Ik herken het wel een beetje. Niet over de bevalling, maar ik ben zwanger van de tweede en beiden zijn ziekenhuisbevruchtingen om het zo maar even te noemen. Ik heb het best moeilijk gehad met dat ik/wij niet natuurlijk kunnen verwekken. Dat voelde wel ergens alsof ik mijn rol als vrouw niet kon doen. Het komt best vaak voor. Maar in mijn directe omgeving niet. Het voelde alsof ik als vrouw kapot was, want anderen konden het allemaal wel. Heel middeleeuws, I know... En rationeel gezien weet ik dat ik gewoon een kind gegroeid en gebaard heb, een kopietje van ons, en dat is superbijzonder! Nu de tweede ook al bijna op het eind. En mijn lichaam kraakt eronder, je ziet de sporen van elke stap. Streepjes, slappe huid, borsten die duidelijk melk gegeven hebben, en die zak van mn buik toen er geen kleintje meer in zat. Maar nu ook alle tekenen van hoog zwanger zijn. Je hele lijf verandert door het groeien en baren van kinderen. En dat vind ik wel een heel mooi bewijs naar mezelf toe dat ik wel degelijk een vrouw met kinderen ben. Ook al had ik een zetje nodig. Het is nu maar een detail in een veel groter verhaal geworden.
Maar ik snap je, het detail steekt soms wel.
Maar ik snap je, het detail steekt soms wel.