Kdv + peuterspeelzaal?

Kian gaat eind van het jaar naar een kdv. Mijn man en ik hadden het eerst zo geregeld: Allebei drie dagen werken, en 1 dag Kian bij oma. Maar nu heeft hij een geweldig leuke baan gekregen, maar dan moet ie wel weer full-time gaan werken. Hij vind dat erg jammer, maar deze kans kon ie echt niet laten liggen (ben ik met 'm eens).
Dus Kian gaat 2 dagen naar een kdv. Nu wilde ik hem eerst naar een peuterspeelzaal doen, maar dat lijkt me zo druk voor 'm allemaal nu het kdv erbij komt. Een peuterspeelzaal is toch ongeveer hetzelfde als een kdv, maar dan korter, en alleen spelen (ipv ook eten en slapen)? Of is er echt een wezenlijk verschil.
Ik ben er eigenlijk al uit hoor wat ik ga doen (geen psz dus), maar ik ben wel benieuwd naar meningen van andere moeders.....
Liefs Nelleke

Hoi,
Ik vind allebei ook wel erg veel gevraagd voor de kids.
Annique gaat 3 dagen met mij mee naar de creche, en dat vind ik meer dan genoeg. Ze moeten al zoveel op hun jonge leeftijdje.
Een kinderdagverblijf is een soort verlengstuk van thuis, met meer nadruk op verzorging en het bieden van een veilige en vertrouwde leefsituatie, waarin een kindje zich prettig kan ontwikkelen.
Als het kindje rond de 3 a 4 is, doe je wel meer activiteiten die schoolgericht zijn, maar niet zo specifiek als een peuterspeelzaal.
Een peuterspeelzaal is met name voorbereiding op de basisschool.
Succes !

groetjes sandra

Julian gaat al langer dan een jaar lang 1 dag in de week naar het kdv.
Ik heb de papieren voor de psz al wel een half jaar klaar liggen en ben er ook al een paar keer met hem geweest (open ochtend) en hij vindt het geweldig. Maar ik ga vanaf half augustus (sinds 2-enhalf jaar) weer aan het werk, voor 2 dagen. Dan gaat Julian 2 dagen naar het kdv. Om hem dan ook direct naar de psz te doen (mag hier va 2 jaar), vind ik ook te veel van het goede. Dat is vaak 2 dagdelen, dus dan zou hij nog maar 1 hele dag thuis zijn (doordeweeks); 2 dagen kdv en 2 x halve dag psz....
Ik vind dat ook opeens wel veel, dus ik wacht nog met de psz en kijk hoe het gaat met 2 dagen op de creche. Hij kan over een half jaar of een jaar altijd nog naar de psz (of niet)

Groetjes,
Ellen mv Julian

iris gaat nu nog nergens heen is nu 22 maanden.
ik werk van 3 uur tot 5 uur en irirs kan dan gewoon mee. en ik werk 2 avonden en om de zaterdag. dan is mijn man bij iris.
dus omdat ze niet naar eek kdv gaat gaat ze als ze twee is naar een V.V.E peuterspeelzaal. deze ligt in onze wijk. hier zijn ze ontwikkelings gericht. en kunnen ze 3 dag delen per week naar toe.
ik zou het niet dubbel op doen.

ik heb wel stage gelopen een aantal jaar geleden op een creche. en hier hadden we een aantal kinderen die wel naar de psz gingen. en die we dan op haalde als de psz uit was.
die beleven dan er na, op de creche slapen en eten en spelen tot hun moeder/of vader  kwam.
maar dit was een particuliere creche met een verticale groep van 0 tot 4 jaar en twee vaste begeleiders en een vaste stagiaire. de kinderen bleken er   niet veel moeite mee te hebben dat ze naar twee dingen moesten.

Hoi Nelleke

Gefeliciteerd met de nieuwe baan van je man! En leuk voor Kian dat ie naar het kdv gaat (het is écht heel leuk).

Sophie gaat 2 dagen naar het kdv en ik heb haar ook opgegeven voor een ochtend psz. Maar nu het dichterbij komt, vind ik het eigenlijk toch niet zo''n goed plan.... Ik weet zeker dat zij het geweldig zou vinden, maar het gaat al zo snel allemaal en voor ik het weet moet ze naar school en dan heb ik haar helemaal niet meer thuis. Ik denk dus dat ik haar die vrijdagochtend gewoon thuis hou haha.

Het verschil tussen een kdv en een psz is, heb ik me laten vertellen, dat kinderen op een psz meer gericht met school bezig zijn en op een kdv meer 'vrij' zijn om zelf te spelen. Maar goed, bij ons op het kdv is een peuterplus groep waar kinderen van 3+ zitten en daar spelen ze ook al in op de behoefte van die kindjes. Gijs is nooit naar de psz geweest en die heeft ook geen enkele moeite met aanpassen.

Ik neig er nu dus naar om geen gebruik te maken van de psz, maar dat komt dan ook en vooral omdat ik het nog zo fijn vind om die vrolijke krullebol nog een paar uurtjes per week voor mezelf te hebben haha.

Groetjes
Susan

Dean gign het eerste jaar naar het kdv. Toen ben ik gestopt met werken en is hij lekker bij mij thuis. Over 2 mnd gaat hij naar de psz (ook VVE-gericht). Het voordeel is dat ik hier zelf gewerkt heb. Ik vind het prettig als Dean leert met andere kinderen te spelen en andere regels. De psz is  wel meer op school gericht dan een kdv, maar dat maakt ten opzichte van een kdv niet zoveel uit hoor. Ik zou het ook niet dubbelop doen.

Groetjes,
Nelly.

hoihoi, Stijn gaat nu drie dagen naar de crèche en als hij 3 wordt, dat is volgend jaar september aan het begin van het nieuwe schooljaar, gaat hij twee ochtenden naar de psz naast zijn nieuwe school en twee dagen naar de crèche. Als voorbereiding op naar school gaan. Het kost ons overigens hetzelfde als dat hij op de crèche zou blijven. Ik verdeel de week danwel zo dat hij niet van hot naar her gaat...

ik vergeet nog dat ik het wel een heel groot verschil vind. De psz is maar drie uurtjes in de ochtend. Daarna komt ie dus gewoon thuis eten en slapen (hoop ik dan, als ie drie is). De crèche is volledige opvang zodat ik de hele dag kan werken... maar met het oog op de toekomst en de achterlijke wachtlijsten hier heb ik hem maar vast opgegeven voor de psz.

Terug
Bovenaan