Is zwangerschapsyoga genoeg?

Hallo!

Ik ben nu 23 weken zwanger en alles gaat lekker: geen klachten behalve een vaag gevoel van 'oei, wat gaat er allemaal nog komen?'.

Vroeger was ik een echte tomboy, dus ik heb me nooit bijzonder geïnteresseerd voor babietjes en al helemaal nooit naar bevallingsprogramma's gekeken op tv (brrr). Ik ben dus echt een newbie en lees me nu helemaal suf, nu mijn buik ineens razendsnel opzwelt als een ballon.

Mijn vraag: ik heb me ingeschreven voor zwangerschapsyoga, maar is dat genoeg? De ouderwetse pufcursus lijkt hier in de buurt niet echt meer te bestaan, wel honderd varianten met haptonomie, mensendieck.. van alles. Ik deed vroeger al aan yoga en hou van de ontspannende en natuurlijke werking. Maar ik ben wel een beetje angstig voor het bevallen.

Tenks!

het is net wat je zelf het prettigst vind. ik zelf doe helemaal niets, bij de eerste wel naar zwangerschapsgym geweest, maar dat was meer voor mijn bekken dan dat ik voor de info heen ging.
die bevallingsverhalen op tv moet je ook niet te veel op doen, elke bevalling is anders. laat het lekker op je afkomen en geniet eerst van je zwangerschap.

Hoi,

Ik heb ook een cursus gevolgd. Daarnaast heb ik nog 2 infoavonden rondom de bevalling met mijn partner gevolgd. Dit laatste vond ik echt overbodig. Het was vooral een herhaling van wat ik al wist en wat je in boeken leest.
Ik had het idee genoeg info te hebben, maar toen het leek dat ik ging bevallen vond ik het toch opeens heel spannend en hielp het mij iemand te vragen die al eens bevallen was. Je moet doen wat jij prettig vind. Helemaal voorbereid kun je toch niet zijn. Laat het maar over je heenkomen.

Hoi,
Ik ben zwanger van de 4e en heb nooit een cursus gedaan, mijn moeder heeft er 6 op de wereld gezet zonder cursus, dus in antwoord op je vraag, ja denk wel dat dat genoeg is,,haha
Maak je niet teveel zorgen, ook een cursus kan jou niet vertellen wat voor een bevalling je krijgt en je lichaam doet op dat moment toch wat het zelf wil!
Het is zowiezo iets van de laatste deccenia om een cursus te doen, voorheen kregen vrouwen vaker en meer kinderen en toen bestonden cursussen nog niet eens!
Liefs MJ

Ik heb aan zwangerschapsgym gedaan en vond dat erg prettig omdat je daar leert hoe je weeen kan opvangen door ademhalingstechnieken. Daar heb ik het meest aan gehad. De ademhalingstechnieken kunnen voorkomen dat je bijvoorbeeld gaat hyperventileren of in paniek raakt. Ik neem aan dat dit bij yoga ook aan de orde komt, dus ik denk dat als je het fijn vind om te doen, dit ruim voldoende is als voorbereiding op je bevalling. Het is gewoon fijn om een manier te hebben waarmee je met de pijn van weeen kan omgaan. Verder zou ik me er niet teveel in verdiepen qua bevallingsverhalen, ze zijn inderdaad allemaal anders en het komt zoals het komt. De beste instelling vond ik het allemaal maar over je heen te laten komen...

Succes en geniet van je zwangerschap.

Esk

Bij yoga krijg je waarschijnlijk alle info over een bevalling en dat is een prima voorbereiding. Ook puffen, weeen opvangen kwam aan de orde bij mijn yogaclubje, en verder veel aandacht voor je houding, spieren en ontspanning tijdens je zwangerschap en bevalling.

a.s. maandag begint mijn pufclubje... hahah ik ben daar eigenlijk helemaal geen type voor, maar leek me wel handig voor een eerste bevalling... zou het bij een 2e/ meerder niet meer doen denk ik...

Denk wel dat alleen die cursus genoeg is, daar bereiden ze je ook voor op de bevalling.

Dank allemaal! Omdat het de eerste is heb ik zo'n drang om supervoorbereid te zijn, maar moeder natuur laat zich natuurlijk niet plannen. In januari begint m'n yogaklasje, heb er zin in! En mijn echtgenoot die voorheen altijd riep 'ik ga nóóit mee naar zo'n pufcursus', is ineens ook nieuwsgierig.

Terug
Bovenaan