Is wennen aan de fles echt nodig?

Mijn zoon is nu zeven weken en ik geef volledige borstvoeding.   De kraamzorg raadde aan hem rond 4 weken te wennen aan de fles door voeding af te kolven en dit in een flesje te geven.   Anders zou hij later de fles  misschien weigeren.   Ik heb een paar keer gekolfd en dit in een flesje gegeven, maar ik vind dit zo'n gedoe.   Ik leg hem net zo lief aan de borst.   Geen gedoe met dat de melk te koud wordt enzo.   Hij is daar nogal kieskeurig in.   Als mijn zoon 6 maanden is wil ik stoppen met borstvoeding.   Ik ga dan weer werken en ondanks dat het op  het werk mogelijk moet zijn om te kolven, zie ik dat in combinatie met mijn werk niet zitten.   Hij moet dan dus wel uit een flesje gaan drinken.   Wat zijn jullie ervaringen hiermee en denken jullie dat het belangrijk is toch zo nu en dan te kolven en met het flesje te oefenen?

Ik ben benieuwd!

Groetjes,
Loekje
 
He Loekje,
wat een enorm kuladvies. Niet doen hoor. De kans op tepel/speenverwarring is nu erg groot. Geef lekker de borst en sla dit advies in de wind. Geef haar  na een week of 8 eens een flesje, kijken wat ze er dan van vindt. En, over kolven, het is voor jou wel handig om dit te oefenen voor als je het een keer nodig hebt (bv  's  ochtends als je toch voldoende melk hebt). Want kolven moet je leren/oefenen.  Bijkomend voordeel is dat je dan meteen een voorraadje opbouwt in de diepvries.  

Groetjes,  
Tineke  
 
Tepel/speenverwarring komt eigenlijk nooit voor. Maar het is altijd handig om even te weten of ze ook gewoon uit de fles wil drinken. (je weet maar nooit, stel dat het niet anders kan door omstandigheden). Als ze dat wel wil, weet je dat!
 
Ik zou wel blijven oefenen met het flesje. Want onze dochter dronk ook eerst makkelijk uit het flesje. Maar nu minder goed, ze heeft zelfs een avond helemaal geweigerd toen ik er niet was. Het gaat nu weer wat beter. Dus regelmatig oefenen kan volgens mij geen kwaad.


Groetjes,

Linda
moeder van Rebecca 11 november 2005

Ps: kijk ook eens op www.borstvoedingsforum.nl
 
Hoi,
Er wordt inderdaad aangeraden om bij 6 a 7 weken wel te beginnen om je kindje zo nu en dan een flesje   te geven om hem er aan te laten wennen. Want er zijn kinderen die anders later gaan weigeren. De een zegt dat het niet hoeft de ander wel. Mijn zoon (nu 3 jaar) wilde na 2 maanden niet meer aan de borst (om verschillende redenen) dus over op de fles. Was geen probleem.

Mijn dochter is een heel ander verhaal, Zij wil niet van de borst. Zij is nu 14 maanden. En ik geef nog steeds 3 tot 4 keer per dag bv.
Toen ze 6 weken was hebben we geprobeerd haar uit een fles te laten drinken. Elke dag deden we 1 voeding uit een flesje........ze weigerde......2 weken geprobeerd en toen waren we het zat. Elke dag gekrijs en gestress.
Bij 6 maanden weer geprobeerd. Eerst 2, 3 dagen dronk ze alleen als ze sliep. En daarna ook niet meer. Gekrijs en heel veel stress. Was echt niet leuk meer.Toch nog 6 weken lang volgehouden haar elke dag 1 voeding met een fles te doen. Op een gegeven moment 2 voedingen. Maar de stress werd alleen maar erger. Dus weer gestopt. Bij 9 maanden weer paar weken geprobeerd. En weer niet. Toen ze 11 maanden was overdag gestopt met bv. En kv gegeven. Maar wel de kv met een lepeltje geven. Uit een fles, (tuit)beker weigerde ze pertinent.
Dus ze kreeg haar pap, haar melk met een lepeltje. Heel gedoe en geknoei. Maar ja, je moet toch wat.
Toen werd ze ziek en wilde ze helemaal niets, dus toen ook overdag maar weer aan de borst. En sindsdien geef ik haar 3 tot 4 keer per dag bv. En bij haar lunch drinkt ze nu eindelijk 60 tot 100ml kv (uit fles of met een rietje)

Ze krijgt nu nog 's-middags voor ze gaat slapen bv, deze ben ik aan het afbouwen, probeer haar bij haar broodje meer te laten drinken. Dan voor het slapen gaan 's-avonds nog bv. En dan tussen 22:00 en 06:00 uur krijgt ze nog 1, soms 2 keer bv.

Dus het zegt niet alles als je braaf bij 6 weken een flesje probeert te geven. Voor het ene kind maakt het niet uit. En voor het andere kind is het echt een probleem. Ik zou zeggen ga op je gevoel af. Maar op zich is het wel goed om te kolven. Want een voorraadje hebben is nooit weg. Stel dat je een keer weg wil/moet.
En als je eenmaal dat kolven onder de knie hebt is het zo gebeurt.
Succes
groetjes Chantal.


 
JA, DOEN!!!!!
Zou ik zeggen met onze ervaringen....
Toen onze zoon 6 weken oud was hebben we keurig elke week een flesje bv aangeboden. Met die leeftijd is er meestal geen sprake meer van speen/tepel verwarring als je baby goed aan de borst drinkt. Daarnaast moet je het ook niet elke dag gaan geven, maar 1 á 2 keer in de week. Bij ons ging het hardstikke goed en we dachten wel eventjes zonder oefenen te kunnen doen. Nou, dit hebben we geweten. Ongeveer  2 weken voordat hij een dagje zou oefenen bij het KDV had ik weer eens een flesje met bv aangeboden. Nou, meneer weigerde de fles. Hij wilde veel liever de tiet (en wie wil dat nou niet?). Hij accepteerde de wel dat de speen zijn mond in ging, maar hij omsloot de speen niet met zijn lipjes en ging er dus ook niet aan zuigen. Van alles geprobeerd: andere speen, druppel melk op de speen enzovoorts. Niets hielp! Na een dikke week aangemodderd te hebben en vele tranen zowel bij mij als bij hem, ging bij mij de knop om. Mijn gedachte van die dag was: "je krijgt vandaag alleen melk uit de fles en niet uit de tiet". Dit was erg moeilijk en frustrerend, maar al in de late ochtend koos hij op een gegeven moment eieren voor zijn geld en zoog uit de fles!! Jippie!! De tranen biggelden bij mij over de wangen en sprong als het ware een gat in de lucht. Dit was overigens 3 dagen vóór de oefendag bij het KDV.
Mijn advies is dus om wél te gaan oefenen met de fles. Ook al ga je eventjes voor een boodschapje de deur uit, dan kan je partner een fles geven met bv. Stel je wil op een avondje een wijntje drinken, dan kan je bv uit de voorraad geven, wel even kolven en dit weggooien.

Succes met je overwegingen!

Groetjes Marieke
 
Hoi Loekje,

Je kraamverzorgende heeft antwoord gegeven volgens de richtlijnen; het klopt inderdaad dat wanneer je  borstvoeding en een baan wilt gaan  combineren,  je het beste kunt beginnen met het afkolven van moedermelk en het oefenen met een flesje als je kindje tussen de vier en zes weken oud is. Inmiddels heb je al meerdere ervaringsverhalen van andere moeders kunnen lezen, dat is fijn. Je geeft aan dat je  wilt stoppen met borstvoeding, als je kindje zes maanden oud is i.v.m. werk.  Wil je dan helemaal gestopt zijn, of ga je vanaf die leeftijd afbouwen? Je zou misschien nog in je overweging mee kunnen nemen om te gaan kolven en daarmee ook echt een voorraad op te gaan bouwen, zodat je kindje nog volop kan blijven profiteren van jouw melk, tijdens je afbouwperiode, maar ook erna. Als je kindje zes maanden oud is, zul je waarschijnlijk gaan beginnen met het introduceren van vast voedsel. Moedermelk blijft dan nog een tijd de hoofdmaaltijd, maar uiteindelijk zal je kindje de hoeveelheden moedermelk zelf gaan afbouwen door vaker en meer vast voedsel te gaan eten. Als je een voorraad hebt opgebouwd, zou je een behoorlijke periode kunnen overbruggen en daarmee het geven van kunstmatige zuigelingenvoeding overbodig maken.

Ik weet niet hoeveel uren je gaat werken? Je zou ook kunnen overwegen om je kindje op de dagen dat je thuis bent gewoon lekker zelf te blijven voeden, of alleen 's morgens en 's avonds. Het hoeft dus niet allemaal abrupt op te houden, er zijn meerdere combinaties mogelijk . Een paar links die voor jou misschien wel interessant zijn: VBN-afkolven, Borstvoedingsforum-flesweigeren.

De site www.borstvoedingsforum.nl is al eens genoemd; je treft daar vast moeders die jouw verhaal herkennen. Je kunt ook altijd bellen met een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar via 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten).

Succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon VBN
 
Terug
Bovenaan