Jaar extra laten kleuteren

<p>Hoii,</p><p>Ik weet echt even niet wat ik moet doen. Hebben vanmiddag een voortgangsgesprek gehad van ons zoontje van 5 jaar.</p><p>Ze willen hem eigenlijk een jaar laten kleuteren omdat zijn concentratie nog niet voldoende is, moeilijk vind om op zn buurt te wachten en soms heel erg boos of verdrietig kan worden als het niet gaat zoals hij wilt.</p><p>Qua rekenen loopt hij voor op de rest en met taal gewoon op niveau.</p><p>Nu willen ze hem eigenlijk op zijn gedrag nog een keer groep 2 over laten doen, maar met rekenen op groep 3 laten werken. En vanaf januari zijn taal ook.</p><p>Eigenlijk zijn ze hier al mee bezig vanaf groep 1 met extra laten kleuteren en ergens zegt mijn gevoel ook dat ze bij hem alles onder de loep leggen, namelijk al meerdere keren gehad dat het negatieve breed wordt uitgemeten en positieve aan de kant.</p><p>Wij denken zelf dat het voor zijn gedrag juist niet ten goede gaat doen om jaar extra te laten kleuteren. Hij is er zelf ook beetje verdrietig onder dat hij voor nu niet naar groep 3 mag.</p><p>Hij zit op een montessorischool.</p><p>War denken jullie. Is een jaar extra kleuteren beter?</p><p> </p><p> </p>
 
Ik denk dat je eigen gevoel al genoeg zegt denk je ook niet?

Ik ben zelf juf en persoonlijk zou ik een keuze alleen op gedrag niet snel maken. Een combinatie van cognitie en gedrag maakt het ook weer anders. Het is sowieso soms lastig om bij een kleuter goed in te schatten hoe de prestaties in groep 3 zullen zijn. Ik heb kleuters gehad die het in groep 2 op alle vlakken perfect deden maar in groep 3 toch veel moeite hadden, maar andersom ook. Kinderen die met de hakken over de sloot naar 3 gaan en het daar supergoed doen.

Als jou gevoel zegt dat dit niet de juiste keuze is dan zou ik er zeker niet zomaar mee akkoord gaan.

Verder wil ik niet zeggen dat het op alle montessori scholen zo is, maar ik hoor vaker om mij heen dat kleuters dat een extra jaar “kleuteren”.
 
Als ik het goed lees, is het advies van de school niet zijn gedrag, maar meer zijn sociaal-emotionele ontwikkeling ten opzichte van klasgenoten. Als dit geadviseerd wordt is mijn ervaring meestal dat de school denkt dat een kind zich prettiger en beter kan ontwikkelen als hiervoor gekozen wordt. Toch ligt het eindoordeel bij jou als ouder. Zijn er gegronde redenen om het niet te doen? Heeft hij bijvoorbeeld alleen maar goede vriendjes die nu naar groep 3 gaan? Is hij een late leerling? Dat soort dingen.

Ik kan me goed voorstellen dat het een goede keuze kan zijn, en je kind wordt er uiteindelijk nooit slechter van naar mijn mening, maar als het bij jullie als ouders blijft knagen zou ik snel opnieuw een gesprek aanvragen op school. Maak 1 fout alleen niet: Een jaar overdoen, en zeker een jaar kleuteren, heeft niks met 'het nog niet goed kunnen' of 'falen' te maken. Lees dit niet in jouw verhaal maar heb dit zelf al wel geregeld gezien bij ouders en vind dat dan zo sneu voor een gezin. :)

Succes met dit proces en jullie keuze!
 
Ja, klopt gaat inderdaad over zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Alleen is het zo tegen strijdig. Want hij scoort met sociaal richting juf en klasgenootjes boven voldoende. Het is meer dat hij niet altijd het begrip heeft dat hij op zijn beurt moet wachten of dat hij boos/verdrietig wordt als het niet gaat zoals hij wilt.
Hij is van oktober 2016 dus durf niet te zeggen of dat onder vroeg of laat valt.
We hebben nu of voor of na de meivakantie nog een keer een gesprek met de juf die 3 dagen in de week heeft en met een begeleidster (weet even niet de juiste benaming) aan de hand hiervan wordt dan definitief oordeel gegegeven. 
En als nog steeds oordeel is jaar extra kleuteren hoe ze hem hier in kunnen begeleiden dat hij niet terugzakt in zijn emotionele gedrag, wat ik vanmiddag begreep van de juf.
Ik vind het heel lastig vooral omdat hij zelf zo graag wilt en goed wilt doen. Toen ik loet vallen vanmiddag was hij gewoon in tranen.
 
Ik ben zelf echt voorstander van extra laten kleuteren. Bedenk je vooral hoe jong je kindje is als hij straks naar de middelbare school gaat. Ik heb een dochter van juli. Zij heeft dus precies 2 jaar gekleuterd. Slimme leerling. Zij zit nu in 1 VWO maar sociaal emotioneel merk ik dat zij het wel moeilijk heeft, dus wat dat betreft had ze wel een jaar langer mogen kleuteren. Nu heb ik dus een zoontje in groep 1 zitten. Hij is van dec, en nu komt dus weer de vraag om verkort te kleuteren. Ik doe het niet. Laat hem maar lekker nog even klein zijn en spelen in de kleuterklas, naar mijn mening kan hij dan straks echt beter mee in groep 3.
 
Lastig hoor. Maar als je cognitief mee kan en zelfs voor loopt op sommige gebieden en in tranen bent als je niet naar groep 3 mag, wat win je dan door een jaar extra te kleuteren. Ook in groep 3 kun je je executieve vaardigheden ontwikkelen denk ik dan. 
Ik bekijk het door mijn eigen bril. Mijn zoon is van maart, dus een lange kleuteraar. Zit nu in groep 3 met veel werk van groep 4 (ook Montessori toevallig). Zijn concentratie is niet geweldig, maar dat komt vooral naar voren als het onderwerp niet aansluit bij zijn interesse of als het werk onder zijn niveau blijkt te zijn. 
Ik weet niet of de concentratie van jouw zoon minder wordt als je cognitief minder gaat vragen. Ofwel, ben je dan niet verder van huis?
Misschien kan het ook andersom. Hem door laten gaan naar groep 3 en met sommige dingen nog even mee laten doen met groep 2. 
 
Hier een kleuter die sinds 2 december 5 is. Tegenwoordig zou hij dan na de zomer al naar groep 3 mogen. Vroeger lag die grens bij oktober. Toen was die grens ook veel meer zwart wit. Kind van 30 september mocht een groep verder, en een kind van 1 oktober moest nog een jaar extra kleuteren.

Volgens de juf zou onze kleuter wel naar groep 3 mogen/ kunnen na de zomer. Wij hebben zelf gekozen dat niet te doen. Spelen is enorm belangrijk voor de ontwikkeling. Want al spelenderwijs leren ze heel veel. En groep 3 heeft daarvoor veel minder mogelijkheden. Ook weet ik uit eigen ervaring dat 1 van de jongste van de groep zijn ook best een nadeel is. Keuzes voor middelbare school, en profielkeuze en uiteindelijk de keuze van welke studie vallen dan dus ook vroeg. De kans dat kinderen die een jaar ‘extra’ kleuteren een hoger schooladvies krijgen voor de middelbare is groot.

En een jaar ‘extra’ kleuteren heeft veel minder invloed op een kind dan blijven zitten in een hogere groep, omdat ze het dan veel meer door hebben. In de kleuter groep, blijft de helft can de klas toch hetzelfde.

Ik snap dat het per situatie anders is hoor. Maar ik vind het fijn dat mijn kleuter nog even kan genieten van het spelen. Ze moeten in hun jonge leventje al zoveel
 
Eens met mamaSLN hierboven. Kindjes van oktober- december zitten in zo'n grens positie. Vroeger lag die grens echt op 1 oktober. Werd jouw kindje 2 oktober geboren, mocht hij niet mee met de groep oudere kindjes en kleuterde dus automatisch een jaar langer.

Ik ben van 25 september en mijn beste vriendin van 5 oktober, en zij zat een klas lager dan ik. Zo zwart wit was het vroeger.

Nu wordt er veel meer gekeken naar her kind en dat maakt het ook gelijk veel moeilijker. De kindjes van januari- september gaan 'automatisch' mee naar het volgende jaar. De kindjes van 1 oktober - 31 december worden meer individueel bekeken en zullen dus altijd de oudste of de jongste in een klas zijn.
Gaat jouw kindje nu mee naar groep 3, is hij altijd één van de jongsten. Blijft hij in groep 2, is hij één van de oudsten. Er is geen goed of fout, beide is prima.

Mijn eigen dochter is geboren op 8 oktober (nu 4 jaar) en we zitten in exact hetzelfde pakket. Ze gaat na de zomer naar groep 2, of blijft nog een jaar in groep 1. Ze is ook zo'n grens-kind :) Ik maak me er eigenlijk niet zo druk om en zie ook de voordelen als ze nog een jaar langer in groep 1 blijft, dan is ze één van de oudsten en dat vind ik ook wel fijn. Gaat ze mee naar groep 2, komt ze in een klas waarin de meeste kindjes 6-10 maanden ouder zijn en dat vind ik toch ook wel heftig..
 
Terug
Bovenaan