Jaloers gedrag...hoe pakken wij dit het beste aan??...HELP

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal,

ik zal het even uitleggen!

mijn schoonzusje heeft een zoontje die is in juli net 2 geworden!
maar nou is hij sinds jasmijn geboren is, echt verschrikkelijk jaloers!

elke keer als we met de familie samen zijn mogen andere familieleden geen aandacht geven aan Jasmijn!

dan wordt hij boos, gaat slaan, schreeuwen en met dingen gooien enz!
hij pakt de familie bij de hand om ze vervolgens bij Jasmijn weg te trekken!
nou kreeg hij voor Jasmijn haar komst natuurlijk alle aandacht! zelfs zoveel aandacht dat mijn neefje zichzelf niet weet te vermaken en de volwassen mogen eigelijk niet met elkaar praten want dan gaat hij ook schreeuwen!

maar nu heb ik het idee dat we het jaloers gedrag wat verkeerd aanpakken:

zoals eergister waren mijn vriend en ik met Jasmijn bij mijn schoonmoeder op bezoek! mijn schoonzusje was er ook met haar kindje!

we zijn amper binnen en hij moet al van alles doen met Jasmijn:
bijvoorbeeld:

- vind je jasmijn ook lief?- NEE is zijn antwoord
- geef Jasmijn maar handje!- NEE is zijn antwoord
- geef Jasmijn maar speeltje!- NEE is zijn antwoord
- wij vinden Jasmijn wel lief, kijk maar maar jij bent ook lief!- NEE is zijn antwoord
en ga zo maar door! en dit allemaal direct bij binnekomst en steeds maar door zolang we samen zijn

hij krijgt dus steeds opdrachten die hij moet doen betrekking tot Jasmijn.

hij doet dan alleen maar boos, en gooit met Jasmijn haar speeltjes!

dit doen vooral mijn schoonmoeder en schoonzusje!
ik heb het idee dat het op deze manier alleen maar gevoed wordt en zijn negatieve gdrag beloont word!

wat vinden jullie? hoe pak je dit het beste aan? is het goed hoe mijn schoonmoeder en schoonzusje het aanpakken?
volgens mij forceer je het zo alleen maar!

ik had gelezen dat jaloers gedrag dat dat genegeert moet worden en positief gedrag beloont! ik heb het idee dat je moet afwachten totdat hij zelf iets doet (positief bij Jasmijn)
en dat we met zijn allen moeten doen of het de normaaalste zaak van de wereld is dat Jasmijn er nu ook is want dat is het eigelijk ook!

graag jullie tips en adviesen!!

liefs Wilma en Jasmijn 27 weken oud

Hoi Wilma,

de manier van aanpakken die jij noemt, hebben wij ook toegepast bij onze dochter die nog net geen 2 was toen Stijn werd geboren. Dat is nu 5 maanden geleden. Het lijkt tot nu toe goed uit te pakken, maar Stijn kruipt ook nog niet rond en maakt nog niets kapot van zijn zus!!!
Iris noemde Stijn in het begin ook alleen maar baby, en pas later Stijn. Ze keek je heel vreemd aan wanneer je iets vroeg met betrekking tot Stijn. We hebben haar laten doen en de momenten dat ze graag iets met Stijn wilde doen met beide handen aangepakt. Zo vond ze het geweldig om mee te helpen als hij in bad ging en nu is het geven van speelgoed aan Stijn helemaal geweldig.
Ik laat haar ook merken dat Stijn weleens moet wachten tot ik klaar ben met Iris. En dat lijkt ze ook erg te waarderen. Ze vraagt ook weleens of ik Stijn in de box wil leggen om met haar een boekje te lezen. En daar geef ik ook weleens aan toe!

Ik ben van mening dat dit voor ons een goed aanpak is geweest en ik zou ook proberen om eens een keer met je neefje op pad te gaan zonder Jasmijn. Zodat hij weet dat hij er ook nog bijhoort voor jullie. En dan niet de aandacht op Jasmijn vestigern, maar op hem.
Ik hoop dat je je schoonmoeder en -zus ook kunt overtuigen van een andere aanpak, dan is het voor iedereen gezellig als jullie allemaal bij elkaar zijn. En ja, hij zal zichzelf toch ook moeten kunnen vermaken als de volwassenen bij elkaar zijn. Maar dat is een taak van de ouders en niet van jullie!

Succes!

groetjes,
Kiki (Stijn maart 07 en Iris maart 05)

ik vind eigelijk idd dat het niet aan ons is! mijn neefje krijgt echt super veel aandacht, zelfs als Jasmijn erbij is! dus daar ontbreekt het niet aan, maar op het moment als iemand wat tegen Jasmijn zegt is het mis!

dat doet hij alleen als andere familieleden contact zoeken met Jasmijn, niet als ik of mijn vriend met haar bezig is!

hij gedraagt zich alleen jaloers als opa, oma, zijn papa of zijn mama haar aandacht geven!
ik heb het idee dat hun het verkeerd aanpakken, en ik zoek nu oplossingen en adviesen zodat ik die aan hun kan geven, snap je?

liefs wilma

hoi hoi

mijn zoontje is in julie 2 geworden wa wij gedaan hebben is kaya (oudste 0 een kadootje geven uit de handen van jayla met een text erbij bedankt dat je megrote broer wilt zijn
ok mag hij helpen met de verzoring zoals een luier aan geven en doekies ook heb ik ze samen in bad gedaan en dat vond kaya prachtig want hij was de grootse

hij is in het bgin wel een beetje jarloers geweest en toen heb ik het zo aan gepast nu zegt hij allen als iemand zegt wat een leuke baby ja ik glote bloer in zjn woorde dan maar even

het is heel lastig om het aan te pakken zou niet te veel pushen dat kan heel erg arechts werken

groetjes mariella

Hallo moeilijk jah
ik heb er gelukkig geen ervaring mee    broertje en zusje en neefjes zijn nooit jarloers geweest
Het gaat hier niet over een broertje of zusje die jarloers is lees ik maar een neefje vind ik weer wat anders als een broertje of zusje die zou ik er bij betrekken
2 jaar is wel een moeilijke leeftijd maar ik zou hem absoluut niet gaan pushen dat  werkt het tegen overgestelde lijkt mij
Ik zou mijn schoon moeder en schoonzus zeggen van laat hem maar en hem wel corrigeren op zijn gedrag als hij boos etc is ( moet zijn moeder doen ) maar als oma jou kindje aanhaalt en hij is jarloers dan hem er wat bij betrekken maar niet te veel pushen denk ik hij moet leren dat hij niet meer alle aandacht alleen krijgt en dat hij ook nog best aandacht krijgt maar niet zijn negatieve aandacht belonen  
Groetjes Monique  

ik weet geen pasklare oplossing,maar om te beginnen lijkt t me het slimst om hem jasmijn niet "op te dringen".tegenover hem doen alsof jasmijn er niet is.klinkt een beetje lullig,maar jasmijn is nog te klein om zich gegeneerd te voelen en ik heb het idee dat je neefje het gevoel heeft jasmijn "lief te moeten vinden".
wel jammer dat het zo gaat.hopelijk word t snel beter.
groetjes karin

quote: kari reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-08-2007 16:18:55'));

ik weet geen pasklare oplossing,maar om te beginnen lijkt t me het slimst om hem jasmijn niet "op te dringen".tegenover hem doen alsof jasmijn er niet is.klinkt een beetje lullig,maar jasmijn is nog te klein om zich gegeneerd te voelen en ik heb het idee dat je neefje het gevoel heeft jasmijn "lief te moeten vinden".
wel jammer dat het zo gaat.hopelijk word t snel beter.
groetjes karin

ik bedoel natuurlijk genegeerd

hallo meiden, dank jullie wel voor jullie reacties!
hier kunnen wel wel wat mee!!

liefs Wilma en Jasmijn

Terug
Bovenaan