Jaloerse papa?

Heeft niemand anders dit? Dat de vader soort van jaloers is op dat mama wat meer met de kleine bezig is ? Opzich logisch als je minder werkt dan je vriend, lijkt mij.. maar nu in de vakantie merk ik zoveel jaloerse gevoelens vanaf mijn vriend.... als ik ons zoontje een hapje geef.. ( fruit of groente) dan zit me vriend weer achter zn rug om te lachen, zodat ons zoontje in deuk ligt.. als ik even alleen met ons zoontje ben... dan zit me vriend weer te lachen of gekke bekken te trekken, zodat ie afgeleid is.. kan ie niet gewoon even rustig zijn? Zn ritme volgen? En als ik het me vriend aangeef.. voelt ie zich aangevallen, "want ja, ik ben altijd al bij hem, ". Word er zo moedeloos van. ? wat kunnen we er aan doen om te verbeteren, dat hij niet meer zo jaloers is dat ie ( als we geen vakantie hebben) meer bij mama is.... hoe doen jullie het?

Klinkt als een soort angst dat hij er niet helemaal bij hoort en dat hij door overcompensatie de allerleukste pappa wil worden.
Ik denk dat de intentie niet slecht is, juist heel lief bedoeld, al snap ik jouw frustratie ook weer volledig... jullie hebben een ritme, wat werkt, maar je vriend kent dat ritme niet zo goed. En wat hij doet, werkt waarschijnlijk ook gewoon (heb ik ook moeten leren, en leren loslaten)
Ik zou dus gewoon rustig in gesprek gaan en vragen waarom hij dit doet, wat hij ermee wil bereiken, ik vermoed namelijk dat hier gewoon een heel kwetsbaar verlangen achter schuilt, dat hij niet aan de kant geschoven wordt door je kindje, omdat je kindje jou leuker zou vinden. Dan zou ik hem benadrukken dat er geen 1 leuker is, pappa is de allerleukste pappa en mamma de allerleukste mamma... en van beide heeft je kindje er 1! Dus er is geen keuze te maken

Of een papadag invoeren. Dat je ook echt weg bent. Ff winkelen. High tea gaan doen. Hij paar uur echt alleen is met de kleine. Is voor papa en de kleine ook erg goed

Kun je hem dan niet het hapje laten geven of even met je zoontje laten spelen? Als pappa niet zo vaak als jij thuis is, dan is het toch juist een mooi moment om te hechten. Super leuk dat je vriend zo betrokken wil zijn. Er zijn genoeg vaders die er de eerste tijd nog niet zoveel aan vinden. 
Ik snap het wel hoor. Als moeder heb ik altijd veel behoefte aan rust, bescherming, troost en zorg te bieden en bij mij is ritme ook heilig. Maar mijn man leert me juist regelmatig dat iets loslaten niet tot een ramp leidt. En daardoor ben ik ook losser geworden. En als het echt niet kan dan geef ik dat gewoon rustig aan en de reden erbij, dat het zo weer kan. 
Mijn man had er bijvoorbeeld een handje van om flink op bed te keten voor het slapen gaan, en dan kon ik heen en weer lopen naar een huilende baby die niet de slaap kon vatten. Dat heb ik op een rustig ander moment besproken, hoe dat anders moest. Hij is daarna juist erg actief mee gaan doen aan rustige aandacht geven. Boekje lezen, even knuffelen enzo. 
Maar hij is ook degene die out of the blue riep, het is zo gezellig, laten we nog even lunchen hier. Terwijl ik geen luiertas en spullen bij me had, want we gingen alleen maar even wandelen. In mijn hoofd ontploft dan vanalles aan pieker gedachten. Wat als ze poept? Wat als ze erg vies wordt (ze at al mee)? Wat als ze niks eet? Wat als we te lang weg zijn en ze straks niet slaapt, want overprikkeld? Wat als etc? Hij kan echt heel makkelijk reageren op dat soort vragen. En ik dacht lets do it! Pappa style! En het ging prima. 
Dus veeg de inbreng van een betrokken pappa niet direct van tafel. 

Sorry, misschien lees ik het verkeerd maar ik interpreteer dit gedrag niet als jaloezie maar als ook mee willen doen, betrokken zijn en erbij horen. Ben jij misschien jaloers dat als je rustig met de kleine probeert te zitten hij ertussen probeert te komen? Je hebt het namelijk over een alleen moment met je baby waarbij vaders hem kan afleiden met gekke bekken... Maar dan ben je toch niet alleen met de baby maar juist met z'n drieën al? Of mag hij er dan op dat moment niet bij zijn/in mengen?
Misschien is juist de vakantie de uitgelezen tijd dat hij meer tijd kan doorbrengen met de kleine, immers geef je al aan dat hij dit meer misloopt in het dagelijks leven. Wat super fijn dan juist dat hij dat een beetje kan inhalen in de vakantie! Zo vaak zullen jullie dan ook niet met z'n drietjes op stap zijn en nu kan dat wel! Misschien zit je zelf wat vast in je eigen systeem van jij met de baby? Lijkt mij ook even wennen voor jou natuurlijk, maar juist ook het moment om daar samen van te genieten :)

Ja, ik snap je reactie.. maar ik bedoel eigenlijk ook meer dat hij de aandacht probeert te trekken van de kleine als hij lekker een broodje of iets aan het eten is.. de kleine is al snel afgeleid.. en dan helemaal en eet ook niet meer. Ik vind het dan gewoon super irritant dat hij dit niet doet als hij zn broodje op heeft.. en dan kan papa natuurlijk lekker spelen met hem.. ik gun hem ook zn "qualitty time". Maar ik vind ook dat hij dan ook ff mij het momentje kan gunnen met broodje eten. En daarna kan hij los gaan. Ik ben de laatste die hem dat niet zou gunnen. Vader en kind band is ook belangrijk natuurlijk.. maar papa snapt ook niet helemaal dat ritme belangrijk is en dat ons zoontje zijn slaap hard nodig heeft... misschien weer goed als we na 3 weken gewoon weer ons eigen ding kunnen doen en geen vakantie meer hebben... ;-)

Ik zou de papa ook mss meer de voeding momenten gunnen... Ik weet niet of dit iets is wat jij altijd doet? Ik lees dat je zegt dat hij na die momenten met de kleine mag spelen maar mss is het juist fijn als papa ook lekker hapjes kan geven? Uiteindelijk is het natuurlijk een teamwork..
Ik krijg ook niet het gevoel van jaloezie als ik het zo lees... Lijkt mij ook verstandig om met elkaar in gesprek te gaan of hij dit ook daadwerkelijk is of dat jij dit evt verkeerd interpreteert?

Lijkt me persoonlijk niet gezond als je zegt dat je blij bent als de vakantie voorbij is omdat het dan weer normaal is...

Hoe oud is je kleintje ?
Want ik heb begrepen dat de eerste 9 maanden de kleine sowieso meer naar mama is geneigd dan naar papa.
Misschien kan je vriend wat meer taakjes overnemen zodat die ook meer tijd met z'n kindje heeft? Bijvoorbeeld door zelf de hapjes te geven?
Of laat hem even lekker met de kleine wandelen, kan jij ook even zelf je eigen ding doen

Terug
Bovenaan