KDV ja of nee

A

Anoniem

Guest
Het is voor ons niet echt nodig om Tyche naar een oppas of kinderdagverblijf te brengen. Want ik ben gewoon thuis en als ik moet werken in ons eigen bedrijf dan kan Tyche gewoon mee. Ze heeft daar ook een bed en box en speelgoed.

Maar ik twijfel.
Zit er echt al een tijdje mee.

Ik bedoel, ik moet hier toch ook het huishouden, de was en alles doen. En als ik moet werken moet Tyche ook vaak alleen spelen wat meestal wel goed gaat. Dus ze speelt vaak alleen.

Ik heb het gevoel dat ik haar die aandacht niet kan geven als wat de kindjes op een KDV van hun leidsters en mede-kindjes krijgen.

Het lijkt me gewoon zo leuk voor Tyche als ze met andere kindjes kan spelen en vriendjes kan maken. Wij hebben namelijk in onze vrienden en familie kring geen kindjes van haar leeftijd.
Een andere leuke bijkomstigheid is dat mama zo misschien andere mama's kan ontmoeten om een keer koffie mee te drinken en de kindjes te laten spelen. (maar dat is gewoon een leuk iets erbij, het gaat me echt om Tyche)

De andere kant van het verhaal is: We hebben het eigenlijk niet nodig want ik kan er 24 uur per dag voor Tyche zijn en anders haar papa. Zou je geld gaan uitgeven aan iets wat eigenlijk niet nodig is? En bij mij zal het wel even (best lang)  zeer doen haar te missen.

Graag eerlijke meningen gezocht...

Groetjes Kirsten

Ik ben wel voor het KDV. Lukas gaat drie dagen en kan daar al zijn energie kwijt. OOk hij heeft niet direct andere kindjes om zich heen thuis, dus het is best lekker voor hem.

Je kan Tyche natuurlijk ook alleen een ochtendje brengen ofzo. En over een paar maandjes (ik weet niet echt vanaf welke leeftijd) kan ze ook naar de peuterspeelzaal.

Toch raar eigenlijk dat mensen een kind eerder naar een peuterspeelzaal doen dan naar een KDV.

Maar nogmaals je hoeft er geen hele dag te brengen hoor.

Annemieke

Hai Kirsten,

Hier heb ook wel weer een mening over.......jaja

Vooropgesteld dat ik het KDV echt geweldig vind: voor Gijs was het goed omdat ie nogal verlegen is en daar kwam hij wat losser van mij en voor Sophie is het geweldig omdat zij dol is op drukte en andere kindjes. Maar goed, dat zijn mijn kinderen en mijn situatie is natuurlijk anders dan die van jou.

Op deze leeftijd maken kinderen nog geen vriendjes, daar zijn ze gewoon nog te klein voor. Ze spelen de komende jaren nog naast elkaar ipv met elkaar. Daarvoor hoef je het dus niet te doen. Tyche weet niet beter, en vermaakt zich dus prima bij jou. Neemt niet weg dat andere kindjes op deze leeftijd elkaar wel stimuleren (en jij leert ook nog eens wat: zo kwam gijs ooit thuis met een mooie tekening, terwijl ik nog niet door had dat hij een stift kon vasthouden haha).

Tegen de tijd dat ze twee wordt, kan ze naar de peuterspeelzaal. Kost veeel minder geld en daar leren ze ook om met andere kinderen te spelen en worden ze gestimuleerd om zich te ontwikkelen. Ze is dan alweer wat ouder en zal dan wellicht ook meer behoefte hebben aan andere kinderen. De peuterspeelzaal is een stuk minder duur dan een kdv.

Dit ter overweging, je eigen gevoel zal toch de doorslag moeten geven.

Groetjes
Susan

Ik reageer niet zo vaak maar lees meestal wel mee, maar hier heb ik een duidelijke mening over. Ik ben zeer voor KDV. Ook als ze babies zijn is het fantastisch voor kinderen en geen vriendjes maken vind ik niet waar. Mijn kinderen (dochter van 3.5 en zoon van bijna 1) spelen daar echt wel met andere kinderen. Natuurlijk spelen babies niet met elkaar maar dat wil niet zeggen dat er geen interaktie is tussen babies. Ze vinden het leuk om naar elkaar te kijken, elkaar aan te raken en samen kunnen ze echt al wel in een deuk liggen.

Toen mijn dochter nog geen 1 was vertelde de juf dat ze samen met een ander kindje de boel op stelten had gezet. Ze lagen allebei in bed en mijn dochter lag bij het raam met de gordijnen dicht, maar zij stond dus in het bedje en was steeds de gordijnen aan het opentrekken en zich aan het verstoppen achter het gordijn. Dat andere kindje en zij gilden het uit van het lachen! De juf heeft ze toen uit elkaar moeten halen, want van slapen kwam zo niets! Ik vind dat geinig. En toen mij   dochter anderhalf was had ze echt een vriendinnetje Katie en die 2 zochten elkaar steeds op. Ook al spelen ze dan naast elkaar, maar ze zochten elkaar wel op en als ze elkaar weer zagen na een weekend stonden ze op en neer te springen van plezier.

En ik heb daar wel wat contacten aan over gehouden, door kindjes uit te nodigen (met moeders) voor haar tweede verjaardag en ook door bij elkaar te spelen.

En toen we verhuisden kon ik door omstandigheden even niet werken en toen vroeg mijn dochter de hele tijd wanneer ze weer naar school mocht. Ik kan haar thuis niet bieden wat ze op het KDV bieden, ook al deed ik mijn best met knutselen, verven, speeltuin, playgroups etc. Ik heb haar toen 2 dagen naar het KDV gedaan en zij wa helemaal blij  weer en nu weer heb ik contacten opgedaan via het KDV doordat het hier gewoon is om verjaardagen te vieren en ze nog te klein zijn om achter te laten, dus 1-2 keer per maand hebben we een feestje en dan zie je steeds dezelfde ouders en als het klikt dan spreek je vanzelf weer af.

Heel verhaal en ik zou het doen als je het geld kan missen. En als ik heel eerlijk ben vond ik de uurtjes zonder mijn dochter ook wel heel heerlijk, eindelijk even tijd voor mezelf zonder me schuldig te voelen

Hoi Kirsten... ik werk ook zelfstandig en Stijn gaat de drie dagen dat ik op kantoor werk naar de crèche. Hij vind het er geweldig. Hij leeft helemaal op als hij kindjes hoort of ziet. Dus de interactie is er weldegelijk! Alleen daarom vind ik het wel een goed idee, kinderopvang. Tja, tenzij al mijn vriendinnen-moeders thuis waren en ik iedere dag met eentje kan koffieleuten zodat de kindjes kunnen spelen... maar dat is nou eenmaal niet zo.
Ik werk ook thuis maar zit dan altijd in tweestrijd omdat ik zowel mijn werk als mijn kind niet volledig aandacht kan geven. Dat ambieer ik absoluut niet meer.

Als je in jullie eigen bedrijf werkt kan je toch als meewerkende echtgenoot iod op de loonlijst? Kunnen jullie dan niet voor een gedeelte voor de kinderopvangtoeslag in aanmerking komen? Zou wel fijn zijn hè?! Ik heb af en toe het idee dat ik voor niets zit te werken en dan denk ik ook weleens, waarom doie ik dit nog?

Afin, Stijn vind het echt leuk op de crèche en ik heb die ruimte ook nodig.

Sterkte met je beslissing.

bij ons is het zo dat mijn man en ik langs elkaar heen werken zodat er altijd iemand bij de kinderen thuis is

mijn oudste twee zijn ook nooit naar het kdv geweest en heb niet het idee dat ik ze daardoor iets te kort heb gedaan

om die reden zou ik ook nooit mijn kinderen naar een kdv brengen zou dit alleen doen als het niet anders kan met werk

wel zijn mijn kinderen vanaf dat ze ongeveer 2 jaar waren 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal gegaan wat ze erg leuk vonden ook elise zal pas als ze 2 is naar de peuterspeelzaal gaan tot die tijd blijft ze lekker bij ons thuis

veel succes met je keuze

groetjes saskia

Hey Kirsten,

Ben je er nog steeds niet uit? Dean gaat meestal 2 ochtenden in de week naar het kdv. We hebben wel een contract voor 2 hele dagen. Dean vindt het echt heel leuk op het kdv met de andere kindjes en speelgoed. Nu is het zo dat ik per 1 oktober stop met werken. Dean stopt 1 januari met het kdv. Je krijgt namelijk kinderopvangtoeslag als je allebei werkt. Voor ons betekent dit dat we nu € 14,- per maand betalen voor 87 uur. Een lachertje dus. Als ik stop met werken en Dean zou naar het kdv blijven gaan, dan krijgen we geen toeslag meer en kost het € 450,- in de maand. Een heel groot verschil dus. "Onze" kinderopvang heeft de regel dat je minimaal 1 middag moet afnemen. Misschien hebben andere kdv's ook voorwaarden. Wij zijn nog op zoek naar een oplossing. We willen graag gebruik blijven maken van het kdv.

De peuterspeelzaal is voor kindjes van 2 tot 4 jaar. Tyche zou daar over een jaar pas naar toe kunnen. Sommige psz's hebben wel een wachtlijst. Als je gebruik wilt maken van een psz, zorg dan dat je ze op tijd inschrijft.

Succes!

Groetjes,
Nelly.

Hoi
Ik kan me voorstellen dat het lastig is een keuze te maken
Vond ik ook hoor.
Annique gaat sinds ze 3 maand is met mij mee naar de creche waar ik werk.
Eerst 1 dag en sinds Februari 2 dagen.
Annique vind het helemaal geweldig en die geniet volop van de drukte en andere kinderen.
Zo moeillijk als ik het heb ( nu nog wel eens) des te makkelijk vind Annique het.
Het scheelt misschien dat ze met mij mee gaat, en dat ze af en toe een knuffel van me kan krijgen.
Ik kan me voorstellen dat het voor andere moeders heel lastig en zwaar kan zijn.. om je kindje de hele dag weg te brengen.
Ik vind het voordeel van een creche wel dat ze al vrij vroeg om leren gaan met andere kindjes en druktes om zich heen.
Annique is eigenlijk niet bang als het ergens druk is of als een kindje bij haar in de buurt komt. ze vind t allemaal prachtig...
succes
liefs sandra

Terug
Bovenaan