Kans 1:30 op aangeboren afwijking

Hoi,   Ik heb hetzelfde meegemaakt. bij de zwangerschap van mijn 2e kindje kreeg ik te horen dat ik een kans van 1 op 19 op een kindje met een down syndroom. Ook ik had dat helemaal niet verwacht. Na een nekplooimeting had ik nog een kans van 1 op 1000, dus die bloedtest deed ik met het idee, van ach het zal wel geen probleem zijn. En dat krijg je zo'n uitslag. Je wereld staat minstens een paar weken geheel op zijn kop. Om me heen waren er mensen die me moed in probeerden te praten, maar in mijn hoofd bleef een klein stemmetje zeuren what iff:   Ik ben ook behoorlijk geschroken van de reacties uit mijn omgeving, die waren vaak behoorlijk negatief. Ik had toen dezelfde leeftijd als jou en ik kreeg daarom ook het idee dat sommige mensen vonden dat het mijn eigen schuld was.
Bij mij is het uiteindelijk goed gekomen, uiteindelijk bleek alles goed te zijn en hoefde ik niet na te denken over verdere stappen.
Ik ben nu 41 en we willen eigenlijk graag een derde kindje. Helaas lukt dat nog niet zo goed: ik heb in december en april een miskraam gehad. Ik heb dan ook nu besloten om mocht ik weer zwanger worden dat we geen vlokkentest of punctie laten doen. Ik ga niet weer een miskraam riskeren. Het maakt mij niet meer uit: down of niet, het is welkom.

Nog even voor yvon en coortje: Onder de 30 jaar kan een triple test een afwijkende uitslag geven. het is daarom voor die leeftijdsgroep eigenlijk niet geschikt.

Hallo allemaal,

Gisteren de dag van de punctie!!!!!!!

Ik vond het heel spannend (naast me zat een meisje dat ook een punctie moest te huilen, dus toen was het even heel naar allemaal).

Alles leek goed te gaan, toen ze na drie keer proberen, zeiden dat het niet lukte!

Daar had ik dus helemaal geen rekening mee gehouden dat dit ook kon gebeuren.

Het vlies waar ze doorheen moesten was nog niet week genoeg, dus moet ik volgende week terugkomen. Weer een week onzekerheid erbij.

Heel vervelend allemaal maar niets aan te doen natuurlijk.

Nu moet ik 15 september (de dag dat ik eigenlijk de uitslag zou krijgen).

Ik houd jullie weer op de hoogte allemaal.

Gaat het goed met iedereen?

Groetjes Sandra

Hoi allemaal,

Maandag de vruchtwaterpunctie gehad en deze keer ging hij (na 2 x prikken, de eerste keer zagen we geen naald op het beeldscherm) helemaal goed.

Heb een paar krampjes gehad en dat was het.

Nu de uitslag nog as maandag, zeer zenuwachtig.

Yvon, hoe is de 20 weken echo verlopen?

Groetjes aan iedereen!

Hoi Sandra en de andere dames,

Ik heb je verhaal gelezen, wat schrik je he als je zo'n uitslag krijgt?
Ik heb zelf ook begin van dit jaar een uitslag 1:65 gehad. De volgende dag heb ik meteen een vlokkentest gehad, gelukkig is mij de ellende van mislukte tests bespaard want de spanning opzich is al erg genoeg ... We moesten 2 weken wachten op de uitslag en hebben ons 2 weken rotgepiekerd. Wat als ...? Ik hield al van dat kleine hummeltje en voelde het al fladderen. Iedereen had een mening over wat wij moesten doen als het fout zou zijn ... pfff... ik zat daar niet zo op te wachten en wilde er eigenlijk niet vanuit gaan dat het fout kon zijn. Als ik een kans van 1:65 had om een miljoen te winnen... zou ik dan sneller naar de winkel rennen voor een lot? Met die gedachte probeerde ik mezelf niet al te gek te laten maken, voor dat lot zou ik niet harder rennen want dat zou ik toch niet winnen. Maar uiteraard dacht ik wel dat met zoiets negatiefs ik wel zo'n 'geluksvogel'   zou zijn. Gelukkig kwam er na 2 weken goed nieuws! Onze kleine meid had geen aantoonbare afwijking.
Ik ben nu 37 weken en 1 dag zwanger en dus aan 't aftellen tot ze komt. Stiekum wel een beetje bang dat misschien toch niet alles goed is, maar ja... zekerheid heb je nooit...

Ik wil jullie in ieder geval heel veel sterkte wensen met het afwachten en een eventuele beslissing ...
Maar hoop uiteraard op 'n mooie zwangerschap van een gezond wondertje!

Groet,
Anne

Heb net de uitslag gehad en het is allemaal goed, kan het nog niet geloven.

We zijn zoooooooooooo blij.

We gaan er een heerlijk weekend van maken, het genieten kan beginnen!

Bedankt voor al jullie berichtjes en ik wens jullie allemaal nog een hele fijne zwangerschap toe.

Groetjes Sandra

Terug
Bovenaan