KDV of gastouder

Hi,

Ons zoontje van 15 maanden gaat sinds maand 4 naar het KDV. Er zitten veel kindjes rond de 16 op zijn groep. Hij is echt aan 1 stuk door altijd ziek. Buikgriep, verkouden, verkouden en verkouden. Hij mag dan ook vaak niet heen of ik moet hem ophalen ivm verhoging.

Ik zit er aan te denken te kiezen voor een gastouder als onze tweede geboren is. Samen bij de gastouder met wat andere kindjes. Mede omdat het altijd zo druk is maar ook zeker doordat hij zo vaak ziek is. Er is altijd wel een ziek kindje wat hem aansteekt.
Iemand goede ervaring met gastouder ipv KDV?
Minder vaak ziek en rustiger voor je kindje?

 
Ik werk zelf in de kinderopvang en mijn oudste dochter ging de eerste 22 maanden ook mee naar de kinderopvang. Maar zodra ik zwanger was van de 2e, ben ik ermee gestopt en na mijn verlof zijn ze samen naar de gastouder gegaan.

Kinderopvang was voor mijn dochter erg onrustig. Veel prikkels, zeer slecht slapen, veel huilen, veel onrust. Het was echt veel te veel voor haar. Ik werk zelf al 10 jaar in de kinderopvang en kinderopvang is gewoon pittig voor kindjes. De dagen zijn druk, de groepen vol, er zijn mega veel prikkels.
Gastouder is gewoon kleiner, intiemer, rustiger.
Sinds mijn kinderen naar de gastouder gaan komen ze rustig en blij thuis, niet overprikkeld. Ze slapen er goed, er zijn max 5 kindjes per dag en toevallig ook allemaal nog van dezelfde leeftijd als m'n dochters. Dus super leuk.

Tuurlijk zijn ze nog steeds wel eens ziek, maar veel minder dan eerst. En ik merk vooral dat de rust en meer 1 op 1 aandacht hun echt heel goed doet. Nadeel aan gastouder is dat je echt een goede klik/vertrouwen in haar moet hebben, en zodra ze ziek/vakantie heeft, zit je ineens wat lastiger. Maar in de afgelopen 2 jaar hebben we zelden moeilijk gezeten. Vakantie van de gastouder weten we ruim op tijd en ze heeft 2x moeten afmelden omdat ze ziek was, maar toen konden de kinderen naar een vervangende gastouder! Dus tja, die 'nadelen' nemen wij voor lief. Ik ben heeeeel blij met onze gastouder en ondanks dat ik dus al jarenlange ervaring heb in de kinderopvang, stuur ik m'n kinderen bewust naar een gastouder.
Ze gaan daarnaast trouwens nog wel 1 ochtendje naar de peuterspeelzaal vanaf 2.5 jaar, zodat ze toch ook wel wennen aan een volle en drukke groep en zo voorbereidt worden op de basisschool. Maar 1 ochtendje van 3.5 uur is veel beter te handelen dan 1/2/3 volle dagen kinderopvang van 10 uur..
 
Mijn dochters zaten bij een gastouder en waren ook vaak verkouden of ziekig. Bij een gastouder komen maar 5-6 kindjes die elkaar kunnen aansteken, dus wat dat betreft iets minder vaak kans op besmetting. Maar alsnog zal je kindje vanalles oplopen daar.

Wat ik een nadeel vond aan de gastouder is dat als zij vakantie heeft, jij voor andere opvang moet gaan zorgen. Als zij ziek is en daardoor dicht moet heb je ook geen opvang.
Maar ik vond het wel een voordeel dat je altijd hetzelfde aanspreekpunt hebt, m'n dochters vonden het fantastisch bij haar en het is natuurlijk huiselijker en kleinschaliger.
 
Mijn dochter van 20 maanden gaat vanaf 3,5 maand naar een gastouder. Ik heb geen vergelijking met kdv, maar ik vind het fantastisch! Ze heeft max 5 kindjes op een dag, je hebt altijd dezelfde begeleider (die dus ook precies weet wat er met je kindje in gebeurd). We hebben heel goed contact en zeker toen ze nog klein was kreeg ik vaak een update en werd hetzelfde ritme als thuis aangehouden. Ik vind het fijn dat het kleinschalig is en niet te druk. Heb een hele goeie klik met de gastouder, dat lijkt me wel belangrijk. En inderdaad, bij ziekte/vakantie moet je zelf iets regelen. Komt niet vaak voor, maar wij hebben allebei een m flexibele baan dus als we echt geen oppas kunnen vinden lossen we het zelf op. Is geloof ik nog maar 1x voorgekomen. Verder ben ik inderdaad ook van plan haar op een gegeven moment naar de peuterspeelzaal te doen als voorbereiding op school.
 
Mijn dochter gaat vanaf 5 maanden 1 dag per week naar een KDV. Mijn dochter (nu 16 maanden) vind het er hardstikke leuk! Ik zie 's avonds geen verschil bij haar wanneer ze bij (opa en) oma geweest is, wanneer we samen thuis zijn of wanneer ze bij het dagverblijf is geweest. Ik denk ook dat dat per kind heel erg verschilt. En misschien helt het dat de groep waar mijn dochter in zit een verticale groep is met maximaal 10 kindjes.
Ze is wel vaak verkouden maar dat hoort er bij. Ze zeggen dat als je kindje op deze leeftijd veel verkouden is hij/zij een betere weerstand op kan bouwen. Hierdoor zal je kindje niet zo vaak meer verkouden/ziek zijn wanneer het naar de basisschool gaat. Dit zie ik als een groot pluspunt van het KDV.
 
Ik ben erg benieuwd of je er voor gekozen hebt om te wisselen naar een gastouder ipv kdv en of je vind dat het nu beter gaat. Wij zitten momenteel zelf ook erg te twijfelen.
 
Terug
Bovenaan