kan iemand me echt helpen met al mijn vragen

Hoi Desiree,

Ik vond het ook lastig om een weg te vinden in het hele ritme van Stan toen hij net geboren was. Hij is nu inmiddels dik 13 maanden en het gaat hardstikke goed.
Maar ik kan me de onzekerheid van jou best voorstellen. In de eerste week heb je nog (met beetje geluk) kraamzorg en word je een beetje de goede richting in gestuurd. Maar toen bij ons de kraamverzorgster wegging vond ik het wel lastig om een weg te vinden in het hele ritme gebeuren van voeding en slapen.
Ik merk aan je verhaal dat je soms onzeker bent over het feit of je het wel "goed" doet. Misschien vind je het wel prettig om gewoon een ervarings-verhaal te lezen...
Het eten:
Ik gaf Stan bv, hij kreeg in de eerste weken voeding ongeveer om de 3  uur. Meestal is het precies hetzelfde als bij flesvoeding. Hij kreeg in het begin rond een uur of 12 's avonds de laatste voeding en werd dan meestal  tussen 3.00 en 4.00u wakker voor de volgende (ik zette voor de zekerheid mijn wekker). Om ongeveer 7-8uur meldde hij zich weer. Op een gegeven moment kwam er steeds meer tijd te zitten tussen de nachtvoedingen. Sommige baby's hebben langere tijd een voeding nodig in de nacht en anderen niet; dat is helemaal afhankelijk van het kind. Met Stan had ik geluk; hij sliep vanaf week 4 door. We vroegen ons toen wel af of dit eigenlijk al kon omdat hij nog zo jong was. Maar volgens de cb-arts zat hij op het randje van wel-niet kunnen.
Het slapen:
Het slapen deed hij 's nachts eerst bij ons op de kamer in de kinderwagenbak (wél een dekentje gebruiken; niet het meegeleverde dekbedje). Dit deden we omdat hij 9 maanden in een hele prettige warme omgeving zat en nu opeens niet meer. Daarnaast moet je elkaar natuurlijk leren kennen. In vaktermen "rooming-in". Ik vond het erg prettig en kon zo aan zijn geluidjes wennen, en hij aan de onze. Na ongeveer 3 weken is hij op zijn eigen kamertje gaan slapen in het wiegje. Trouwens de slaapjes overdag deed hij wél in zijn eigen wiegje. Wat al eerder genoemd is kan het helpen (als je een ledikant hebt) om de kinderwagenbak in het bedje te zetten. Deze bak is kleiner en biedt daardoor een veiliger nestje. Misschien dat je kindje dit wél prettiger vindt. Ik probeerde Stan zoveel mogelijk boven te laten slapen omdat hij dan pas echt tot rust kan komen. Meestal ging ik dan zelf ook even op bed liggen om even bij te komen.
Om het dag- en nachtritme er een beetje in te leren krijgen heb ik overdag het rolgordijn gewoon open gelaten en 's avonds wanneer het "kinderbed-tijd" is, deed ik het rolgordijn dicht. Zo hoopten we dat hij daar aan zou wennen wat trouwens ook goed is gegaan.

Ik hoop dat je je wat gesterkt voelt door mijn verhaal. Als je vragen hebt, mag je ook altijd het CB bellen. Misschien heb je ook een moeder/schoonmoeder aan wie je het een en ander kwijt kan... Ik heb in iedergeval veel aan mijn moeder gehad. Alle onzekerheden die ik had, kon ik bij haar kwijt en maakten dat ik me weer zekerder voelde.

Veel succes.

Groetjes Marieke
(mama van Stan, geb. 04-09-04 -> leuke datum he!)

bedankt voor je verhaal en tips enzo me zoontjuh is vanacht maar een keer wakker geweest voor voeding is toen weer gaan slapen en ik hheb ook goed geslapen this we wennen maar ben trots op hem

Hoi,
Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je zoontje!

Tja die onzekerheid en het wennen he? Van beide kanten hoor.
Jij moet wennen aan het leven met je kleintje maar hij ook. Toch?
Ik maakte de voeding altijd de avond van te voren klaar. Was zo warm in de magnetron.
Ik gebruikte gewoon kraanwater en niet gekookt. Kan zonder problemen.
En die 90 seconden kon Quinten echt wel wachten. Is ook handiger voor de nachtvoeding. Aangezien je dan zelf waarschijnlijk ook niet heel wakker bent...
Het slapen. Ook dat komt vanzelf wel goed. Maar ik zou je baby niet te lang in de
wipstoel laten liggen. Je hebt nog veel te veel kans op vergroeiingen ed doordat hij
nog zo ontzettend klein is.
Je kan hem ook rustig op zijn rug leggen hoor. Maar als je liever hebt dat hij op zijn
zij slaapt (ivm voorkeurshouding tegen gaan) kun je ook een zijligkussen kopen. Die
zijn niet al te duur en bij elke babyzaak verkrijgbaar. Dan ligt hij gelijk in een iets
kleinere ruimte en voelt hij zich waarschijnlijk ook veiliger. Wat bij mijn zoontje heeft
geholpen: ik heb een door mij gedragen t-shirt bij hem in bedje gelegd. Werd hij
echt rustig van. Immers de geur van mama is bij hem?
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Maar als je echt hele dringende vragen hebt, mag je
altijd het cb of de verloskundige bellen. Die zijn er immers voor? Beter een keer
te veel dan te weinig bellen.
Succes en geniet van je baby.
Groetjes Melanie mmv Quinten (31-08-04)

Hi,

Ik heb dus niet gezegd dat hij de hele nacht in de wipper moest slapen!!!! Ik zei alleen dat als hij 's avonds in de wipper in slaap valt, het helemaal niet zo erg is om hem dan in de wipper mee naar boven te nemen en alvast wat te gaan slapen tot de volgende voeding......

Mijn dochter slaapt 's avonds ook wel eens in de wipper en als ik haar probeer over te hevelen in het bedje, dan is ze gelijk wakker en moeilijk weer in slaap te tutten (echt overstuur). Laat ik haar nog een uurtje of twee liggen, dan is het alweer tijd voor een voeding en daarna gaat ze gewoon in haar bed! Of ze nou beneden in de wipper ligt en ik knikkebollend ernaast of dat ze boven in de wipper ligt en ik slapend ernaast....... Onze wipper kan trouwens helemaal plat, dus voor de rug is dat niet belastend. Bij mij op de arm ligt ze in principe nog krommer dan in de wipper!

Groetjes Nynke

Hoi Desiree, Je baby is nog maar 2 weken op deze aarde, hij heeft 9 maanden vertrouwd bij jou in je buik gezeten, waar hij dicht bij mama was. Nu ineens ligt hij in een groot bed in een vreemde kamer helemaal alleen. De eerste 3 maanden houden baby's van geborgenheid, lekker mama ruiken. Onze dochter is nu 4 maanden en alles gaat nu prima, maar de eerste 3 maanden liepen we ook op, viel ze niet alleen in slaap en slapen zonder mama no way!! Dus daar lag ik dan een paar keer per dag met mijn baby op mij op bed tv te kijken en zij sliep voor 2 uurtjes. En ik moet je zeggen geniet daar maar van want als ik haar nu voor haar slaapje in bed leg denk ik wel eens terug aan die uurtjes dat we lekker samen lagen. Wat betreft je slaap te kort vraag anders of er iemand overdag een keertje op die kleine kan passen zodat jij even een paar uurtjes kan slapen, schaam je daar niet voor dat is wat zoveel nieuwe moeders zouden moeten doen.   En ook al denk je soms hier komen we nooit doorheen, het lukt echt, die eerst 3 maanden zijn het moeilijkst, iedereen moet aan elkaar wenen en je moet allemaal een ritme vinden maar uiteindelijk komt het allemaal goed.
liefs Saskia

Terug
Bovenaan