ivm afbouwen zere borsten..tips???

Hallo moeders,

Sinds gisteren ben ik bezig om 1  bv af te bouwen. In plaats daarvan krijgt mijn kleine dan flesvoeding. Deze week wil ik een middag voeding afbouwen en daarna een late avond voeding. Maar die borsten...AAAAH...PIJNLIJK!  Jeetje zeg, ik heb gewoon weer last van stuwing! Ik heb mijn thuiszorg organisatie gebeld en daar kreeg ik de tip om 3 min te kolven om de ergste druk eraf te halen. Dat is kort maar dan vult de borst zich niet weer aan. Dus dat doe ik ook. Er komt dan echt veel melk uit. Voorbeeld van vandaag: om 10 uur bv, 13 uur flesje ->direct wat gekolfd. Om 16.30 weer wat gekolfd, de druk is gewoon enorm. In die 2 x  3 min per borst kolf ik makkelijk  70 cc. En dan nog is de druk niet van de ketel. Ik kolf echt niet langer, wetende dat dat dus geen nut heeft. En nu...? Ik heb echt zere borsten, ik lek en voel me eigenlijk helemaal niet prettig bij! Tips zijn van harte welkom....

gr Anita

Hallo,

Het is alweer een aantal weken geleden dat ik gestopt ben met borstvoeding,maar ik heb inderdaad ook dat probleem gehad.
Ik deed dan het volgende; ik probeerde als ik last had van de stuwing het zolang mogelijk uit te zingen en als het echt niet meer ging dan ging ik onder een warme douche staan en maseerde ik mijn borsten zodat de   druk eraf ging. Ik heb er vervolgens 2,5 week over gedaan om alle voeding af te bouwen en dat ging mij eigenlijk wel redelijk goed af. Toen ik de eerste 3 dagen had gehad heb ik vrijwel geen last meer gehad.
Houd het wel in de gaten dat je geen last krijgt van harde plekjes want voordat je het weet heb je dan last van borstontsteking en ik kan je vertellen dat dat echt geen pretje is.
Nou het is even doorbijten maar ik wens je heel veel succes ermee!

Groetjes mama van Jesper

Hoi, ik was net bezig met dezelfde tips te typen, maar door een verkeerde druk op de knop was alles weg.....
Ik heb nog wel een tip: doe een halve pot appelstroop in een plastic zakje. In de vriezer goed koud laten worden en daarna tussen een zakdoekje of compres en je bh. Dit geeft verlichting. De stroop wordt nl niet hard en neemt de vorm van je borst aan. Je kunt het vaker gebruiken.

Sterkte en succes. Neem de tijd om af te bouwen....

D

Hoi.
Met afbouwen moet je op een aantal dingen letten.
Het is aan te raden om als eerste een voeding te laten vallen die het minste opleverd (meestal de late middagvoeding) Die laat je dan vallen (heb je dus al gedaan) en dan laat je pas een volgende voeding vallen als je borsten volledig aangepast zijn aan die voeding minder. Dus je helemaal geen stuwing meer hebt.

Tot die tijd moet je proberen om zo weinig mogelijk te kolven, maar als de stuwing echt pijnlijk wordt is het wel aan te raden om de druk eraf te kolven ivm met het risico op een BO. (Dat dat precies 3 minuten kolven moet zijn, heb ik nog nooit van gehoord)
Die druk eraf kan handmatig, met een kolf, onder de douche is ook fijn, want door de warmte openen de melkkanaaltjes zich en loopt het overtollige melk makkelijker weg.

Trek je het echt (vanwege de pijn) niet kan je  ook nog iets langzamer  afbouwen en die ene voeding niet in een keer laten vallen, maar afkolven ipv live geven, en elke dag je borsten steeds iets minder leeg kolven. Net zo lang tot je zonder kolven (bijna) geen stuwing meer hebt. (voordeel, je kindje kan die melk nog lekker uit de fles drinken en de overgang naar kv is dan  nog geleidelijker en kan je kindje er goed aan wennen.)

Beter heel langzaam afbouwen, dan een BO, want dat is het laatste wat je wilt...
Succes ermee!!

Groetjes Wanda,
www.bewustouderschap.nl

Kolven heeft geen zin, want dan blijft de melkproductie op gang!
Masseren, onder de warme douche of koude koolbladeren erop, waren voor mij het meest effectief.
Mijn kraamverzorgster had toendertijd al gezegd, dat kolven de melkproductie op gang houdt, dus dat is echt geen optie.

Groetjes mamarovileur

Hallo Anita,

Het is voor mij al weer 4 maanden geleden dat ik de bv na drie maanden geven afbouwde.
Bij het consultatiebureau kun je een afbouwschema vragen. Hierin staat vermeld welke voeding je in welke volgorde het beste kunt laten vervallen. Daarnaast moet je zo'n 5 tot  7 dagen de tijd nemen om een voeding te laten vervallen. Misschien kan het op het laatst sneller, maar neem er in ieder geval de tijd voor.
Zoals al eerder  vermeld, een borstontsteking of erger moet je zien te voorkomen. Goed je borsten in de gaten blijven houden en of je geen koorts krijgt. Je kunt ook een hot/cold pack in huis halen.
En ja, de stuwing en het lekken hoort helaas toch wel vaak bij het afbouwen. Ik weet dat ik op een gegeven moment ook even niet meer wist waar ik het moest zoeken van de pijn. Dan was ik op dat moment blij dat ik ging lekken. Ging de druk er weer een beetje vanaf.
Als  laatste  middel  kun je  bij je huisarts vragen om dostinex, maar dan kun je geen borstvoeding meer geven. Dit pilletje moet ervoor zorgen dat de melkproductie afneemt. Ik weet wel dat niet iedere huisarts dit makkelijk voorschrijft. Is ook wel een laatste oplossing.

Sterkte er mee!

Groetjes,
Marianne

Hallo,

Ik ben ook bezig met afbouwen en ik neem telkens 1 week om een voeding af te bouwen. Dat gaat goed. Ik gaf 5 voedingen en die van 19.00 uur heb ik het eerst afgebouwd. Daarna die van 11.00 uur. Dit gaf weinig problemen. Toen heb ik die van 15.00 uur als laatste eraf gedaan, maar dat was lastig omdat ik dan vanaf 8.00 uur tot 22.00 zonder moest. Daarom heb ik op de eerste dag om 16.30 uur gekolfd, een dag later 17.30 uur en zo verder tot ik bij 22.00 uur was aangekomen. Ik kolfde dan tot alle harde plekken weg waren. Nu geef ik al zo'n 2 weken een ochtend en avondvoeding en dat gaat hartstikke goed!

Succes!

Groetjes,
Patty

hai...

zoals de mama's voor mij al schreven, je moet er even doorheen. Ik ben in 1x gestopt met de borstvoeding, omdat mijn dochtertje(nu 8 weken) begon af te vallen in de 6e week...dat was natuurlijk niet de bedoeling!
wat ik deed om de pijn te verlichten is onder de douche de harde plekken eruit masseren. Nu had ik geen last van stuwing, omdat er niet veel melk meer inzat, maar had er wel last van dat ineens mijn borsten gingen lekken en tepels gingen prikken. ik heb wel de meeste druk van de borsten afgekolfd ivm voorkoming van borstonsteking.
ik zou denk ik als ik nog borstvoeding voor een deel kon geven, gaan voor het afkolven van een voeding en die in de fles geven!
veel succes en ik hoop dat de pijn snel over is...

Terug
Bovenaan