Jonge moeders ervaringen gezocht

<p>Hallo dames! </p><p>Ik ben 19 jaar oud, heb het 1x onveilig gedaan met mijn vriend (waarmee ik pas 2 maanden samen ben..) en het is meteen raak.</p><p>Hij wilt een abortus, ik ging erin mee, maar ik wil het echt niet eigenlijk. Ik ga er gewoon voor, ik volg mijn gevoel. Ik ben 20 als mijn kindje dan geboren wordt(januari 2019). Mijn vriend gaat me wel steunen, dat wel, alleen hij heeft het er heel moeilijk mee nu. </p><p>Ik heb mijn opleiding niet afgerond en ben fulltime gaan werken. Mijn studie zal ik dus nog even moeten uitstellen. </p><p>Mijn vraag is eigenlijk of er meer dames zijn die dit hebben meegemaakt, en hoe de situatie verder is uitgepakt? </p><p> </p><p>Alvast bedankt voor jullie reacties.</p><p> </p><p>groetjesss</p><p> </p>
 
Zal misschien niet een antwoord zijn waar je naar zoekt maar toen ik nog op school zat en een bijbaantje had, pleegde ik wel abortus. Me vriend had me sws gesteund of ik het wou houden of niet maar ik kon mezelf niet overhalen om er nu voor te gaan omdat ik het niet kon bieden wat ik het wou bieden. Had ook nog geen diploma (ging van havo naar mlo) moest nog 1jaar en dan had ik me diploma. Had geen rijbewijs en geen stabiel inkomen. Zou gewoon het belangrijkste van alles: tijd, geen tijd voor het kindje hebben.
Dat is alweer 5jaar geleden maar zit me nog steeds dwars dat ik het deed. Werd ook depressief ervan waardoor ik bijna me studie niet kon afmaken. 
Nu ben ik weer zwanger (34+6wkn) en ga er nu voor omdat ik me diploma heb, rijbewijs, een auto en werk dat ook me zwangerschap steunt. De situatie is niet heel ideaal omdat we nog niet samenwonen maar dat was voor mij niet een reden om het nu weg te halen. 
Het zou je leven sws niet verpesten maar wel moeilijk maken, voor jou als het kind. Als je ervoor wilt gaan dan gwn doen. Je vriend heb je niet lang en kan nog alle kanten op. Wie weet blijft hij niet wanneer je abortus hebt gepleegd en dan is het schuld gevoel nog groter lijkt mij.
Sterkte met de beslissing nemen, maar kies wat voor jou goed voelt.
 
Dankje voor je reactie. Ik heb al wel mijn rijbewijs, havo diploma en een vaste baan. Ik ben ook al bezig om op mijn baan een stapje hoger te gaan, een meer uren contract te krijgen en daar heb ik volgende week een gesprek over. Daar zal het niet aan liggen dus... Wij wonen inderdaad ook niet samen, ik heb tegen hem gezegd dat hij gewoon kan gaan studeren en ik het zelf thuis zal opvoeden, ik wil wel dat hij zijn leven voortzet met een studie etc. Ook voor het kindje dan later. 
Bedankt :) 
 
Mijn advies is, ondanks dat je een Havo diploma hebt, toch je opleiding zsm mogelijk te gaan afmaken. Je kunt hier nog zat aan beginnen voor je bevalling en hebt daarna wel een betere basis. Ik snap dat het fijn vind om een vaste baan te hebben en fulltime te werken, maar is dit wat je je hele leven wilt doen? Ik ken veel vrouwen die alleen een vmbo/havo diploma hebben en een baan hebben aangenomen maar nu (40+) graag wat anders zouden willen doen maar nergens aangenomen worden.
Ik heb voor de rest niet echt tips betreft het houden/niet houden maar denk wel goed na omdat je nog maar 2 maanden een relatie hebt. Ik zou het op mijn 19e wel hebben gehouden (ben overigens blij dat het niet is gebeurd en we nu bewust hebben gekozen) maar wij hadden toen al wel 3+ Jaar een relatie. Geen enkele relatie is zeker, maar hoe goed kun je elkaar al kennen in 2 maanden?
 
Bedankt voor je reactie. 
 
Ik ken hem wel al langer, zo’n 2 jaar nu. Ik wil niet zeggen we zijn een geval apart want dat zegt iedereen maar dit lijkt voor mij nu wel echt degene waarmee ik verder wil. Dit is ook na 5 jaar pas mijn 2e echte relatie. Mijn werk nu vind ik echt heel erg leuk, en ik weet zeker dat dat zo blijft. Ik heb 1,5 jaar HBO V gedaan maar ben daarmee gestopt. 
 
Ik ben verder ook al wel “volwassen” naar mijn gevoel, dit heb ik al een aantal jaar. Ik denk dat ik het aankan en ja het is wel lastig natuurlijk. Ik had het liever ook nog niet gehad nu, maar soms ja dan gebeurt het gewoon haha.
 
Ben et met Force eens vooral op diploma en vriend gebied. Fulltime werken is prima als je ook wat steun krijgt van familie en je vriend natuurlijk. Ik werk in een microbiologisch laboratorium en niet full time omdat ik tijd wil hebben voor me kleintje. Me vriend heeft flexibele uren en zo goed oppassen op ons kleintje wanneer ik er niet ben. 
Toen ik abortus pleegde was ik ook al 3jaar met me vriend en nu alweer 8jaar dus we kennen elkaar. 
Wat Force dus verteld op werk gebied is ook wat er in mijn hoofd omging 5jaar terug. Ik had echt niet fulltime willen werken bij een horeca of supermarkt baantje. 
 
Je moet ook je eigen keuze maken, en betreft het kindje houden zou ik zelf nooit abortus plegen tenzij het tegen mij wil is gebeurd. 
Ook betreft werk en opleiding is het je eigen keuze. Je zou kunnen kijken naar een mbo opleiding zodat je in ieder geval papieren hebt. Het is gewoon zonde om op jou leeftijd niets te hebben. Wil je ook fulltime blijven werken als je je kindje hebt? 
 
Oh trouwens. Ik zou ook wel abortus hebben gedaan als mijn thuissituatie slecht was toen ik 19 was, maar mijn ouders zouden we destijds financieel ondersteund hebben.
Veel succes met het maken van je keuze, maar volgens mij is die al wel gemaakt. Geniet van je zwangerschap!
 
Terug
Bovenaan