Is stoppen met werken een taboe?

ik vind dat je als moeder zijnde thuis voor je kinderen moet zorgen. je hebt voor kinderen gekozen en dus moet je  er ook voor ze zijn. ik vind een kdv maar een dumpplek voor ouders die hun dure hypotheek of 2e auto of andere materiele zaken belangrijker vinden dan hun baby. sommigen brengen hun baby al naar het kdv als hij of zij 6 weken is!!! dat kun je toch niet maken? dan krijg je later toch spijt?
ik heb het wel over moeders (   ik vind dat in  het 1e levensjaar van  het kind de moeder de belangrijkste opvoeder ook i.v.m. de bv natuurlijk, als het zou moeten kan de vader wel voltijds huisvader worden na dat 1e jaar ) die een keuze hebben natuurlijk. er zijn ook gevallen waarbij de keuze er niet is. bijvoorbeeld bij alleenstaande ouders ( tegenwoordig valt er niet veel meer te regelen bij de sociale dienst dus dan moet je wel aan het werk anders krijg je niks meer ) en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
maar over het algemeen denken ouders dat ze geen keuze hebben omdat ze teveel waarde hechten aan materiele dingen en luxe en dan denken ze dat ze niet kunnen overleven zonder auto. wij hebben geen auto, en dat heeft ook voordelen. het is goedkoper, je blijft ervan in conditie omdat je vaker loopt, beter voor het milieu. wij wonen in een appartement, die is groot genoeg  voor ons vieren. mijn dochters hebben ieder hun eigen kamer en wij ook.we wonen in een leuke buurt vlakbij het centrum.  dus waarom hebben we een duur huis nodig?
ik denk dat als je werkt als je moeder bent ( van kinderen onder de 4 jaar ) omdat je waarde hecht aan een luxe leven dat je een verkeerd voorbeeld geeft aan je kinderen. je wilt toch niet dat je kinderen ook materialistisch worden?
sommige moeders blijven werken omdat ze een carriere hebben die ze niet op willen geven ook al krijgen ze kinderen, dus dan worden de kindjes naar een oppas gebracht of een kdv. dat vind ik ontzettend egoistisch. dan had je maar na moeten denken voordat je een baby wilde en je carriere opgeven.
ik werk niet en ik ben heel gelukkig met mijn ( wat simpeler ) leven. ik mis niks van mijn kindjes en ik heb alle 1e keren megemaakt. dat is toch jammer dat je dat mist omdat je liever op je werk bent dan bij je kindjes?
je kunt niet alles hebben in het leven en zker geen jonge kinderen als je werkt. dan moet je maar geen kinderen nemen als je liever wilt werken.

Oh Sandra, wat ben jij ongelofelijk irritant en onnadenkend. Is 84 je geboortejaar? Ik hoop het, dan ben je nog erg jong en kan het leven je nog heel wat wijzer maken. Heb je de stukjes boven jouw reactie niet gelezen? En al die stukjes bij de andere discussies? Veel vrouwen werken niet voor een carriëre, maar om ook iets anders om handen te hebben dan de kinderen of om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Ik woon ook op een goedkope bovenwoning, heb geen auto en geniet van gezond fietsen en wandelen. Maar ik wil ook graag biologisch eten en max havelaar koffie en andere verantwoorde producten uit de fair trade shop e.d., die helaas wel en stuk duurder zijn dan minder milieuvriendelijke en/of maatschappijverantwoorde producten. Wij zouden wellicht met veel moeite wellicht wel van 1 salaris rond kunnen komen, hoewel mijn vriend dan wel full time zou moeten gaan werken.Maar dat wil ik helemaal niet! Ik vind het heerlijk om te werken. Ik ben activiteitenbegeleider en bezorg andere mensen (nu ouderen, eerder zeer ernstig verstandelijk gehandicapten en doofblinden) ontspanning, leer ze dingen, zorg dat bepaalde vaardigheden op lichamelijk en geestelijk vlak behouden en zo mogelijk verbeteren. Ik vind dat ik belangrijk werk verricht en mijn kinderen mogen twee dagen per week naar het kinderdagverblijf. Dat vinden ze heerlijk: leuke leidsters, leuke en minder leuke andere kindjes, ander speelgoed en  andere regels (hoewel er erg veel dezelfde regels gelden als thuis).  Zij genieten en ik geniet en de leidsters van  het kinderdagverblijf genieten weer van mijn kinderen (hebben zij ook weer een leuke baan). Van mij mogen moeders best thuis blijven, wanneer zij dat fijner vinden. Maar de ander aanvallen, omdat je een andere keuze maakt vind ik niet goed, dat wil ik mijn kind ook leren!!!!!!!!!    

Beste Samhy,

Ik ben het eigenlijk best met Sandra eens, ik vind ook dat als je de mogelijkheid hebt om thuis voor je kinderen te zorgen je dat ook moet doen. Je geeft zelf al aan dat jij daar de mogelijkheid toe hebt, maar dat je liever werkt en je kinderen naar een KDV brengt omdat je dure koffie wilt drinken. Dat vind ik een vreemde reden. Zeg eens eerlijk, voel jij je nooit schuldig als jij je kinderen weg gaat brengen, terwijl je weet dat ze ook lekker bij hun moeder kunnen blijven? Dat is erg belangrijk voor kleine kinderen. Denk je dat je kinderen het zelf aan kunnen geven als dat ze liever bij jou willen zijn? Er zijn zoveel moeders die graag thuis willen zijn voor hun kinderen maar dat niet kunnen omdat ze er alleen voor staan. Die moeders hebben daar ontzettend veel verdriet van, omdat zij zich wel bewust zijn van het belang en vreugde om zelf hun baby's en kleine kinderen groot te brengen. Waarom is het geen optie voor jou om te wachten totdat je kindjes naar de basisschool gaan? Die paar jaar niet werken is toch wel vol te houden. En die paar jaar zonder dure koffie e.d. ook wel hoor!

Beste Sandra,

Ik vind het heel goed van je dat je je mening zo duidelijk durft te zggen!
Er zijn   veel thuisbijfmoeders die het niet zo durven te zeggen, omdat ze weten dat ze zulke reacties krijgen zoals jij kreeg van Samhy. Ik hoop dat jij je daar niks van aantrekt meis, want je hebt volkomen gelijk. En het stoppen met werken is idd een taboe zoals je merkt.

Nee, ik voel me nooit schuldig als ik ze weg breng. Zelfs als ik vrij heb en de kinderen kunnen thuisblijven breng ik ze toch, wel korter, maar als we niet weg gaan, gaan ze wel naar het kinderdagverblijf. Zij genieten ervan. Ik heb kinderen meegemaakt die het de laatste paar maanden voor ze vier werden vreselijk vonden om te gaan, maar mijn zoontje heeft zojuist afscheid genomen, omdat hij vanaf 22 augustus naar school gaat en heeft genoten tot het eind van een super leuke  groep. Waarvan  we de andere kinderen ook buiten het kdv om op zoeken om mee te spelen. Na onze zomervakantie, die aanmerkelijk korter duurt dan die van hem, is het een paar weken puzzelen. Maar even drie weken naar het kdv en dan naar school lijkt me ook niet goed. Verder niets dan lof over ons kdv. Absoluut geen spijt, geen schuldgevoel.
Ik val ook niet Sandra aan omdat ze niet wil werken om thuis te kunnen blijven voor haar gezin, maar om de toon waarop ze anderen aanvalt! 'tuurlijk zijn er moeders die het vreselijk vinden hun kroost weg te moeten brengen, maar er zijn ook moeders die het vreselijk vinden dat ze niet kunnen werken, omdat werk en kinderdagverblijftijden niet op elkaar aansluiten of het te duur is in verhouden tot het inkomen.

Oh ja, mijn werktijden sluiten straks ook niet aan op de schooltijden. Ik heb nu gelukkig wel werk gevonden dat laat genoeg begint, maar ik kan niet altijd tussen de middag thuis zijn en ook zal hij maximaal twee dagen per week naar naschoolse opvang moeten. Niet vanaf dag een op school, maar na een maand toch zeker wel. Als hij dat niet aan blijkt te kunnen, zullen we een andere oplossing moeten vinden. Maar wachten tot de kinderen naar school gaan voor ze naar opvang moeten of mogen vind ik ook daarom geen reële oplossing. Wachten tot de derde klas middelbare school dan maar of tot ze op kamers gaan? Ik wil je absoluut niet aanvallen, maar geef slechts mijn overwegingen.

Groetjes,

Ik zal nooit stoppen met werken en huismoeder worden want dan zou ik gek worden.

We willen onze kinderen ook niet bij een oppas of kdv brengen omdat we van mening zijn dat je een kind krijgt om er zelf voor te zorgen en dat niet aan een ander over te laten.

We regelen het zo dat mamma overdag voor de kinderen zorgt en dan is pappa werken en 's avonds zorgt pappa voor de kinderen en dan gaat mamma werken.

We treffen elkaar dan rond 23:00 uur en hebben dan lekker de tijd voor ons tweetjes.

Volgens mij is dit een eeuwige discussie, die om de zoveel tijd eens lekker opgevoerd wordt. Ik heb altijd het idee dat de meest fanatieke voorstanders ( van welke kant dan ook ) het meest onzeker zijn over hun 'keuze'.

Zelf ben ik na de geboorte van onze oudste gestopt met werken. Voor ons was de tijd van het verlof niet voldoende. Toen hebben wij besloten dat ik thuis zou blijven, zolang dat voor ons de ideale situatie zou zijn.

Inmiddels is onze oudste bijna 5 jaar en ben ik nog steeds fulltime thuis. Ik ben blij dat ik zelf die keuze kan maken. Onze jongste is 2 jaar en voorlopig vind ik het nog heerlijk met hem.  Ik heb 24/7 kids om me heen, als ik eens zonder kids iets wil moet ik echt tijd voor mezelf vrijmaken. Dat schiet er weleens bij in. Maar vooralsnog vind ik het nog lekker zo.

Als de  jongste straks naar school gaat wil ik wel graag weer gaan werken, maar het heeft geen haast.

Leef lekker je leven. En laat elkaar in zijn/haar waarde.
( maar dat is denk ik iets teveel gevraagd ? )

Terug
Bovenaan