kant- en klaar-potjes of zelf voeding maken?

Nou de vraag spreekt voor zich he?
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen:
geven jullie voornamelijk potjesvoeding of zelf koken
voor de kleintjes?

PS mijn kleine is nu 6 mnd oud

Hij is volgens mij wel toe aan andere hapjes dan
gepureerde banaan, gepureerde bloemkool etc.
Dus gevarieerder dan dat. Ik ben ff benieuwd naar jullie
ervaringen rond deze leeftijd

Zeker als ze jong zijn, houdt de variatie in potjes erg te wensen over vond ik...
Ik ben met 6 maanden begonnen met bijvoeding en na een paar dagen oefenen met potjes (die er goed in gingen) ben ik zelf gaan koken. Heel simpel, met 'pure' smaken, courgette, aubergine, witlof (met beetje appel), speciebonen, champginons, appels, peren, perzikken/nectarines, pruimen... Het ging er allemaal prima in! Lang leve de staafmixer, ha ha!
Ik kookte 1x week en gooide dan de vriezer vol. Werkt prima.

Nu Christian 10 maanden is, worden door omstandigheden vaker potjes gegeven. Ach, op die leeftijd kun je tenminste al kiezen uit 12 variaties ofzo ipv 4 of 5...

Hoi. Ik heb voor mijn oudste altijd zelf gekookt, en ook het fruit vers gemaakt.. Ik ben ervan overtuigd dat ze op die manier meer smaak hebben van het eten. Ik heb op vakantie (belgie) een paar dagen die potjes gebruikt en ik vond ze zelf allemaal hetzelfde smaken, bleh...
Hoe meer variatie je ze in het begin geeft, hoe meer ze op latere leeftijd lusten, schijnt het.. Mijn oudste eet in ieder geval alles nog steeds met smaak op en hij is nu bijna 3...
Voor leuke en lekkere recepten kun je kijken op keukenkikker.nl
Gr. Anne-Marie

Hoi!
Voor mijn dochter heb ik altijd zelf het eten gemaakt, het enige wat ze niet wil eten is andijviestamppot. Mijn zoontje is ruim 6 mnd en daar maak ik het ook zelf voor. Hij eet zo veel dat ik niet meer de staafmixer gebruik maar het eten gewoon prak met een vork. Nou ja als het moeilijk te prakken is gebruik ik wel de staafmixer maar dan prak ik de piepers er door heen.  Nu moet hij kauwen (hi hi met twee tanden) en is zo langer bezig. Hij hoeft helemaal niet te kokhalzen. Dat vind ik wel apart want mijn dochter deed dat wel toen we met stukjes begonnen... Ook zie ik bij vriendinnen die wel alleen  hun kinderen potjes hebben gegeven dat er een paar kindjes tussen zaten die moeite hadden om "met de pot" mee te gaan eten.

Groetjes Regiena

Bedankt Anne-Marrie voor de site, ga zo gelijk kijken (altijd interessant)

ik heb een dochter van 3 jaar en een zoontje van 1,5.
Voor mijn dochter wilde ik aleen maar zelf koken, de potjes waren alleen makkelijk als we op vakantie gingen.
Bij mijn zoontje was ik wat makkelijker, ik kookte in principe zelf (hij at ook alles wel) maar zo nu en dan voor de nodige variatie kocht ik een potje. ik kocht de potjes waar dingen in zaten die ik zelf niet zo gauw zou koken zoals ponpoen (vond ie heerlijk) en zo kreeg ie weer eens iets anders binnen was mijn beredenering.
Mijn dochter had lang moeite met grover eten, mijn zoontje at met 10 maanden met de pot mee.
Ik vind zelf dat je niet te lang met die potjes door moet gaan, niet 2 jaar ofzo (het komt geregeld voor hoor dat kinderen van 2 of 3 jaar nog een potje krijgen) maar verder is het naar mijn mening even voedzaam als zelf gemaakt eten.
groeten Martine

Mijn dochter is 13 maanden en heeft nog nooit een potje gehad...
Vanaf 6 maanden krijgt ze bijvoeding op de Rapley-manier, dus niet geprakt of gepureerd, maar gewoon in stukken en tsja, potjes passen daar dus niet zo bij...

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006)

Hoi,

Ik kook eigenlijk altijd zelf (Heather is nu 13 maanden), maar voor soms zijn die potjes best handig. Ik wil niet belerend klinken, maar let wel op want goedkopere merken hebben vaak  dingen toegevoegd waar  jij misschien niet op zit te wachten (zout/suiker).
Mocht je trouwens op zoek zijn naar een kookboek voor babies/kinderen, Opperdepop van de AH is echt een aanrader!

Groetjes, KT

Ik ben zelf begonnen met potjes om te proberen en toen dat goed ging ben ik zelf gaan koken met het kookboek opperdepop van AH Ik heb ook het babykookboek van Sharon van Wieren isbn 9789058971630 daarin staan ook leuke recepten! Ik heb wel potjes in huis voor nood. Dit bleek erg handig want meneer lust geen courgette-rijstepap hapje!!!! Dan maar bloemkool uit potje en het een poos later weer proberen. Ik kan de andere ingevroren potjes altijd nog weg gooien!

Groetjes Linda

Terug
Bovenaan