Hier hebben ze een 0-9/12 maanden groep (de babygroep), vervolgens een dreumesgroep (vanaf redelijk efficient kruipen tot 2-2,5 jaar) en vervolgens een peutergroep tot de basisschoolleeftijd. Ik denk ook wel dat dat qua interesses en kunnen van de kindjes beter matcht en het is echt afhankelijk van wat een kindje kan of het al toe is aan de volgende groep en daar wordt naar mijn gevoel ook goed naar gekeken. Ik denk dat je zeker het gesprek aan kan gaan met de kinderopvang als je twijfelt of dit de juiste groep is voor haar. Misschien is een paar maanden langer tussen de babies wel een betere match (voor nu) of kan de kinderopvang je uitleggen waarom zij denken dat dit de beste plek is voor haar. Tegelijkertijd is het soms wel fijn voor je kindje om ook wat kinderen om zich heen te hebben die al wat meer kunnen, zodat ze zich daar ook aan op kunnen trekken. Zo was mijn zoontje bijvoorbeeld geen bijzonder snelle kruiper, maar merkte ik wel dat hij daar meer gemotiveerd raakte om het te proberen dan thuis (want lopen zoals papa en mama was nog zoveel stappen te ver dat het niet motiveerde denk ik?). Wellicht zet ze snel haar eerste stapjes en voor je het weet rent ze zo met de rest mee, al is het natuurlijk altijd afwachten wanneer dat gaat gebeuren, misschien is het volgende week, en misschien duurt het nog een half jaar. Alleen spelen is voor zulke jonge kindjes volgens mij gewoon nog heel normaal, echt samen spelen komt volgens mij sowieso pas wat later. Ik zou me er nog niet echt zorgen om maken als ze niet meedoet in de kring maar zichzelf op een andere manier vermaakt, al is het wel een beetje gek als ze als enige op de grond moet eten terwijl de rest aan tafel zit. Daar zou ik me ook niet prettig bij voelen en dat zou ik ook zeker wel aankaarten.