jonge moeder

A

Anoniem

Guest
hallo idereen,

ik wou toch nog graag mijn verhaal kwijt. ik ben 20 jaar en heb 15 juni een mooi jongetje op de wereld gezet . ik ben de week er voor opgenomen in het ziekenhuis omdat  er vruchtwater lekte. dus voledige bed rust. op de avond van 14 juni had ik een wee gehad om 12 uur snachts en ze beleven elkaar maar opvolgen dus heb ik de zuster geroepen die zei dat het nog wel even kon gaan duren maar ze wou wel een kruik voor me halen. ik had tegen haar gezet dat dat geen zin had voor mijn gevoel moest het kindje er uit maar ze wou me niet geloven. tegen de tijd dat ze terug kwam met de kruik hielt ik het echt niet meer, dus zou ze het ctg apparaat gaan halen het was inmiddels 00:25 en ik lag nog geen 10 seconden aan het ctg toen ze weg liep met de mededeling dat ze de gynacoloog maar even ging bellen en mijn man. ze geloofde me al die tijd nog niet want ja ik ben jong en het was mijn eerste kindje dus wat wist ik er nou van. toen ze terug kwam werdt ik onmiddelijk met bed en al naar verloskamer gereden ik zat inmiddels in een heftige weeën storm. ze zou wel even kijken of ik al ontsluiting had, ik mocht gelijk rustig aan mee persen omdat er voledige ontsluiting was. mijn man en moeder kwamen om 1 uur binnen gestormd en een kwartier later de gynacoloog, en nog een kwartier later was robin er. met een knip en de vacuum maar dat maakt niet uit het hoofdje was te klein daardoor vloepte het terug. robin heeft nog 2 week in het ziekenhuis moeten blijven omdat hij nog niet goed kon drinken. het was verschrikkelijk in het ziekenhuis ik moets om de 3 uur heen en weer strompelen tussen kinderafdeling en kraamafdeling het voeden alleen al duurde 1,5 uur. eerst de borst proberen waar hij toch niet uit wou drinken en dan nog is een flesje proberen. hij was dan al zo uitgeput dat hij op een gegeven moment een sonde voeding door zijn neusje kreeg dat was een klap. een paar dagen later onder de blauwe lamp omdat hij geel was en nog steeds aan de hartbewaking. het was een hel. na een dikke week dronk hij eindelijk zelf wat beter en mocht de sonde er uit, we waren toen net 2 dagen gestopt met het proberen laten drinken uit de borst zelf. dus waarschijnlijk was dat gewoon te uitputtend, maar de kinderarts beelf aandringen dat we moesten blijven proberen. maar advies genegeerd en gewoon borstvoeding via de fles gegeven. nadat de sonde er 4 dagen uit was kregen we robin pas mee naar huis. ze dachten dat wij er nog niet klaar voor waren.

nou het punt van mijn verhaal toen we dus thuis waren kwam er na een paar dagen de wijkverpleegkundige langs met een papier over stevig ouderschap iets kwetsender was er op dat moment niet ja wordt al nergens serieus genomen en nu dit ook nog. ze verwachten toch niet dat je serieus een vragen lijst gaat invullen over `ben je als kind te veel geslagen ?` of `heb je voor je 16de een nare sexuele ervaring gehad?`

oow ja in het zieken huis kwam er ook nog iemand langs ik weet niet eens welke instelling die mij na een week nog wou gaan vertellen hoe ik mijn kind in bad moest doen en hoe ik hem moest vast houden.

sorry voor mijn lange verhaal maar ik moets het even kwijt, ik vind dat jonge moeders ook eens serieus genomen moeten worden!!

zijn er nog meer jonge moeders die ook zoiets mee gemaakt hebben ????

leifs simone mama van robin

Wat een stelletje heikneuters! Nee, ik ben zelf 28 en dus geen jonge moeder. Mijn zus heeft haar eerste kindje wel met 18 jaar gekregen, maar volgens mij heeft die niet dat soort verhalen...

Sterkte meid!
Groetjes, Marisa

Hoi Simone,
Ik wilde even reageren op de vragen die je kreeg van de wijkverpleegkundige..
Heeft volgens mij niets met leeftijd te maken.
Ik ben mama van inmiddels drie kindjes, en ben 34.
Ook ik kreeg een aantal weken terug die vragen, werd niet heel zwaar over gedaan, maar dat vragen ze alleen maar uit voorzorg!
Ivm de toch helaas veel voorkomende kindermishandeling.[ bij onze oudste twee kreeg ik die vragen nog niet..is denk ik veranderd ivm de vele verhalen die je hoort ook in het nieuws..]
Als je als kind een nare jeugd hebt gehad, of als je werd geslagen of zelfs misbruikt, kunnen ze daar al bij voorbaat op inspringen, en je begeleiden.
Het komt nl   voor dat mensen die zelf zijn mishandelt oid, dat ook doen bij hun kind.
Natuurlijk telt dat niet voor iedereen!!!!!
Maar ik denk dat je het jezelf teveel aantrekt, en het aan je leeftijd koppelt
En als jij bewust hebt gekozen voor je kindje is het toch prima..geniet en laat ze maar kletsen..
Veel plezier met je kindje!
Groet R

Hoi Simone,

Mooie naam heeft je zoon trouwens :) (De mijn heet ook Robbin, alleen met twee B's en is van 19 april dit jaar).

Ik wil even reageren op jouw topic, ik denk dat je alles wat teveel op jouw leeftijd betrekt, wellicht kan je alles ook eens op een andere manier bekijken, dat jullie gewoon gezien worden als nog onervaren ouders! En laten we wel wezen, dat ben je toch ook, ik ook!

Ik ben 29 jaar en Robbin is ons eerste kind, en ook wij kregen zo'n formulier om in te vullen, dit zit nu eenmaal in het protocol van het CB, gewoon invullen en verder lekker negeren. Want er zijn vast wel ouders of ze nu 40 of 15 jaar zijn, waarbij er veel oud-zeer loskomt na de geboorte van hun kind! en dan is het fijn dat er instanties zijn die kunnen helpen en begeleiden. Het is allemaal toch ook best een emotie kwestie, ouders worden.

En we weten allemaal dat niet elk ziekenhuis, CB of HA op die manier communiceert die jullie/jou aanspreekt.

Dus meid, geniet van je zoon, en denk niet constant dat men "wat denkt.." omdat je 20 bent, de bent echt niet de jongste die een kind krijgt. En zolang je erzelf zo over blijft denken, zal het ook echt niet veranderen, dan zal je altijd wel iets kunnen vinden bij iets of iemand die een vaak goedbedoelde opmerking plaatst.

Succes
Sandra mv Robbin (19-04-2007)

Hoi hoi,

Ben het idd eens met Sandra (hier boven). Mij werden ook dat soort vragen gesteld door de kraamzorg, of ik idd geen psychische problemen had, traumatische jeugd, mishandeling etc. Dit o.a. voor het aantal uren hulp wat je krijgt. Ook mij werd uitgelegd hoe ik onze dochter in bad moest doen, luier omdoen en aankleden. Ben 33jr. (1e kindje) en mijn man is 36jr. dus bepaald geen jonge ouders. Bovenstaande zijn dus standaardprocedure's.

groeten,
xx Roos xx

hoi Simone,

Ik snap je gevoel wel...ik ben 21 én heb een rotjeugd gehad. De verpleegkundige die bij ons kwam van het CB zei letterlijk: "We houden je extra in de gaten, want je ziet vaak als mensen een nare jeugd hebben gehad, dat ze hun kind niet goed kunnen opvoeden".
Toen ik met Sarah op het CB kwam en ze niet goed gegroeit was begonnen ze weer: of ik het allemaal wel aan kon, ik was nog zo jong..... Ze hebben nog een paar keer weer zulke opmerkingen gemaakt, maar door zelf erg zeker te zijn, en niet in te gaan op hun opmerkingen gaat het nu een stuk beter... Vanmorgen ben ik nog even weer geweest om Sarah een keer te laten wegen en toen vonden ze zelfs dat ik alles prima deed!? En verder lach ik er vaak maar om, hoe mensen reargeren. Als ik met mijn moeder in de stad loop (ze is 43) loopt zij vaak achter de wandelwagen, en dan moet je de mensen eens zien kijken als ik sarah vervolgens de borst geef!   Ik trek me weinig aan van al die andere mensen die opmerkingen maken over onze opvoeding...Ik ben de mama en ken onze dochter het best, vroeger waren alle mama's zo jong!

Groetjes Liset, mama van Sarah 20 april

hoi hoi

ik begrijp eigenlijk heel goed wat je bedoelt al heb ik niet meegemaakt wat jij meegemaakt hebt (lijkt me ook echt niet leuk)

ben zelf bevallen met 21 jaar ben nu net een maand 22 maar het begon al in me zwangerschap 'zeker een ongelukje' 'oh nou je bent nog wel erg jong hoor weet je het allemaal wel zeker' je meisje toch je weet niet waar je aan begint 'oh nu houd je makkelijke zorgenloze leventje wel op'
kijk ook ik trek me daar niet veel van aan maar leuk is anders kom op zeg hoe kun je nou ongevraagt zeggen dat mijn kleine kindje in me buik een ongelukje is vind ik zo naar klinken.

en nu de kleine er is denken zo veel mensen dat ze het beter weten sommige bedoelen het goed maar als jamie huilt of iets dan is het van 'je kan hem beter zo houden   'oh hij heeft krampjes nou moet je dit doen' mensen op straat die me aanspreken of die niet te koud gekleed is..of ze vragen is dit jou kindje ik zeg ja en lopen met een bedenkelijk gezicht weg en zeggen verder niets meer. ik lach er maar om heb niets met die mensen en er zijn ook zat mensen die heel vriendelijk zijn en heel lief

maar goed ik snap je gevoel probeer je niet te druk te maken kom op 20-21 zo jong is dat niet zeg en jij weet toch echt het allerbeste voor je kindje je bent ze moeder KLAAR!!!

beetje lang verhaal geworden sorry

groetjes marielle

Mee eens hoor, alsof leeftijd alles zegt. Gewoon lekker van je kindje genieten en laat ze maar kletsen!

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan