johannesbroodpitmeel en bijvoeding

Hoi hoi

Ik weet dat er een aantal moeders zijn die hun kinderen ook johannesbroodpitmeel geven. Nu heb ik een vraag.
Mijn zoon is 5 maanden en krijgt door elke voeding 6 scheppen johannesbroodpitmeel. Als ik dit niet doe, dan spuugt hij veel er weer uit en dan boert het eten hem erg op. Waardoor hij niet kan slapen enzo.
Nu mag hij al een beetje fruit en dixsap. Maar dixsap blijft er ook niet in. Het komt er in zijn geheel weer uit en hij heeft er dan ook last van.
Als ik fruit zelf prak, dus niet maal, dan gaat het goed. Kant en klaarpotjes fruit komen er ook weer uit.

Hoe hebben jullie dat gedaan met bijvoeding? Vooral met drinken? Zelf fruit prakken vind ik niet erg en straks met de groente vind ik het ook niet erg.
Maar hij moet op een gegeven moment toch wat bij gaan drinken, zeker als er straks een fles vervalt.

Groetjes Ria
 
Hey Ria,

Volgens mij kan je Johannesbroodpitmeel overal aan te voegen niet alleen aan flessen melk. Maar weet het niet zeker, ze weten het vast wel bij nutricalijn miss en idee om die een x te bellen. Liefs mama.
 
Hai Ria,

Zijn ze al achter de oorzaak van dat vele spugen??? Speelt er een hevige Reflux mee? Of een allergie??? Het lijkt me toch niet raadzaam om alles maar in te moeten dikken... Ben je er al eens mee naar een kinderarts geweest???

Groetjes Nynke
 
Hoi hoi

Bedankt voor het reageren.

Ik heb op het cb bureau nagevraagd of je johannesbroodpitmeel ookdoor de dixsap mag doen, maar dat kon volgens hen niet.

Ik ben met Tom nog niet bij de dokter of kinderarts geweest. Wel op het cb bureau geweest. Daar raadde ze me aan om de melk dus zo te verdikken en als dat niet hielp om dan naar de dokter te gaan. En omdat het tot nu toe goed helpt, ben ik dus ook niet naar de dokter geweest.
Op het cb zeiden ze dat het ws het maagklepje is dat niet goed afsluit. Dit kan vanzelf goed komen tot 9 a 12 maanden.
Omdat ik zolang het niet nodig is, niet de malle molen in wilde ben ik niet naar de huisarts gegaan. Tom groeit goed, is een erg vrolijk mannetje. Hij doet het gewoon erg goed.

Ik zit er nu wel aan te denken om als hij 6 maanden is en het is dan nog niet over om dan wel naar de huisarts te gaan.
Vooral omdat je dan gaat afbouwen met de flessen en hij dan echt dixsap of water moet gaan drinken.

Groetjes Ria
 
Hallo Ria,

Ik zou zeker bij regelmatig spugen toch wel verdere actie ondernemen. Ik wil je niet ongerust maken, maar je kan het beter voorkomen. In de tijd dat je alleen melk als voeding gaf was het te voorkomen door toevoeging van Johannesbroodpitmeel. Maar nu je ook andere dranken gaat geven, wordt het lastiger.
Het zuur uit de teruggekomen maaginhoud werkt namelijk zeer irriterend voor onder andere de slokdarm. Bij  langdurige reflux kan er zelfs schade ontstaan in de slijmvliezen hiervan.
Sterkte!

 
Bijvoeden a la Rapley??
Dat is misschien wel wa
vaker voeden en minder geven kan ook helpen.

Bijvoeden wordt afgeraden tot 6 maanden i.v.m de ontwikkeling van de darmpjes en een kauw-slikbeweging krijgen ze ook pas goed onder controle met 6 maanden.
Misschien is een allergie de oorzaak van het spugen, overbelaste darmpjes??
Hij spuugde eerder toch niet?
 
Hoi hoi

Tom heeft vanaf zijn geboorte veel gespuugd. Vanalles geprobeerd, gaf de bv de schuld enzevoorts enzevoorts. Doordat ik zijn melk verdik spuugt hij dus niet meer.
Het kan dus niet liggen aan zijn darmen door de bijvoeding.

In overleg met het cb ben ik begonnen met fruit, omdat hij op die manier met het warme weer extra vocht binnen krijgt. Hij reageert hier goed op, zolang ik het zelf prak. En dus niet heel erg dun maak.

Waar het me nu om gaat is, dat hij andere soorten drinken mag hebben. En eigenlijk straks ook moet hebben en dat hij dat niet binnen houdt.


groetjes Ria
 
Hoi Ria,

Ik werk als logopedist met onder andere cliënten met slikproblemen. Soms moeten mensen dunne dranken ingedikt krijgen in verband met verslikken. Dit doen we met Nutilis, een product van Nutricia. Dit product is echter niet geschikt voor kinderen onder de 3 jaar! Hiervoor bevelen ze Nutriton aan. Ik heb net even gekeken op de site van Nutricia en dat stond daar beschreven.
Heb je het al eens geprobeerd om bijvoorbeeld een sapje in te dikken met Nutriton? Je kan het bijvoorbeeld in een fles (zonder speen maar met dop) doen en dan even flink schudden om klontjes te voorkomen.
Ik blijf eigenlijk ook nog steeds bij mij stukje wat ik hiervoor heb geplaatst. Laat het eens door een deskundige in het ziekenhuis onderzoeken of het daadwerkelijk het maagklepje is wat niet goed functioneert. Dit is volgens je verhaal nooit bevestigd, het is alleen een vermoeden van het CB en naar dit vermoeden handel je op dit moment. Ik zou het als moeder zeker willen weten wat nou precies de oorzaak is en deskundig advies van bijvoorbeeld een kinderarts willen.
Sterkte!

Groetjes Marieke
mv Stan 21 mnd en logopedist
 
Terug
Bovenaan