Kan drukken voor harde stoelgang een miskraam veroorzaken,

Hey meiden,
Ik heb 3 maanden geleden een miskraam gehad en weet sinds gisteren dat ik terug zwanger ben.
Nu is mijn vraag een beetje vies, maar zoals jullie weten kan je door je hormonen last hebben van opstopping of harde stoelgang.
Nu ben ik heel bang dat als ik moet drukken, ik misschien weer een miskraam krijg. Kan iemand me daar bij helpen?

Alvast heel hard bedankt van een voorzichtig blije zwangere.

NEE!!!!!  Hard persen  kan echt geen miskraam veroorzaken. Je kindje zit vastgenesteld in je baarmoeder, verpakt in vliezen, rustend op een potdichte baarmoedermond! Een miskraam heeft altijd een aanlegoorzaak waardoor het niet levensvatbar is en  niet verder groeit. Daarom stoot je lichaam het vruchtje af.

Ga met een gerust hart naar de WC! Veel vezels eten en veel drinken help tegen verstopping.

Geniet (voorzichtig) van je zwangerschap!

Groetjes, Ingeborg

Overigens nog even over de baarmoedermond. Een vrouw heeft een aantal uur flinke weeen nodig om die open te krijgen dus een paar keer persen heeft geen effect hierop.

Zoals al gezegd, nee het kan geen mk veroorzaken, maar wel aambeien (heel vervelend!)

Ik reageer omdat ik een tip heb die misschien werkt: Fruit and Fiber of special K van kellogs (of gewone muslie met yoghurt)  ... dit helpt bij een moeilijke stoelgang! Verder veel water, (gedroogd) fruit enz.

Hoop dat je wat aan de tip hebt en geniet verder van je zwangerschap!

Liefs Nika  

Nog een tip: Roosvicee Laxo. Je hebt dan 2 vliegen in 1 klap omdat drinken tijdens de zwangerschap zowieso erg belangrijk is.

Nou met al die tips moet het wel verbeteren of niet dan!!!

Groetjes Marjanne

Toevallig maak ik me druk om hetzelfde. Alleen in mijn geval, omdat ik door een exconisatie (kegeltje weggehaald i.v.m. kankerweefsel) een vergrote kans heb dat ik als het kindje groter/zwaarder wordt het kindje kan verliezen, omdat de baarmoedermond zwakker is geworden. Bij mijn vorige zwangerschap is daarom de baarmoedermond dichtgemaakt met een draad er om heen. Dit keer willen de artsen dat niet doen, omdat hier ook risico's aan verbonden zijn. Zou het in mijn geval ook geen kwaad kunnen om dus hard te persen met ontlasting? Wat een rare vraag eigenlijk, he?

Terug
Bovenaan