kan ik een kat kopen tijdens mijn zwangerschap??

wij hebben 2 katten een van 3 en net een jonkie van 14 weken nu....
Het zal mij dus benieuwen hoe het zal gaan...vooral die jonkie is aardig jaloers dus dat kan nog wel wat worden....

Ik denk idd dat als je nu zou mogen kiezen ik er zelf voor zou kiezen een katje
na de zwangerschap te nemen....

Maar ach voor hetzelfde geld gaat alles goed! duimen maar weer
(die maken toch al overuren)

Ik denk dat een jong katje sneller aan de kleine went dan een kat die je al heel lang hebt. Jonge beesten zijn vaak wat flexibeler en zijn nog bezig met hun territorium afbakenen. Ik kan me voorstellen dat het voor een oudere kat veel moeilijker is als er opeens een baby bijkomt.
Ik zou niet weten waarom   het niet zou kunnen alleen de kattenbak zou ik even aan manlief over laten ( oh wat erg hihi )

hoi hoi,

Ik wil graag nog ff terug komen op dit onderwerp..
Ik denk wel dat er een verschil is ivm jaloezie  of je 1 kat of meerdere katten hebt..
Als je 2 of 3 peozen hebt vinden die onderling ook wel aandacht bij elkaar..
En de leeftijd van je poes speelt ook een grote rol..
Een kat die je al 7 jaar hebt en echt zijn plekkie gevonden heeft zal sneller
jaloers zijn dat een kitten die net komt kijken....

groetjes simone

Hallo,

Ik heb een dochtertje van 3 jaar en vanaf dat ze 6 maanden is hebben we een poes van 1 jaar gekocht. Nu ik zwanger ben leek het alsof de poes dat aanvoelde,ze kreeg genoeg aandacht etc. maar toch plaste ze bij mij ook alles onder niet hygienisch dus.. daarbij komt ook nog dat ze af en toe haarballen hebben en de haren zelf zijn ook gevaarlijk voor de baby mbt het inslikken vandaar dat wij onze poes naar een beter tehuis hebben moeten sturen.. Moet er niet aan denken dat mijn baby straks door de urine van de kat moet kruipen bah! Jammer maar hygiene gaat voor als je kinderen hebt.

Wij hebben 2 poezen en sinds 13 okober een kleintje. To nog toe gaat alles prima met de poezen en de kleine. Je moet iedereen genoeg aandacht geven, dat is het belangrijkste.

Jammer genoeg kan het ook anders lopen dan je wilt. Maar ik denk met een jong katje dat het makkelijker gaat.

Groetjes Willemijn.

toen ik zwanger was hadden we ook 2 katten ( nu helaas nog maar 1 door een verkeersongeval). Ze waren heel aanhalig in de zwangerschap, alsof ze iets aanvoelden, heel grappig. Na de geboorte hebben we geen enkel probleem gehad.
We hebben de katten even aan onze dochter laten snuffelen om kennis te maken, toen legde de ene kat heel voorzichtig haar pootje op de wang van mijn dochter, heel lief.
Sindsdien (ze is nu 9 maanden) nooit problemen gehad, de ene kat wilde er per se bij zijn en liet zich gewoon echt mishandelen (ze greep in zijn vacht en dan rukken, zielig!) en de andere kat (die we nu nog hebben) is verstandig genoeg om net buiten het bereik van de knuistjes te blijven.
Inderdaad geen kattenbak verschonen, na het aaien even je handen wassen, en klaar. Onze katten sliepen gewoon op bed bij ons tijdens de zwangerschap.
Leer ze alleen wel van het begin af aan af om aan de babyspullen te komen. Dus niet in het wiegje/ledikantje, de box, kinderwagen, maxi-cosi, etc. Ze zullen namelijk altijd een lekker zacht plekje zoeken. We hebben onze kat enige malen uit de box gescholden en toen had ze het door, nu kan ik alle deuren openlaten en ze komt nooit op een plek waar ze niet mag zijn. Tenzij ik zo stom ben om een fleecedekentje op de bank te laten liggen natuurlijk :)

groetjes, Ellen

PS als je kat graag bij je ligt, pas dan heel goed op of hij niet bij de baby gaat liggen straks, dat kan gevaarlijk zijn omdat ze hem nog niet kunnen wegduwen als ze heel klein zijn. Die van ons hebben het nooit gedaan, maar je weet maar nooit.

Hoi hoi,

het kan geen kwaad om nu een kat in huis te halen, alleen moet je dus wel rekeing houden dat je de kattebak niet met blote handen schoonmaakt, maar met handschoenen of nog beter laat het je vriend doen. Ook tijdens het werken in de tuin moet je handschoenen dragen ivm een eventuele parasiet in de kattenontlasting.

Het is trouwens niet zozeer jaloezie, waardoor de katten in huis alles onder plassen, maar stress. En daar hoef je je kat niet voor weg te doen! Want er zijn middeltjes voor te koop, die ervoor zorgen dat de kat zich weer lekker voelt in zijn eigen huis.
Ik werk zelf al zeven jaar in een dierenspeciaalzaak en krijg toch nog weleens te maken met mensen, die niet weten wat ze met de kat aan moeten. Er zijn goedkope sprays te koop die een onaangename geur voor de kat heeft, die spray je op de plaats waar de kat plast. Heeft die nou heel veel plaatsen in huis waar die plast dan kun je beter no stress van sire (cattitude) in het stopcontact doen, daar zit een stof in die ervoor zorgt dat de kat zich op zijn gemak voelt. Ook handig straks met het vuurwerk en je hebt een bange kat. Het middel is wel wat duurder, maar rond deze tijd is het vaak wel ergens (dierenspeciaalzaak of tuincentrum) in de aanbieding.
Als een kat zich  gestresst voelt door bijvoorbeeld een verandering in huis, gaan ze vaak krabben of plassen op plaatsen. Ze doen dat omdat de geur die ze dan achter laten een geruststelling voor ze is. En ze zich dan weer (even) lekker in hun vel voelen.
Oja, als je de plek waar geplast is met bv chloor schoonmaakt gaan ze er zeker weer naar terug.

Hopelijk help ik hier mensen mee.
En geef je vriend een leuke kat!

Liefs,

Hoi,

Ik weet niet of je jullie kat(je) al gekocht hebt, maar hier toch een advies van mijn kant:

Een kat kan de toxoplasma bacterie bij zich hebben. Deze bacterie zit inderdaad in kattenpoep, zoals ik hier al meer reacties las. Maar wat veel mensen niet weten, is dat deze bacterie zich ook kan verpreiden via een krab van de kat. Mijn kat heeft nog wel eens de neiging om op schoot te willen springen en dan mis te grijpen. Zeker als ik dan in mijn nachtpon zit, dan grijpt zij zich vast aan mijn been... jaks. Omdat ik mijn kat al negen jaar heb, is dat geen enkel probleem. Ben al vaker door haar gekrabt.

Toen ik zwanger werd, raakte ik in paniek toen onze kat, opgesloten in de woonkamer, niet bij haar kattebak kon en toen haar behoefte in huis had gedaan.   Help, wat nu? Toch maar opgeruimd. Een paar dagen later had ik een afspraak bij de huisarts en mijn paniek uitgelegd. Hij vertelde me dat het geen kwaad kon om de kattenbak af en toe te verschonen. Stel dat mijn kat drager is van die bacterie, dan zou ik die al lang gehad hebben.

Over het gedrag van katten is moeilijk iets te zeggen, ik denk dat je elk dier in de gaten moet houden als er een kindje komt.

Mijn advies: geef je vriend een 'kadobon' waarin je laat weten een kat voor hem te willen kopen, maar doe het pas na de geboorte.

Succes!

Terug
Bovenaan