Je kind wordt 1 jaar en dan.... hoe doen jullie dat?

Hoi hoi mede-mama's,

Officieel volgens de regels mag je kind met de leeftijd van 1 jaar "gewoon" met de pot mee-eten omdat de niertjes dit nu aankunnen. Stan wordt zondag 4 september 1 jaar en ik ben benieuwd hoe jullie dat doen. Nu is het pak opvolgmelk op en ik wilde eigenlijk geen nieuw pak kopen en Stan halfvolle melk geven (eventueel in het begin wat aangelengd met water?).
Hebben jullie je kind gewoon met de pot mee laten eten? Wij eten nl regelmatig "wereld-gerechten", maar ook wel gewoon AVG (aard, vlees, groente). Ik ben van plan om bijvoorbeeld pastasaus niet meer te maken met de kant-en-klare pakjes maar met tomatensaus en italiaanse kruiden e.d.
In de vriezer heb ik nog eigen gemaakte Stanneman hapjes (dus eten zonder kruiden etc) en kan hem nog wel een dikke week van kruiden- en zoutloos voorzien.

Kortom; hoe hebben jullie het aangepakt??

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes, Marieke
 
Hi,

Ik heb de magische datum van 1 jaar een beetje aan mij voorbij laten gaan (de verjaardag zelf niet natuurlijk). Ben gewoon langzaam aan nieuwe smaken gaan introduceren. Kruiden zijn natuurlijk even wennen voor de smaakpupillen.
Mijn dochters hebben heel veel moeite gehad om over te stappen naar de structuur van gewoon eten, potjes zijn toch anders qua stukjes en smaak.
Gewone melk moest mijn oudste echt niet, ze lustte het niet! Fristi oid vindt ze nog wel eens lekker, maar is er ook niet echt gek op. Mijn middelste lustte het wel, maar heb ik ook nog niet gelijk gegeven. De week van de verjaardag is toch al indrukwekkend genoeg, als ze dan ook nog gelijk anders te eten en te drinken krijgen..... Ik wilde ze een beetje vastigheid geven. Heb daarna langzaam aan af en toe laten mee eten van mijn bord (is altijd interessanter dan een eigen bordje) en uiteindelijk aten ze gewoon met de pot mee. Succes en veel plezier met de gezichtsuitdrukkingen bij de nieuwe smaakjes!
 
Hi

Ik heb eigenlijk bijna vanaf 8 maanden alles gegeven wat wij aten. Ook kruiden en knoflook, alleen zonder zout en natuurlijk wat fijner gesneden en geprakt. Wij eten ook weinig  AGV,  wel pasta en rijst enzo.  Toen onze zoon 1 jaar werd was er dus ook niet al te veel verschil, eigenlijk at hij al met de pot mee. Ik kook wel nog steeds zoutloos, wij voegen het gewoon zelf toe op ons bord. Kruiden en knoflook mag je kind ook al echt wel hebben, maar pas wel op met hele hete kruiden, maar goed aangezien mijn vriend ook niet zo van heet houdt ben ik al gewend om ook dat zelf later toe te voegen.

Ik maak wel nog steeds extra porties en vries die in, voor als wij dingen eten die hij echt nog niet kan, zoals sla bijvoorbeeld (vindt hij vies).

Gewone melk drinken ging prima, alleen wel een beetje opgewarmd. Ik zou het niet verlengen met water, wat je wel kan doen is half/half geven, dus half echte melk en half opvolgmelk, en dan afbouwen. Ik heb dat niet gedaan maar dat zou een alternatief zijn als hij melk niet lekker vindt.
Suc6,
lia
 
Ik ben hier zelf ook mee bezig omdat madam erg van het ZELLUF DOEN is tegenwoordig.



Ze mag "met de pot mee", maar dan eten we veel dingen die ook geschikt
zijn voor haar om uit het vuistje te eten. Kip ontvellen en in
flinters, aardappel blokjes, sperciebonen, zachte wortelen (Je weet
wel, uit blik met doperwten), bloemkool roosjes, patatjes.



Je kunt natuurlijk gewoon voor je kind het eten "eerder" uit de pan
halen, voordat de saus er over gaat. Maak jij spaghetti, dan hou je een
paar sliertjes apart, tomatenketchup er over, balletjes gehakt en wat
groenten en je hebt een maaltijd zonder het overdadige zout, kruiden
etc.



Ellen eet gewoon mee met de paella, nasi, alleen mijn chilli bewaar ik even voor later

 
hoi allemaal,
doen jullie ook gewoon beetje jus over de aardappels?? anders is het zo'n droge boel..
en groentesaus??
goede vraag marieke, ik zat er zelf ook al over na te denken (het duurt nog 1 1/2 maand maar toch..)
groetjes helma
 
Hoi Helma,
Nu doe ik nog geen jus over de aardappeltjes, maar ik doe er een theelepeltje halvarine door. Daar wordt het wat smeuiger van.
groetjes Marieke
 
Hoi,

Wij zijn met dochterlief gewoon alles aan het proberen. Ze zit nu in de fase van `wat jij eet wil ik ook proberen`. Terwijl ze eerder er niet naar taalde en al helemaal niets met stukjes. Tegenwoordig geen enkel probleem meer. Van het een op andere moment.
Daarentegen vindt ze gewone melk twee keer niks. Ik ben dus maar naar de Nutrilon 3 gegaan. Ik ga maar met scheutjes melk beginnen en langzaam over naar de gewone melk. Van gekruide spullen, zoals een hamburger  geven we kleine beetjes om aan te knabbelen, als ze zin heeft. Hierdoor kan haar buik eraan wennen en zij aan de smaak. Ze blijft erbij dat de groene bladeren van mijn plant er nog steeds smakelijker uitzien dan het rijstekoekje. Succes!
 

Hoi,
Mijn zoontje is net vorige week 1 geworden. Groot feest natuurlijk!!!
Maar ik was al langzamerhand begonnen met hem af en toe met ons mee te
laten eten. Dat gaat op zich prima. Beetje prakken en of een beetje jus of melk
erdoorheen om het wat zachter te maken. Hij krijgt op dit moment alleen nog
maar agv. En af en toe nog een potje. Rest komt vanzelf wel als hij zover is.
De overstap naar gewone melk heb ik rustig aangepakt. Eerst gewone melk bij de
boterham tussen de middag en sinds een paar dagen krijgt hij alleen maar gewone
halfvolle melk. Gaat prima. Nutrilon 3 is alleen goed voor de fabrikant zeggen ze.
Wel moet je dan vitamine d erbij geven.
Succes ermee en pin je niet teveel vast op de grens van 1 jaar. Als het wat later is
of eerder is helemaal niet erg.
Groetjes Melanie en Quinten
 
Terug
Bovenaan