Kans op epilepsie en kinderdagverblijf

Goedendag,

Onze zoon van 3jaar had twee keer nu al iets gehad. Eerste keer was niet duidelijk of hij alleen aan het slapen was (aangezien hij ziek was) of iets epileptisch was (en is nog steeds niet duidelijk). Helaas tweede keer lijkt wel op klein epileptische aanval waar hij gewoon flauw gevallen is. Zijn nu net bezig met onderzoeken met de neuroloog om te kijken of het epilepsie is.
Aangezien we wel alle beide werken en familie niet echt in de buurt zijn om te helpen zijn we aangewezen op kinderdagverblijf. Deze heeft nu gezegd dat ze hem niet daar willen behalve als wij 100% de verantwoording overnemen. Maar hoe kunnen wij de verantwoording overnemen als we er zelf niet zijn?
Voelen ons zelf beetje in de steek gelaten en hebben zelf geen idee wat we moeten doen. Onze zoon is verder alleen verkouden maar verder gezond en alle beide keren was ook alleen bij kinderdagverblijf. Bij ons zelf is nog nooit iets gebeurt.
Heeft iemand ook een keer zo een situatie gehad met kinderdagverblijf en weet iemand raad wat we kunnen doen?
 
Het is bij epilepsie wel van belang dat er iemand aanwezig is, die hem in de stabile zijligging kan leggen, en weet na hoeveel tijd beter een ambulance gebeld kan worden.
Weet niet hoe dat verder zit met een kinderdagverblijf, maar misschien dat een gastouder beter in staat is maatwerk te leveren.
Als het alleen op de kinderopvang gebeurt, hebben ze daar waarschijnlijk problemen met de lampen? Bij mijn weten wordt het meestal veroorzaakt door lichtflitsen (zoals bij tl buizen.) (Niet dat ik een deskundige ben op dit gebied.)
 
Het is handig om te gaan kijken naar een medisch kinderdagverblijf. Als het epilepsie is, kan het heel goed zijn dat je kind medicatie nodig gaat hebben en dat er gelet moet worden op triggers die aanvallen uitlokken en daar hebben ze bij een regulier kdv te weinig tijd en expertise voor.
 
Ik snap het standpunt van het kinderdagverblijf wel. Ze kunnen geen aansprakelijkheid dragen voor de gevolgen van een mogelijke epileptische aanval op het KDV. Wellicht zit er een medisch kinderdagverblijf in de buurt?
 
Weet als een KDV dit zegt terwijl het een bekend probleem is, dat je ze dan mag aanklagen.

Er dient altijd een BHV-er / EHBO-er te zijn die klaar staat voor dit soort bevallen.
Echter kan er wel gekeken worden naar de gradaties en hoe heftig het is. Maar zo te lezen zit je al in dat proces.

Als het heftig is, dan kan je een verwijzing krijgen naar medisch. Maar als het met basis medicatie te onderdrukken is, kan hij naar reguliere KDV met aantekening.
KDV’s zijn er gewoon voor verzekerd voor als er iets mis gaat. Maar duidelijke en open communicatie is zeer wenselijk. En ja een achterwacht voor als er iets gebeurd is zeker geen overbodige luxe.

Ik zou dan kijken voor een wat grotere KDV met meerdere groepen. Daar is altijd een twee ogen principe onder gediplomeerde leidsters. Niet onder 1 leidster en 1 stagiaire bij vele kleinschalige. (wat betreft opening en late diensten.)
 
Terug
Bovenaan