehad,maar dat is bijna 10 jaar geleden dat weet ik niet meer hoeveel er toen doorheen ging...
Vitamine K is alleen de 1e 12 weken nodig voor de bloedstolling en vitamine D wordt hier aan alle kinderen geadviseerd tot 4 jaar (ook aan kinderen die flesvoeding krijgen ook al zit daar al wat van in de voeding)
Borstvoeding is beter voor de weerstand en smaakontwikkeling (wat jij eet geeft smaak af aan de melk) en is echt afgestemd op wat voor jouw kindje goed is (een ander kindje zou er minder goed op kunnen groeien terwijl jouw kindje het wel goed doet)... Flesvoeding is gemaakt naar de gemiddelden wat een kindje nodig heeft en heeft dus een vaste samenstelling. Je weet dan altijd precies wat je kindje binnenkrijgt...wel moet je op de leeftijd letten en het gewicht van je kindje bepaald ook de dosering....
er zijn vast wel tabellen op internet te vinden

Terug
Bovenaan