KDV of gastouder

Vanaf 3 maanden gaat mijn ruim 1 jarige dreumes naar de gastouder. Hier meteen bewust voor gekozen omdat ik zelf ook altijd naar een gastouder geweest ben dat ik klein was.
Het fijne is dat het kleinschalig is, 1 persoon die jou begrijpt en jou wensen volgt. Het kan soms ook anders lopen, onze gaat nu vrij laat pas voor zn 2e dutje zn bed in vanwege ophalen van andere kinderen, maar ze maakt hem wel weer op tijd wakker. Het is allemaal super persoonlijk en er word echr geluisterd naar wat je wil.
Er is veel 1 op 1 aandacht maar word ook genoeg met elkaar gespeeld! 
Hij is wel eens ziek, ook omdat er ook 3 kids zijn die op de basisschool zitten, maar het is echt niet extreem heb ik het idee.
Ik ben echt een voorstander van een gastouder, vaak een eigen slaapkamertje, je kan zelf je begeleider kiezen. Met vakanties wel even vervanging zoeken, maar dat weet je ruim van te voren. Nu zit je met het probleem dat er verhoging is en je halsoverkop je kindje moet halen...
 
Ziek kan ik niet veel over zeggen. Mijn zoontje is bijna nooit zien (als hij wel eens ziek is heeft hij meteen een flinke oorontsteking dus niet echt verkouden oid). Hij gaat vanaf dat hij 4 maanden is naar een gastouder dus heb weinig vergelijkingsmateriaal. Wij hebben destijds voor een gastouder gekozen omdat mijn man toen nog in wisseldiensten werkten en de gastouder bood de mogelijkheid om alleen de uren af te nemen (en te betalen) die we ook daadwerkelijk nodig hadden en het KDV bood alleen halve of hele dagen aan. Dit was voor ons toen beter. Achteraf een super keuze. Het is kleinschalig, aan huis dus echt huiselijk en broertje zusje idee. Hij voelt zich op zijn gemak en gaat er graag heen. Ze is vrij flexibel als we keer willen verzetten, eerder of later ophalen of als we een dagje niet willen. Aan de andere kant ben je dus wel gebonden aan haar vakanties (dit gaat gelukkig altijd wel goed in overleg) of als ze ziek/afwezig is. Dit is door corona het afgelopen jaar a anderhalf wat meer zoeken geweest maar kan op een KDV ook gebeuren natuurlijk. Wij zijn erg blij met de keuze voor Gastouder ipv KDV maar onderling verschilt wel veel qua gastouders. Die van ons heeft grote tuin, kippen naast het huis en doet veel buiten maar knutselt bijvoorbeeld niet echt met de kinderen en laat ze vooral veel zelf spelen. Een vriendin van mij heeft haar dochter bij een gastouder die meer een dagprogramma aanhoudt zoals boekjes lezen na ontbijt, knutselen, lunch en dan spelen bijvoorbeeld. Bij ons is het meer zoals het thuis ook gaat gewoon losjes.
 
Terug
Bovenaan