katoenen luiers

Hallo,

Ik zou graag wat meningen van mensen met baby's willen horen die katoenen luiers gebruiken of hebben gebruikt.
Ik ben zelf nog in verwachting maar druk aan het zoeken naar allemaal luier-manieren zeg maar.

Ik heb al wat informatie over eco-luiers, maar die vind ik veelste duur.

Verder heb ik hier een internet site van bambinomio ( www.bambinomio.nl ) en dat klinkt heel aantrekkelijk maar ik ken verder niemand die er ervaring mee heeft.

Als ik verder niets vind wil ik de ouderwetse katoenenluiers gaan gebruiken in combinatie met wegwerp luiers.

Ik hoop wat te horen!

Doei
Neel
 
Hoi Neel! Ik heb geen ervaring met katoenen luiers, maar heb tijdens mijn zwangerschap wel hiernaar geïnformeerd. Ik ben terecht gekomen bij Kaatje Katoen (www.kaatjekatoen.nl). Zij hebben katoenen luiers, die je zelf moet vouwen, en daarbij luierbroekjes die de boel op z'n plaats houdt. Het klonk goed en heb dan ook een proefpakketje aangevraagd. Ik heb er echter nooit wat mee gedaan. Na alle bevallingsperikelen en het wennen aan het moederschap, vond ik het makkelijker om met gewone luiers te beginnen (kostte even wat minder moeite). Misschien dat ik er in de toekomst alsnog wat mee ga doen, want er zitten veel voordelen aan.
Het is zeker de moeite waard om bij Kaatje Katoen te informeren.

Succes ermee!

Groetjes,
Dani, mama van Joëlle
 
Ik heb bij beide kinderen katoenen luiers gebruikt. Bij de oudste 8 maanden, de jongste 3 maanden. Ik kocht ze bij de babywinkel bij ons in  het dorp  en heb er een aantal geleend van mijn nichtjes. Om de luier deed ik plastic strikslips, kun je ook bij de babywinkel of de hema kopen. In de luier deed ik inlegvellen, kocht ik bij het Kruidvat, zodat als ze gepoept hadden je dit er uit kon halen en weggooien.
Het hele handeltje ging 2-3 x per week in de wasmachine en droger (eerst de poepluiers uitspoelen). Vervolgens nog de randjes strijken en vouwen. Was best een heel werk, daarom ben ik er bij de 2e na 3 maanden ook mee gestopt. Maar op zich beviel het me wel goed, weinig last van doorlekken, soms 's nachts nog wel eens. De oudste kreeg op een gegeven moment s nachts ook papieren luier om.
Als we weg gingen kregen ze wel papieren luiers om, anders moet je de vieze luiers ook weer mee terugnemen.
als je nog vragen hebt, laat het maar weten.

groetjes
Melanie
 
Hoi dames,
bedankt voor de reacties!

Ik ken helemaal niemand die katoenen luiers gebruikt en van jullie hoor ik dat je ze na een tijdje ook omruilt voor wegwerp luiers.
Scheelt het wel veel geld? Of ben je met al het werk en wassen uiteindelijk meer kwijt?

En als laatste: Wat raden jullie aan...wegwerp of katoen?

Ik ben nog zo aan het twijfelen...

Ik hoop wat te horen,
Grtz
Neel
 
Hoi! Volgens Kaatje Katoen scheelt het veel geld en is het veel beter voor het milieu (ben ik mee eens). Volgens mij staat er een rekensommetje op hun site,maar dat weet ik niet zeker....als je een goedkope merk luiers neemt is het verschil niet eens zo heel groot misschien, maar dan moetje kindje er wel tegen kunnen.
Het grootste obstakel (voor mij tenminste) is de tijd die je erin moet steken (wassen en strijken), alhoewel je daar in verloop van tijd ongetwijfeld  handiger in wordt. Oja, een groot voordeel vind ik ook dat kinderen sneller zindelijk worden met katoenen luiers, omdat ze de nattigheid voelen (en bij als die 'super-dry' wegwerpluiers niet). Maar ja, dat is  pas als ze rond de twee jaar oud zijn...
Wat ik zou aanraden is te starten met wegwerpluiers. Je hebt de eerste weken veel te veel aan je hoofd om ook nog eens met katoenen luiers te experimenteren. Je kan altijd in een later stadium op katoenen luiersoverstappen. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

Ben je al ver in je zwangerschap? Gaat alles goed?

Groetjes,
Dani,mama van Joëlle
 
Hoi Dani,

Bedankt voor de tips, ik ga even kijken bij kaatje katoen.
Ik had voor de zekerheid maar vast 2 pakken wegwerpluiers gekocht want ik had al zo'n vermoedde dat er veel te leren valt in het begin met een baby, en dan kan je inderdaad het meeste zo makkelijk mogelijk houden. Maar ik wil het wel graag gaan proberen!

Ik ben nu bijna 33 weken en alles gaat voorspoedig, dus nog even aftellen  
Ik heb er wel heel veel zin in!

Doei!
Neel
 
Ik denk dat je daar verstandig aan doet! Voor de kleine maakt het niet uit of je nú met de katoenen luiers begint of wat later.

Ik wens je een voorspoedige bevalling en heel veel geluk met je kindje!

groetjes,
Dani, mama van Joëlle
 
Beste Neel,

Ik gebruik bij mijn dochter al sinds dat ze twee weken oud is katoenen luiers.
Ideaal vind ik het, ik gebruik ze met inlegvel en strikslips.
Als ik haar verschoon, gooi ik de vieze luier in een emmer met koud water en wat biotex en was ik ze ongeveer 2 keer per week, ligt er een beetje aan.
Mijn dochter is nu 11 maand, een aantal mensen in mijn omgeving zeiden dat ik dat niet lang zou doen, maar ik vind het nog steeds ideaal, vooral nu het zomer is hang ik ze buiten te drogen en strijk ik ze ook niet, vaak in de droger strijk ik ze ook niet meer, dan nemen ze nog meer urine op.
Alleen voor s,nacht gebruik ik een pamper en soms als ik wegga.
Hoop dat je hier wat aan hebt, volgens mij scheelt het enorm veel, denk alleen maar aan aanschaf van de pampers en het afval dat je hebt.

Groetjes Patricia
 
Terug
Bovenaan