Kans op een tweeling?

hieronder wat feitjes over tweelingen: Bij mij heeft mijn oma een tweeling gehad.... dus zit ook in familie!

Sinds een aantal jaren neemt het aantal meerlinggeboorten in Nederland absoluut en relatief toe. Stijging van de leeftijd waarop vrouwen in Nederland kinderen krijgen en behandeling van verminderde vruchtbaarheid hebben invloed op deze toename.
Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen van 35 tot 39 jaar driemaal zoveel kans hebben op een spontane meerlingzwangerschap dan vrouwen jonger dan 20 jaar.Deze stijging wordt veroorzaakt door een toename van twee-eiige tweelingen. Het aantal eeneiige tweelingen is vrij constant.
Ongeveer 15-30 % van de tweelingen, 60 % van de drielingen, 90 % van de vierlingen en vrijwel alle grotere meerlingen ontstaat na behandeling van verminderde vruchtbaarheid. Omdat bij IVF in principe maar twee bevruchte eicellen worden teruggeplaatst, zal het aantal meerlingen als gevolg van deze behandeling afnemen.

Meerlingen komen vaker in bepaalde families voor. Onderzoek laat zien dat het krijgen van een twee-eiige tweeling erfelijk is. Een vrouw die spontaan zwanger is geworden van een twee-eiige tweeling heeft bij iedere volgende zwangerschap 10 % kans om weer een tweeling te krijgen. De kans dat haar dochter een tweeling krijgt is 5 %.

Zonder vruchtbaarheidsbehandeling is de kans op een meerling:
Een tweeling: 1 op 80 bevallingen
Een drieling: 1 op 6.400 bevallingen
Een vierling: 1 op 512.000 bevallingen
Een vijfling: 1 op 40.960.000 bevallingen

Voor zover ze nu weten heeft de vader geen invloed op het krijgen van een meerling. Wel kan hij, indien er aan zijn kant twee-eiige tweelingen in de familie voortkomen, deze erfelijke eigenschap overdragen op zijn dochters, die op hen beurt een grotere kans hebben op een twee-eiige tweeling. Ook een zoon kan deze eigenschap van zijn vader meekrijgen en overdragen op zijn dochters.
Dus de kans dat ik de eigenschappen van mijn vader heb meegekregen is erg groot omdat hij en mijn tante een 2-eiige tweeling zijn.

 
We denken er wel steeds aan,en omdat ik ook gehoord heb dat er een tweeling in mijn moeders familie zit denk ik van,kan best wel..maargoed we zien wel..

 
Haai allemaal
ik weet sinds gister dat ik zwanger ben maar nu is mijn angst eigenlijk een beetje op een tweeling.
als het zo is is het zo en wennen we daar ook wel weer aan!
mijn oma van mijn moeders kant (moeder van mijn moeder)
is er een van een tweeling hoe groot is de kans dat ik dan ook een tweeling krijg?
en weet iemand of je dat al eerder kunt zien dan 8 weken op een echo? 
 
Bedankt ! 
 
Terug
Bovenaan