Jaar extra laten kleuteren

Ik ben het juist niet helemaal eens met mamasln. Een jaar extra bij de kleuters zou minder invloed hebben doordat de kinderen in een combinatie klas zitten. Ik weet niet hoe het bij jullie Montessori school zit, maar bij ons zitten 3 leerjaren door elkaar. Er gaat dus steeds maar een 3e van de klas door. Ik denk dat het ook niet per se erg is als je 4 jaar over de middenbouw doet ipv 3. 
Ook met het spelend leren heb ik altijd wat moeite, maar dat komt door mijn zoon. Hij kan niet goed spelen. Hij leert anders, door te observeren. Een extra jaar had bij hem het juist moeilijker gemaakt. Mijn man is een vroege leerling en hij had graag een extra jaar op de basisschool gezeten, omdat hij geen aansluiting kon vinden op de middelbare school, hij was emotioneel nog niet zover. Maar hij zegt, had me een jaar langer in groep 6 of 7 gehouden. Bij mijn zoon overwegen we om juist een jaar te versnellen. Dat hebben we ik de kleuterklas niet gedaan omdat hij zich met 5 jaar niet staande zou kunnen houden tussen de kinderen van groep 4 en 5.
Ik denk dat het zo kan verschillen per kind en je pas achteraf weet of je ergens goed aan hebt gedaan. Is hij nog heel speels, dan zou ik het misschien wel snappen. Is het concentratievermogen en op je beurt wachten, dan denk ik niet. 
 
 
 
Ik ken een kindje waar groep 8 uiteindelijk overgedaan werd omdat hij eigenlijk echt nog niet klaar was voor de middelbare school, vooral sociaal emotioneel niet. Dan is nieuwe vriendjes maken veel lastiger maar het maakte wel het verschil tussen praktijkonderwijs en vmbo.. 
Onderschat niet hoe belangrijk het is om sociaal emotioneel klaar te zijn voor alles. Goed dat hij zich op sociaal gebied redt maar emotioneel, omgaan met andere situaties enz is ook heel belangrijk. Nu wordt er nog van hem geaccepteerd dat hij boos wordt als iets niet lukt maar in groep 3 is hij wellicht de enige die zo reageert, je wilt ook niet dat hij buiten de groep gaat vallen. 


Ik denk eigenlijk dat een juf zoiets niet zal zeggen als er geen reden voor is. Zij is de professional en kijkt waarschijnlijk objectief naar je kindje en ziet hem ook vele uren per week. En heel fijn dat hij bij de reken en taallessen met groep 3 mee kan doen! 


Een ander kindje wat ik ken is ook in groep 2 gebleven toen de andere kindjes (ook vriendjes!) naar groep 3 gingen. Hij is nu de oudste van de klas en voelt zich daar heel goed bij, wordt veel zelfverzekerder en groeit enorm! Als hij straks naar groep 3 kan is hij er ook echt klaar voor, denk dat dat heel fijn is want ze zijn nog zo jong, waarom de lat dan al hoog leggen als er twijfel is? 
 
Wij hebben ons zoontje dit schooljaar een xtra jaar laten kleuteren. 
hij is van September. Wij stonden voor dezelfe keuze. De juf adviseerde het omdat hij ook social emotioneel nog niet zover was. Hij was onzeker, bang om fouten te maken maar kon het qua niveau wel aan. Hij was altijd met twee andere vriendjes. 1tje kreeg hetzelfde advies. Maar die zijn beiden doorgegaan. Wij hebben uiteindelijk toch besloten om het advies van de juf op te volgen. 
Omdat ik me wel kon vinden in haar observatie daarin en het bleek gewoon echt dat hij op school veel minder liet zien dan thuis. Dus ik kon wel zeggen hij kan het wel maar hij liet het niet zien. Werk aan de winkel dus. 
hij vond het zelf ook helemaal prima om nog een jaartje langer te spelen. (Tot de laatste dag vd vakantie toen werd hij heel verdrietig)
En wat was hij sneu op de eerste schooldag. Zijn vriendjes met groep 3 naar binnen en hij niet. Echt wel even heftig voor hem. Dus de eerste weken heb ik echt wel eens getwijfeld maar ik ben nu zoooo blij dat we het gedaan hebben. Hij is zoveel gegroeid in de afgelopen maanden al. Voelt zich nu veel zelfverzekerder want hij is de oudste. Kan veel beter met bepaalde situaties omgaan en komt veel meer voor zich zelf op. Hij heeft er nieuwe vriendjes bij wat heel goed gaat. Soms is het juist goed om ze uit hun vertrouwde omgeving te halen. De vriendjes die toen in zijn klas zaten waren hetzelfde als hem, heel terughoudend. Ik denk als hij meegegaan was naar groep 3 dat hij dat nog steeds geweest zou zijn. Dat zie ik nml terug bij die andere 2. 
Klein voorbeeldje: ze mogen paar x per jaar optreden op school. Eerst zou hij zijn vinger niet eens opsteken om mee te doen. (Vinger opsteken in de kring was vaak  al spannend) Nu meld hij zich zelf gewoon aan. 
(die twee vriendjes doen dat dus niet, die zijn steeds heel terughoudend op school en ik begrijp vd ouders dat ze het pittig vinden in groep 3) 
dus ik zou adviseren neem het advies echt van harte aan. Natuurlijk nemen jullie uiteindelijk de beslissing zelf. Maar de juf geeft het niet voor niks aan. Wij zijn er achteraf heel blij mee. En mijn zoontje ook! 
succes! 
 
Terug
Bovenaan