Hoi, ik wist eigenlijk al voordat ik kinderen heb kunnen krijgen, dat ik niet geschikt was voor fulltime moederen. Tevens vond en vind ik babies helemaal niets, als kinderen (dreumesen) van 1 1/2 begon ik het leuk te vinden. Tuurlijk, eerste lach, tandje en wat al niet meer was erg leuk om het mee te hebben mogen maken, maar als ze kunnen lopen en wat brabbelen vond ik het leuker.
Helaas kwam ik voor grotendeels in de ziektewet, want een kind krijgen hakt er echt in lichamelijk en bij mij ook gedeeltelijk geestelijk, dus ik ben de eerste 2 jaren veel thuis geweest. Dat was voor onze zoon erg goed, zowel voor mijn persoontje als voor de begin fase van het opvoeden, wij moesten heel erg in het ouderschapsrol komen.
Ik ging van een 40 uur werkweek voor de bevalling naar 20 uur werkweek na de bevalling, maar door mijn kwalen, waren het er soms maar 10 per week.
Het is heel erg goed geweest dat ik de eerste jaren vrij veel thuis was, dat zie ik wel, je moet toch ook wennen, alles kunnen regelen en het moet allemaal voegen.
Stoppen met werk was voor mij helemaal niets, ik kan mij redelijk vermaken, maar toch andere contacten dat is voor mij een must.
Tevens kunnen wij niet rondkomen met het salaris alleen van mijn man, want ook al werkt hij er wel 40 uur en heeft hij een leidinggevende functie, toch is het geen vetpot.
Voor ons was het dus, zowel financieel niet te doen (stoppen met werken) en zou ik niet weten hoe ik al die tijd moest opvullen.
Ik werkte al vanaf mijn 16 de jaar en kreeg onze zoon toen ik 32 was, dus dat was al een flinke omschakeling.
Nu werk ik 24 uur en mijn man nog steeds 40, onze zoon zit sinds het afgelopen schooljaar op school en het gaat erg lekker.
Ik ben de dinsdagen en woensdagen vrij.
Mijn man is de donderdagen vrij, dus wij hebben alleen "problemen" met de maandagen en vrijdagen. Dat zijn ook de enige dagen dat hij overblijft op school en naar de buitenschoolse opvang gaat.
Ik vind dat wij het zo goed hebben opgelost, wat niet inhoud dat hij 's maandag en 's vrijdags ontzettend moe is na zo'n lange dag.
Hoe iedereen dat doet, is hun zorg en wil. Als 1 van de ouders stopt met werken, lekker doen. Als beide ouders minder gaan werken is volgens mij ook erg lekker.
Het is jammer dat mijn man ook niet minder kan gaan werken (qua financieen), dat had ik hem wel gegund, wat meer met zijn zoontje te zijn.
Als er van ouders 1 kan stoppen met werken, zit je in een luxe positie, wij redden dat niet en dan doen wij geen buitensporige dingen, juist niks, ja vrijdag gaan wij toevallig omdat het onze trouwdag is een keertje weer eens naar de bioscoop, nou als dat al buitensporig is????
Voor alle ouders die moeten werken, omdat ze anders hun hoofd niet boven water kunnen houden, tja, het leven is duur en kinderen kosten ook genoeg geld.
Wij zetten nu al geld elke maand weg voor een eventuele studie die onze zoon later zou willen gaan volgen. Tevens is dit ook 1 van de redenen, waarom wij niet geprobeert hebben om nog een kindje te kunnen krijgen, dan kunnen wij ze niet geven waar ze eigenlijk wel recht op hebben, een rustig huishouden en een studie die ze zouden willen gaan volgen, want dat is iets wat wij wel in ons achterhoofd houden, later.....
Ik kijk de ene buurvrouw niet schuin aan als zij haar kinderen laat verzorgen door de oma's, omdat zij ook moet werken om het financieel te kunnen trekken en ik kijk ook de andere buurvrouw niet aan, die de hele week elke dag thuis is voor de kinderen, want haar man verdient genoeg en zij "hoeft zo nodig niet".
Wij kunnen niet kijken in een ander zijn portomonee en ook niet oordelen van wat nu echt belangrijk is. Sommige mensen moeten gewoon 2 keer per jaar op vakantie, terwijl een ander al blij is met een dagje naar een dierentuin bijvoorbeeld.
Iedereen heeft zijn eigen verantwoording en leeft zijn of haar leven zoals hun dat voegt.
Bij ons voegt het zo.
Mijn man werkt 5 dagen, ik 3 dagen, ons kind heeft 3 dagen in de week een ouder tussen de middag en na school en 2 dagen gaat hij naar de opvang.
Oordeel niet, iedereen is anders.
Groetjes Eefie