ivm met overgewicht moet ik naar de gyn

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

Ben afgelopen maandag naar de vk geweest en ze vertelde doordat ik overgewicht heb ik verplicht ben om voor mijn controles naar de gyn te gaan,en ben ik verplicht om in het ziekenhuis te bevallen.
BMI stond eerder op 40(vanaf dan moest je naar de gyn)maar is bijgesteld naar 35.
Na mijn mk ben ik 15kilo afgevallen en dacht dat t nu wel goed zat,maar wist ik veel dat ze de BMI bijgesteld hebben naar beneden.

Het is zelfs zo dat als ik er zelf voor kies om toch thuis te bevallen en er gebeurt iets zodat het ambulancepersoneel me naar beneden moeten tillen,ze me kunnen weigeren om me te helpen,ongelooflijk vind ik dat!

Zijn er meer meiden die hier mee te maken hebben?

liefs Caro 10 wk en 1dag

Hoi caro heb in je andere onderwerp gereageert.
xxx sam

Wat vreemd Caro?

Ik woog bij het begin van mijn zwangerschap 100 kilo met een lengte van 1.68 ik loop gewoon bij de vk en mag ook thuisbevallen.

Ik weet wel dat er in verschillende regio's extra controlles zijn als je overgewicht hebt.

Groetjes
Chris

Hoi Chris,

Ja tis raar maar waar en ik heb me er maar aan te houden.
Ik vind t sowieso raar,want van de 7 bevallingen zijn de laatste 5 gewoon thuis geboren.
Als er nu iets aan de hand was kon ik t me voorstellen,maar nu??
Ik weet dat we in een risicogroep zitten,maar toch....

liefs Caro

Hoi Caro, wat rot voor je. Ben je de afgelopen zwangerschappen veel bijgekomen? Ikzelf ben ook te zwaar, en omdat ik boven de 100 kg zit, moest ik wel laten prikken voor suiker inde 24 en 34 ste week, maar mijn suiker was perfect 4.0 nuchter en 4.3 na mijn ontbijt 2 uur later. Zijn er misschien complicaties geweest, bij je vorige bevallingen, die nou voor deze verandering zorgen. Ons dochtertje woog nl. 4230 gram, en mij wilde ze daarom dus ook graag in het ziekenhuis laten bevallen, maar ik neem de gok wel. Ik wil zo graag thuis bevallen, en zie niet in waarom dat niet zou kunnen.Overigens is het ook nog eens zo dat zwaardere vrouwen niet zoveel bijkomen tijdens de zwangerschap, dus ergens trekt het zich toch wel recht. Zelf ben ik nu 35 weken zwanger, en 2 kilo bijgekomen. Het is zo rot dat als je zwaarder bent, je zomaar in een hokje word geduuwd, terwijl je wel al gezonde kindjes hebt. Wat willen ze nog meer. Zou je niet naar een andere verloskundige kunnen gaan, en daar je situatie eens uitleggen? Ik wens je heel veel succes, en laat je niet teveel op je dak zitten, maar volg je gevoel. Groetjes Wendy

Wat raar, ik weeg zelf meer dan 100kg heb ook een hoog BMI helaas (al probeer ik het wel te minderen en gelukkig tijdens de zwangerschap slechts 5 kg aangekomen tot nu toe en ben nu 37w1d).
Ik heb de zwangerschap t/m 36 weken bij de vk gelopen , maar moest vanwege een eerdere keizersnede naar de gyn. Anders was ik gewoon bij hun gebleven en had ik ook thuis mogen bevallen als ik dat gewild had. Maar ja vanwege die eerdere keizersnede had ik daarin geen keuze.
Ik kan je wel vertellen dat controle's in de meeste ziekenhuizen bij de gyn's 1 voordeel heeft , je mag vaker naar je kindje kijken dan bij de vk. Tijdens de 1e zwangerschap moest ik om de 3 weken komen op controle ipv. elke 4 weken en elke keer heb ik een echo gehad. Bij de vk is dat wel anders....

Groet Xanthe

Hoi Meiden,

Ik sluit me aan, mijn BMI is rond de 35 op dit moment en heb dus ook een behoorlijk overgewicht. Het ergste van alles vind ik nog dat het me belemmerd in mijn zwangerschapsvreugde, kleding is moeilijker te vinden en bij de VK op de weegschaal staan, bij de gedachte krijg ik al de kriebels,.
Mijn eerste zwangerschap is met overgewicht prima verlopen, maar toch was aankomen taboe in mijn ogen,.
Hebben jullie tips? om het een beetje naast je neer te leggen?
Ik vraag me ook af of ik straks ook verwezen wordt naar de gyn, ben nu pas 7wk 5dg en overweeg wel om bij een dietiste adviezen te vragen, maar verder heb ik er nog niet over nagedacht.

Groetjes
Kirsten

hallo meiden,

mijn bmi is boven de 40, 43 om precies te zijn. ik loop dan wel in het ziekenhuis maar dat heeft niets te maken met mijn overgewicht maar met mijn baarmoeder.
Mijn gyn heeft mij niets vertelt dat ik op gym moet. Ik vind het behoorlijk overdreven hoor.

Maar wat ik wel weet over het ambulance personeel is het volgende:
Mijn schoonzus heeft ook overgewicht en mocht thuis bevallen. Alleen mag het ambulance personeel, mocht dit nodig zijn, haar niet tillen vanwege dit overgewicht. Dat is voor hun arbotechnisch nu geregeld. Dan zou je dus door de branweer je huis uitgehaald worden. nu was haar probleem, dat zij 2 draaingen in haar trap had en dan kun je weer niet met een brancard naar beneden. Dus zij was verplicht om beneden te bevallen.
Ze had net het bed staan en toen kwam aar zoontje 2,5 week te vroeg.

Maar dat het ambulance personeel je niet mag dragen klopt dus. Dat komt door de arbo.

Groetjes

Terug
Bovenaan