katoenen luiers

Hallo allemaal,
Een vraagje: ik ben zwanger van de tweede en ik zou voor dit kindje graag katoenen luiers gebruiken. Heeft iemand ook praktijkervaring hiermee, want van al die commerciele verkoop sites wordt ik niet heel veel wijzer! Ik ben benieuwd!
Groetjes, Myrthe

goedemorgen,

Heb bij de eerste katoenen luiers gebruikt tot hij ruim een jaar was en bij de tweede tot ze een half jaar was. Gewoon van die ouderwetse vierkante lappen met een papieren inleg erin. Die inlegluiers kon je toen nog bij de Hema kopen maar volgens mij verkopen ze die niet meer. Hebben nog een voorraadje van dat spul dus als we bij de derde ook voor katoen gaan kunnen we nog even vooruit. We denken er nog over. Ons beviel het best. Mijn man spoelde altijd 1 keer in de week het hele spul uit,   wassen op 60 graden en met mooi weer   buiten aan de waslijn   en soms het gemak van de droger. Alhoewel gemak, aan de lucht drogen scheelde weer in het strijkwerk. Ik deed altijd alleen de randjes, dat vouwde makkelijker. Als we weg gingen en voor de oppas hadden we wel wegwerpluiers.

Groetjes Lis

Hoi!
Ik gebruik nu al ruim twee jaar weer wasbare luiers bij mijn jongste. Hij is nu 26 maanden. Ik heb verschillende soorten luiersystemen getest en heb inmiddels wel mijn favoriet. De bamboozle en de flexitots, allebei van Tots Bots, vind ik ideale luiers. En als overbroekjes de Air Flow van Mother Ease. Ik koop ze het liefst in de UK, via een internetwinkel. Dat scheelt vele euro's, omdat luiers daar goedkoper zijn en vrijgesteld van taxes. Mijn favoriete webshop is van babykind (co.uk).

Lekkage komt hier zelden of nooit voor, het absorptievermogen van de luiers is geweldig en eens per week draai ik een extra luierwasje. Ons derde spruitje gaat er straks ook in. Die dingen verslijten bijna niet, dus dat kan makkelijk.

Ik doe het, omdat het op de manier waarop ik ze gebruik en was, het veel milieuvriendelijker is dan wegwerpluiers. Zo hoop ik mijn steentje bij te dragen.

Daarnaast had ik bij de oudste altijd last van de stank van wegwerpluiers, welk merk we ook probeerden en wat een luieruitslag...pfffff. Nu hebben we daar nooit meer last van.

Leuk dat je dit overweegt! Veel mensen denken dat erg omslachtig is, maar werkelijk waar: het is juist makkelijk.

@mamavanFleur: de wasbare luiers van nu zien er eigenlijk net zoals een wegwerpluier uit, alleen zijn ze wasbaar. Ze sluiten met klittenband of drukknoopjes of een klemmetje. Natuurlijk kun je nog wel de ouderwetse hydrofiel luiers en een luiervorm vouwen en omdoen, maar dat hoeft dus echt niet meer. Er zijn verschillende soorten wasbare luiers en verschillende manieren om ze te wassen en te bewaren voor het wassen. Zoals ik ze nu bewaar: je ruikt er niets van en ik hoef als ik dat wil, geen vieze luier met mijn blote handen aan te raken. En poepluiers uitspoelen? Daar heb je nou juist van die biologisch afbreekbare inlegdoekjes voor en die laat je zo van de luier af de wc inglijden. Dag poep ;-).

Zijn er eigenlijk meer moeders die wasbare luiers gebruiken of overwegen te gebruiken?

Hoi! Heel erg bedankt voor de reacties, ik ben volledig om!  Hoeveel luiers heb ik eigenlijk nodig voor de eerste periode?
Mijn zoon (inmiddels 3 jaar, papieren luiers) heeft in de eerste weken/ maanden flinke last gehad van luieruitslag, echt bloedende billen.  Ik heb  begrepen dat kinderen met katoenen luiers hier een stuk minder last  van hebben. Is dat zo? Groetjes!

Hoi Mirthe,

Mocht je hyves hebben: er is eenkatoenen luiers hyve waar je veel informatie op kunt vinden.
Andere informatieve sites zijn (wel in het engels) The Nappy Lady en Babykind

Groetjes wensvoordrie

Terug
Bovenaan