kan ik een kat kopen tijdens mijn zwangerschap??

hallo,

Ik ben nu bijna 19 week zwanger. Maar ik wilde voor mijn vriend voor kerst een kat kopen. Hij is daar helemaal wild van maar het zou een verassing zijn... Maar kan het wel??? Ik zou zelf de kattebak niet schoon maken maar, kan het dan nog wel???
Wie kan mij helpen??

Liefs Nathalie

Je moet uitkijken met jonge katten, die kunnen (heb ik me laten vertellen) een parasiet bij zich dragen, waar je kindje aangeboren afwijkingen door kan krijgen. De gynaecoloog heeft mij ook afgeraden om in de tuin te werken i.v.m. ontlasting wat er kan liggen van katten.

Gr. Bianca, 29 wkn en 3 dagen

Ik zou niet weten waarom niet om eerlijk te zijn, je ma gewoon niet in aanraking komen met ontlasting, dus ook niet opruimen als er een ongelukje is gebeurd.
De tuin idem niet doen ivm mogelijke kattenontlasting.

Of een jong katje een parasiet bij zich heeft?
Tja ze moeten zowieso ontwormd worden een aantal malen per jaar en antivlooi spul krijgen ook dat kan je volgens mij beter niet zelf doen.

Vraag het je vk of gyn maar volgens mij als je je aan bovenstaande houd kan het geen kwaad.
Maar goed ik ben geen vk of gyn....

gr Elora

Goede morgen,

Een kat kopen, tja...
Opzich kan een kat niet heel veel kwaad tijdens je zwangerschap en voor je
ongeboren kindje...
Je man/vriend kan de bak verschonen en ze worden ingeent en ontwormd,
dus dat zijn de problemen niet echt..

Wel ben ik een beetje bang dat als eenmaal je kindje geboren is, je kat/poes
jaloers word en de boel gaat onder plassen of dingen kapot gaat maken.
Dit zie je namelijk erg vaak bij gezinnen met katten waar een baby bij komt...

Mijn buurvrouwtje heeft nu een dochter van 5 maanden en hun poes plast sinds
de geboorte van hun dochter de hele gang elke keer onder..

Een  vriendin had een poes en die heeft alle babyspullen onder geplast..
Zoals box, wipstoel, kinderwagen, urine van een poes is zeer moeilijk te verwijderen en ze heeft dus alles moeten weg gooien..

Dus ik zou meer om jaloezie van de poes wachten tot de baby er is en dan volgend jaar een poes erbij koppen...
Zo kan je gelijk eerst kijken of je kindje niet allergisch is voor poezen..

Maar blijft jou beslissing en jou keuze, succes..

groetjes simone

Lieve Nathalie,

Ik kan je met een gerust hart zeggen dat je zonder problemen een kat aan kan schaffen, hoor! Inderdaad, de kattenbak schoonmaken kan je het beste overlaten aan je vriend, en als je in de tuin werkt, werk dan met handschoenen aan ivm eventuele ontlasting van katten. Dat huisdieren in het algemeen jaloers worden als er een kleintje bijkomt, ligt naar mijn idee, vaak aan de manier hoe mensen op dieren reageren. Ik ben zelf zwanger en vind het juist een heel goed   idee dat ons kleintje straks opgroeit met huisdieren om zich heen. Wij hebben zelf drie schatten van katten, vandaar! Je kunt van tevoren nooit weten hoe een huisdier gaat reageren. Ik denk dat er een ding  is wat je vooral niet moet doen: iedere keer als je kat in de buurt komt van je baby paniekerig gaan doen terwijl er nog niets aan de hand is. Laat die twee goed aan elkaar wennen, dan komt het vast wel goed, daar ben ik van overtuigd!

Heel veel plezier met je zwangerschap en je eventuele nieuwe huiskat!

Groetjes van Linda

Kan wel denk ik. Wij hebben ook een poes. Als ik haar heb geaaid was ik altijd mijn handen goed. Mijn man doet de kattenbak ed. Echter hoor je wel vaak van plasneigginen uit jaloezie als er een kindje komt. Makkelijker is dus om de kat na de geboorte te nemen. Wij gaan onze poes extra aandacht geven om het te voorkomen.
gr.ing

Toen onze eerste geboren werd hadden we 3 katten.
De oudste was toen 9 jaar de andere 2 hadden we net anderhalf jaar toen ze geboren werd.
Wij hebben totaal geen problemen ondervonden, alleen dat toen de wieg in woonkamer stond er wel eens 1 indook als ze er niet in lag , we haalden diegene er gelijk uit.

We hebben ze gewoon rustig aan laten wennen aan alles en niks geforceerd.

Altijd moet je je huisdieren in de gaten houden in de buurt van je baby! Of het nu een kat is of een hond.

Ik zou er niet te moeilijk over denken en evt je vk of gyn vragen over die parasieten..(nooit van gehoord)

ps dat geplas hadden wij geen last van!

Ik denk (en hoop) dat je dat geplas inderdaad kan voorkomen door je kat(ten) voldoende aandacht te geven na de geboorte. Mijn katten zijn nu ook koninginnen in ons huis, dus zou ik het niet gek vinden als ze raar zouden doen als ze ineens geen aandacht meer krijgen.
Het eerste wat mij zou kunnen overkomen is, als ons kind allergisch blijkt te zijn. Alleen bij de gedachte al word ik heel erg verdrietig

Terug
Bovenaan