Jeetje, wat worden ze slim...

A

Anoniem

Guest
Jeetje zeg, het verbaasd mij iedere keer weer. Tygo wordt met de dag slimmer. Dit zeg ik niet om te pochen hoor, maar ik sta elke keer weer perplex. Het zijn maar kleine dingetjes, maar toch... Nog maar 1 jaar oud en dan al dondersgoed weten wat er gezegd wordt.

Voorbeeldjes:
Als  Tygo in de keuken is (en ik heb daar even niet wil hebben ivm koken of vaatwasser leeghalen) en ik zeg: Tygo ga maar even naar de kamer... Dan dòet hij het waarempel.
Vanmiddag reden we in de auto van de supermarkt terug naar huis, maakt hij ineens het geluid van een hondje (op zijn manier dan hè). Ik kijken, loopt er inderdaad een man met een hond. Tygo kent alleen de honden van mijn ouders (golden retrievers) en die van de gast-ouder (klein wit malthezer leeuwtje, zo'n cesar-hondje), dit was een zwarte hond. Toch knap dat hij weet dat dat ook een hond is. Vanavond was er een hond op tv en wéér deed hij haw haw haw (zìjn geluid van het hondje)
Hij doet geluidjes na van poes, hond, vis en konijntje (dan trekt hij zijn neusje op en snuift heel schattig)
Hij verzameld speelgoed wat bij elkaar hoort op één plek. Alle ringen van de fisherprice ringentoren zoekt hij bij elkaar en leg ze in het hoekje van de bank. Al zijn blokjes van de trein zoekt hij op en legt ze op de salontafel. Alle stapelbekers komen bij elkaar te liggen enz. Hij zegt er ook bij "die die die die die".
Als ik zeg: mamma moet plassen, of: gaat Tygo slapen?, of Gaat Tygo naar bedje? Dan zegt hij op een vragende toon "ja???"en loopt naar de deur van de gang.

Alleen "Nee Tygo, dat mag niet" lijkt hij niet te snappen hahahaha  Maar ik denk dat dat nog lang niet over gaat hihihi.

Zo, ik wilde gewoon even de trotse moeder uithangen.

Groetjes happyM.

Dat heb ik ook inderdaad.. Sta er soms van te kijken waar hij het in hemelsnaam van heeft.

Was laatst ergens op bezoek en lag er een oude (kapotte) gsm op de grond voor de kinderen om mee te spelen. Pakt Kay de gsm en houd hem tegen zijn oor en zat echt zo te luisteren.  Ik heb geen speelgoedtelefoon en houd de mijne ook nooit aan zijn oor. Daarbij zag de telefoon er van mij toch héél anders uit.. Tóch leggen ze de link... geweldig!

Tsja,.. wat ik al zo vaak heb geroepen; Ze begrijpen veel meer dan je denkt!

Esmé mv Kay

Ja, ze leren écht elke dag iets nieuws. En ze zijn ons ook steeds een stapje voor...

Vanochtend breng ik Julian naar het kdv. Doe zijn schoenen uit en loop even weg om ze op te ruimen. Kom ik terug zit meneer op een trip trap stoel (zonder beugel uiteraard). De leidsters en ik kijken elkaar aan: nee hoor, niemand heeft hem er op gezet, hij was er zelf op geklommen!!! Pfffff, best wel even weer schrikken.

En wat betreft de woordenschat: hoe meer je tegen ze praat, hoe meer ze begrijpen, en idd "nee, dat mag niet" lijkt hier ook het enige te zijn wat hij nog niet snapt! hahaha!

Groetjes,
Ellen mv Julian

Echt leuk ja!
Het telefoon verhaal ken ik ook. Tyche gaat helemaal dansen als papa's ringtone gaat. En ze belt zelf overal mee, niet alleen met haar speelgoed telefoon. Dan houdt ze het aan haar oor en zegt ze 'HAI' heel hard. Maar dit doet ze dus ook met een puzzelstukje, bal of haar handje gewoon.
Ook de hondjes en poesjes kan ze op haar manier nadoen. Echt heel leuk.

ja echt heel leuk ja!
Lili doet dit inderdaad ook met de telefoon!(zegt ook iets over mama toch?)

En als ik zeg : zullen we buiten gaan spelen , pakt ze haar schoentjes en probeert deze aan te trekken... Hetzelfde met haar jasje ,wat haar ook nog wel eens lukt!!   (slabbertje kan ze ook zelf over hoofdje heen trekken!!)

Of Lili ben je moe ?wil je gaan slapen...Dan loopt ze zwaaiend naar haar beertjes en loopt dan zonder om te kijken naar de deur van de gang en wacht ze met gestrekte armpjes tot ik haar optil om in bedje te leggen..Op haar kamertje hetzelfde met de knuffels ...ze krijgen allemaal een zwaai van haar...Lief he...

Als ze wil drinken doet ze slikken en dan aaaahhh zeggen, wijzend naar een bekertje  ..dit is echt zoooooo scheetig...

Bij hondjes zegt ze echt woef woef en steekt een vingertje in de lucht ...

Bij de klok klakt ze met haar tong (onze klok tikt niet eens waar ze dit van heeft ?)

En oja de buurman heeft een tractor en als hij deze start rend ze naar het raam en roept alleen maar jack taktor jack taktor!!!

pff denk dat ik nog wel ff door kan gaan met trotse mammie uithangen...
Ze zijn zooo slim !!

Liefs lonneke

Hier nog zo'n slimme...ze is niet zo snel in de grove motoriek...maar slim is ze wel.

Ze heeft voor haar verjaardag zo'n houten karretje gekregen in de vorm van een schaap. Zeg ik 'ga schaapje maar eens een kusje geven, dan kruipt ze ernaar toe en geeft ze schaap een kusje".

Als ze moet opruimen de blokjes, zeg ik doe de blokjes maar in de ton. en dan doet ze dat gewoon!

Ze weet precies waar haar buikje, wangetjes, mondje, oortjes en neusje zitten.
En ook bellen doet ze met van alles! (maar dat heeft ze van mama...)

Ze luistert (gelukkig) ook best goed...

Dus (voor mijn gevoel) een echte slimmerd!

Zo dat was ff lekker opscheppen

gr. patty mv Nynke

Heerlijk dat opscheppen he!! Maar zo zie ik het niet hoor, we vertellen allemaal gewoon graag wat die fantastische wondertjes van ons nu weer kunnen! Ik doe dus gewoon mee:
Puck weet van een heel aantal dieren vwelk geluid ze maken (koe, varken, slang, konijn (trekt dan inderdaad dr neusje op!) . Ze leest ook erg graag boekjes, af en toe kijk ik om het hoekje en dan is ze heel geconcentreerd in een boekje aan het bladeren, ze wijst de plaatjes dan aan en waarempel; maakt het juiste geluid bij het juiste dier! ALs papa smorgens zijn spullen pakt begint ze al dag te zwaaien, ze belt idd met alles, kan zelf haar truitje over dr hoofd trekken en zelf van een klein glijbaantje. SMELT!!
Leuk he, die herkenbare dingen!! Kom maar op dames, met jullie gepoch!!

Liefs, MArcai mv Puck

Ook hier een slim meisje met een nog trotsere moeder!!
Ze zegt nu steeds meer dingen na, afgelopen week bijvoorbeeld wilde ze een reclame bladje pakken en ik zei, daar is niks aan dat is van auto's zegt zei met een vraagend toontje auto?? daarna was mijn man buiten en stond zei bij de deur naar hem te wijzen en riep uiten (buiten dus).. Ik wist niet wat ik hoorde, want iedere dag komen er wel dingen of woordjes bij die ze kent..

Als ik zeg, zo nu gaat Chloë lekker slapen begint ze  heel fanatiek te zwaaien naar papa en als ik haar dan op  de arm heb bukt ze naar beneden om  hem een kusje te geven. smelt......

en vandaag kwam ik erachter dat ze ook een stiekemerd is..
Al een paar keer zag ik haar kauwend rondlopen of kruipen, en iedere keer was ik te laat om te kunnen kijken wat het was, en ze weigerd  ook nog eens om me in haar mond te laten kijken met als gevolg dat als ik die eindelijk open heb de mond leeg en "schoon'" is. vandaag had ik haar betrapt ze maakte net kauwend de snoepla dicht toen ik de keuken in kwam, nou  ik snel in de mond kijken, en wat had madam in de mond?? een PEPERNOOT!!
Ze had echt zo'n gezichtje op zo van Shit ik ben betrapt..
Ik moest er eigenlijk wel om lachen, maar heb haar toch maar op gewezen dat dat niet mag.

Maar goed na een lang verhaal, ze zijn idd erg slim!!

groetjes pally

Terug
Bovenaan